Resepi Kerabu Perut Lembu Ala Thai Yang Sedap Dan Ringkas | Dah memang Umi ni peminat kerabu, ya la ala-ala pemakanan sihat kan tapi lauk pauk macam ni cuma boleh buat dihujung minggu jer sebab ada korum nak makan sekali.  Memandangkan cili api yang digunakan tu jenis pedas giler jadi cili api dikurangkan supaya tak terlalu pedas untuk memenuhi permintaan Cik Meya ni.

Resepi | Kerabu Perut ala Mak
Kerabu perut lembu ala Thai ni memang sedap dan ringkas malah resepi sebegini sangat sinonim dengan resepi kerabu perut utara atau dengan resepi kerabu perut air asam, yang membezakan adalah penggunaan air asam jawa dan jus limau kasturi.


Bahan-bahan:
250 gm perut lembu
1 labu bawang besar, dihiris
1 batang serai, dihiris halus
2 pokok daun ketumbar, dihiris halus
4 -5 biji limau kasturi, diambil jus
1 biji tomato dipotong dadu
50gm suun, dicelur dengan air panas
5 helai daun selasih, dihiris (kalau suka)
2 sudu sos ikan
garam dan gula secukup rasa


Bahan untuk ditumbuk
5 biji cili api
3 biji cili merah



Cara Penyediaan:
  • Rebus perut bersama 2 -3 keping asam gelugur dengan air menutupi perut.  Perut akan benar-benar lembut dalam 2 -3 jam bila di rebus bergantung pada jenis perut yang digunakan. Pastikan air tidak kering dan tambah bila perlu.  Bila sudah lembut, toskan dan bila sejuk potong perut memanjang atau ikut kesukaan.
  • Masukan cili yang ditumbuk kasar atau diketuk ke dalam bekas bersama  jus limau kasturi, perus yang dihiris, suun yang telah di celur, serai, daun selasih, tomato perut, suun, daun ketumbar dan sos ikan, digaul serata agar semuanya rata. Masukkan sedikit gula dan garam secukup rasa dan kacau hingga sebati.  
  • Masukkan kedalam bekas dan simpan didalam peti sejuk dalam 20 - 30 minit sebelum dihidangkan dengan nasi panas.