Assalammualaikum wbt
Selamat berhujung minggu

Siapa dapat menyaksikan gerhana bulan Penumbra? Bila dijengah website planetarium SINI, katanya akan berlaku pada 12 Feb dari jam 0634 pagi hingga 1053 pagi.  Memang tak boleh tengok sebab kejadiannya terlalu bayang bumi yang menimpa bulan adalah terlalu tidak betul2 gelap.

Gerhana ni juga kan dapat dilihat di Amerika, Eropah, Rusia dan Asia kecuali di kawasan Asia Timur serta Australia tapi pagi tadi bangun dan cuba tengok tak dapat pun tapi Umi google nak tau lebih lanjut dan ada yang mengatakan pada 11 Februari 2017.




Apa itu bulan penumbra

Bulan akan mencapai fasa penuh atau Bulan Purnama, yang mana purnama ini akan masuk ke bayangan penumbra Bumi sehingga terjadi gerhana Bulan penumbra, pembuka musim gerhana tahun 2017.

Peristiwa gerhana Bulan penumbra pada Februari ini mungkin akan menjadi gerhana Bulan penumbra terbaik. Sebab sekitar 3% sisi utara Bulan akan memasuki bayangan umbra Bumi. Hal tersebut akan membuat sisi utara Bulan akan lebih gelap, seperti tergigit sedikit karena terhalang bayangan Bumi.

Oleh itu menurut  Skyandtelescope.com Indonesia, gerhana Bulan penumbra ini sukar diamati atau tidakk mungkin dapat dilihat seperti yang dapat dilihat oleh orang-orang di Amerika Utara, Eropa, Afrika, Amerika Tengah dan Selatan, serta Asia Barat. Keseluruhan wilayah tersebut dapat melihat gerhana penumbra relatif mudah mulai tengah malam.

Yang perlu diketahui pertama adalah, bahagian luar penumbra Bumi begitu samar sehingga kita tidak dapat detect, tidak akan ada perubahan terjadi pada bulan. 

Dalam pandangan kita di Bumi, sisi kiri Bulan akan meredup saat puncak gerhana terjadi, persis seperti diagram di atas. Sebagai tambahan, kita  tidak perlu kacamata gerhana untuk mengamati peristiwa ini, sebab nantinya tidak dapat mengamati kerana gelap gulita terhalang filter Matahari.

Untuk melihat lebih jelas, gunakan binokular atau teleskop. Selamat mengamati!

Diagram gerhana Bulan penumbra 11 Februari 2017. Kredit: Skyandtelescope.com

kredit : https://en.wikipedia.org/wiki/Umbra,_penumbra_and_antumbra

Geometri Gerhana Bulan. Kredit: langitselatan
Geometri Gerhana Bulan. Kredit: langitselatan

Skema Gerhana Bulan Penumbra 11 Februari 2017. Kredit: langitselatan
Skema Gerhana Bulan Penumbra 11 Februari 2017. Kredit: langitselatan