10/01/2019 - 11/01/2019 - blog.iamfuzy™

31 October 2019

Malaysia's First 64MP Quad Camera Snapdragon - The Official Launch Of Realme XT

October 31, 2019
Malaysia's First 64MP Quad Camera Snapdragon - The Official Launch Of Realme XT
Malaysia's First 64MP Quad Camera Snapdragon - The Official Launch Of Realme XT | Malaysia’s first 64MP Snapdragon Quad Camera Smartphone. realme’s new line of smartphone promise in providing the best picture resolution with unbeatable details for their users. For realme XT model, it gives the user - the freedom to express their creativity through photography. Equipped with Qualcomm® Snapdragon™ 712 and 64MP ultra high-resolution sensor with the addition of Tetracell and 3D HDR technology, realme XT will ensure you take crystal clear photos in great detail. 

Malaysia's First 64MP Quad Camera Snapdragon - The Official Launch Of Realme XT

“As a company propelled by youngsters, we not only understand our target market but we are proud to say that we also share the same attitude with them, the Dare to Leap attitude. 
realme has helped millions of loyal users around the world, especially youth to pursue their passions and achieve their goals, and now with the realme XT, it continuously helps smartphone users to leap forward beyond the ordinary. With all these features packed into one powerful smartphone, we now have the capabilities to seize our moments and leap forward into a future of endless possibilities,”
said Tiffany Teh, Brand Manager of realme Malaysia .

Malaysia's First 64MP Quad Camera Snapdragon - The Official Launch Of Realme XT

realme XT - First 64MP Quad Camera Snapdragon in Malaysia 
The realme XT is powered by a 2.3Ghz clock-speed of Snapdragon 712 AIE together with 64MP ultra high-resolution sensor, features four-in-one intelligent pixel binning, f/1.8 large aperture, and a 6P lens with superior light-gathering capability, providing realme XT at par with flagship-level photography. realme XT also features Gorilla Glass 5 on the front and back of the curved glass design that comes in two gradient colour options - Pearl Blue and Pearl White.



realme XT’s flagship quad camera set up with Samsung's 64 MP GW1 sensor for the primary camera, 8MP wide-angle lens, a 2MP macro lens and a 2MP portrait lens along with Sony 16MP on the front camera , producing unrivalled pictures that look crisp and detailed even
when you zoomed-in.

The realme XT supports 4K video recording at 30fps, 1080p HD video recording at 30fps/60fps, 720p HD Video recording at 30fps/60fps, and slow motion up to 960fps. The smartphone has a 6.4-inch dew-drop fullscreen, Super AMOLED screen texture with a small waterdrop notch. This model also comes with a dual nano-SIM phone which is expandable via a microSD card slot up to 256GB.

realme XT is also equipped with the latest in-display fingerprint and most-awaited feature -Dolby Atoms, combining the superlinear speaker and smart power amplifier which doubling the audio volume and improving sound quality for the best audio experience.

Malaysia's First 64MP Quad Camera Snapdragon - The Official Launch Of Realme XT

realme Power Bank
realme Power Bank is equipped with 10,000 mAh high-density lithium battery, which also supports up to 18W fast charging with both USB type A and Type-C ports. One key point to note is that the fast charging is also bi-directional so you can fast-charge your power bank and phone at the same time.

With fast charging and both type a & c ports, you can charge multiple devices at the same time. The realme Power Bank comes in two distinctive colours, grey and yellow.

realme Buds 2
Consumers can enjoy the premium 11.2mm bass boost driver earphones which consist of Multi-layer Composite Diaphragm and Japan’s Daikoku Voice Coil in the price range. The coaxal capsule design allows the 11.2mm movable coil to deliver Hi-Fi music without any
interruption.

realme Buds Wireless
realme Buds Wireless is the latest accessory brought to fans by realme after working with world-renowned music producer and DJ, Alan Walker. The realme Buds Wireless breathe in the concept of minimalism real design made from premium metal and skin-friendly silica gel.
The magnetic connection makes it easier to store the buds and at the same time functions as a switch. It will automatically turn on and connects to your device when the buds are separated and it will turn off automatically when connected. 

Alan Walker has been working closely with realme’s team of acoustic tuning experts to bring consumers the most accurate and powerful bass response with Dynamic Bass Boost(DBB). realme Buds Wireless creates an amazing listening experience, especially for electronic music.

Malaysia's First 64MP Quad Camera Snapdragon - The Official Launch Of Realme XT
Malaysia's First 64MP Quad Camera Snapdragon - The Official Launch Of Realme XT

Special for 11.11 Lazada sale, realme 5 (3+32 GB) will be introduced as realme’s online exclusive model and special promotion will be revealed on the platform. For any purchase of realme XT on Lazada 11.11 sale will get a FREE realme bag worth
RM159.

Both realme XT and realme 5 (3+32 GB) will be sold exclusively on Lazada platform. To find out more about the online sale, please visit http://bit.ly/rmlazada


For realme Buds Wireless only, the pre-order starts from 30.10.2019. The above-mentioned accessories will be also sold exclusively on Shopee during the Shopee 11.11 Big Sale. To find out more about the online sale, please visit http://bit.ly/realmeshp

To learn more about realme’s latest updates, feel free to visit https://www.realme.com/my/
Read More

30 October 2019

Pakej Umrah Dengan Rarecation

October 30, 2019
Pakej Umrah Dengan Rarecation
Bila sebut pasal Umrah, pasti semua orang punya impian untuk menunaikan umrah malah sesiapa yang pernah mengerjakan umrah pun pasti nak pergi lagi dan lagi.  Pengalaman dan cerita mak dan Allahyarham abah tentang kisah mereka di Mekah dan Madinah cukup membuat saya teringin ingin merasai sehingga jenuh juga saya cari pakej dari beberapa syarikat yang menganjurkan pakej umrah dan akhirnya hati saya  berminat dengan pakej Umrah dari Rarecation dan bercadang untuk mengerjakan Umrah pada cuti pertengahan tahun 2020 bersama suami dan anak-anak.

https://sukamakanjalan.blogspot.com/2018/01/pakej-umrah-2018-cara-memilih.html


Kenapa Umrah Dengan Rarecation Menjadi Pilihan




  • Sepertimana namanya Rarecation, pakej umrah yang ditawarkan pun cukup rare kerana  peluang kepada peserta umrah untuk menambah kebajikan bilamana segala hasil keuntungan yang diperolehi dari program Umrah ini 100% akan disalurkan kepada dana pembangunan Rumah Pengasih Warga Prihatin, rumah anak yatim dan golongan asnaf.
  • Umrah ekslusif hasil idea dari insan hebat di belakang tabir seperti Saiful Nang yang cukup dikenali dan terjamin selamat dengan pengalaman luas dari setiap kakitangannya malahan tenaga kerja yang terdiri dari anak yatim dan asnaf dari rumah warga prihatin yang bangkit berdikari dibwah sebah syarikat waqaf
  • Mutawif berpengalaman dari Malaysia yang akan memberi bimbingan menyeluruh.  Amat penting bila Mutawif berasal dari Malaysia supaya tiada masalah untuk peserta umrah memahami.
  • Satu-satunya pakej umrah yang memberikan pengisian maqasid umrah yang merungkai rahsia ibadah umrah yang mampu mencipta kita menjadi insan yang baru bagi yang mahu.
  • Penginapan yang berdekatan dengan masjid dan selesa sebab mak saya sudah berusia jadi jarak yang dekat sangat penting untuk keselesaan dia.
  • Bonus dengan khidmat fotografi sebagai kenangan yang disediakan

Semoga hasrat saya dan keluarga untuk membawa mak kesampaian dan disamping tu dapatlah kami membantu pihak Rarecation dalam membantu menyalurkan dana untuk mereka yang memerlukan.  Siapa lagi nak membantu golongan sahabat seagama kalau bukan kita sebagai orang Islam jugak kan.

Read More

29 October 2019

Konsep Rumah Hutan Dan Istana Ratu Tema Majlis Persandingan Adik Dato Seri Alif Syukri

October 29, 2019
Konsep Rumah Hutan Dan Istana Ratu Tema Majlis Persandingan Adik Dato Seri Alif Syukri
Siapa tak teruja bila dapat jemputan untuk menghadiri sidang akhbar serta resepsi persandingan Aiman Hazeem yang dipanggil Ajim, anakanda Bonda Rozita serta adik kepada abang kosmetik yang cukup kontroversi tak lain tak bukan Datuk Seri Alif Syukri.  Sidang akhbar turut disertai oleh anak sulungnya Noor Hayati Kamarzaman yang lebih dikenali sebagai Yatie Sendayu Tinggi dan juga Datin Shahida.

Rumah Hutan Dan Istana Ratu Tema Majlis Persandingan Adik Dato Seri Alif Syukri
Memandangkan Istana Ratu di rumah hutan milik Bonda Rozita masih belum siap, jadinya majlis persandingan Ajim diadakan di Dewan Perdana Felda tapi masih dengan tema rumah hutan dan istana ratu yang diilhamkan oleh Bonda Rozita sendiri.  Lebih menarik kedua pasangan pengantin serta Bonda Rozita melakonkan watak seperti mana hikayat Melayu purba yang cukup menarik.

Rumah Hutan Dan Istana Ratu Tema Majlis Persandingan Adik Dato Seri Alif Syukri
Memang lega kata Bonda Rozita bila hanya dengan sekali nafas sahaja Ajim yang berusia 23 tahun ni telah sah menjadi suami kepada Siti Nurhafizah kalau tak memang buat malu..memang lawak bersahaja sungguh Bonda dan anak-anaknya ni
Rumah Hutan Dan Istana Ratu Tema Majlis Persandingan Adik Dato Seri Alif Syukri
Menurut Bonda Rozita, majlis persandingan Ajim akan berlangsung dalam empat majlis resepsi dan  majlis di Dewan Perdana Felda, Jalan Semarak beliau menjemput seramai 1000 orang jemputan dan antara tetamu jemputan adalah Yang Amat Berhormat Tuan Amirudin Bin Shari, Menteri Besar Selangor. Adalah difahamkan kos keseluruhan majlis adalah sebanyak setengah juta tidak termasuk doorgift dan cabutan bertuah berubah bag berjenama dari DS Alif Syukri malah si pengantin  mendapat hadiah berupa kereta Mercedez Benz. Tambah Bonda Rozita, mereka juga tidak menerima sebarang penaja dan memang tidak hairan kerana kesemua mereka ahli perniagaan yang cukup berjaya.


Rumah Hutan Dan Istana Ratu Tema Majlis Persandingan Adik Dato Seri Alif Syukri
Majlis persandingan dimulakan bacaan doa dan kemudain pengantin perempuan diangkat menaiki tandu dan skestsa si Raden (Ajim) yang jatuh cinta si gadis (si isteri) dari golongan kebanyakan seperti mana Bonda Rozita tidak cerewet memilih menantu berkedudukan tapi menantunya hanya  merupakan pekerja di syarikatnya.

Rumah Hutan Dan Istana Ratu Tema Majlis Persandingan Adik Dato Seri Alif Syukri

Memang rasa tersentuh bila DS Alif Syukri dan Kak Long Yati bercerita mereka bertukar-tukar menjaga Ajim sejak bayi sementara Bonda Rozita sibuk mencari rezeki.  Begitu cantik dan utuh hubungan adik beradik ini walau berlainan bapa dan begitu jugak akrabnya hubungan mereka anak beranak walau mereka merupakan pesaing dalam bidang perniagaan kecantikan dan kesihatan.

Rumah Hutan Dan Istana Ratu Tema Majlis Persandingan Adik Dato Seri Alif Syukri

Rasanya tetamu pasti terbuai dengan penampilan dan nyanyian merdu penyanyi pop bersuara emas Dato Jamal Abdillah yang mendendangkan empat buah lagu dan diserikan juga dengan tarian serta nyanyian dari pemuzik jemputan.

Rumah Hutan Dan Istana Ratu Tema Majlis Persandingan Adik Dato Seri Alif Syukri

Buat pasangan pengantin Aiman Hazeem dan Siti Nurhafizah, semoga kekal bahagian hingga ke akhir hayat.


Pasti ramai yang nak tahu dan dapatkan gambar-gambar menarik keluarga yang bijak berniaga ni boleh la ikut di laman Instagram mereka

Bonda Rozita - https://www.instagram.com/bondarozitaibrahim/

Dato Seri Alif Syukri - https://www.instagram.com/aliffsyukriterlajaklaris/

Yatie Sendayutinggi - https://www.instagram.com/yatie_sendayutinggi/

Read More

28 October 2019

Resepi Masak Lemak Pucuk Belinjau

October 28, 2019
Resepi Masak Lemak Pucuk Belinjau
Resepi Masak Lemak Pucuk Belinjau | Okay ni pun masakan kesukaan mak dan rupanya pucuk belinjau ni memang senang didapati di Pasar Keramat.  Selain di buat masak lemak, pucuk belinjau ni pun sedap kalau buat tumis air. Rasanya yang manis dan agak lemak ni pasti jadi kesukaan tidak seperti buah belinjau yang agak kepahitan.

Resepi Masak Lemak Pucuk Belinjau

Bahan-bahan:
2 ikat daun belinjau, disiang dan dibuang tulang tengah
2 ulas bawang kecil, dihiris
1 ulas bawang putih, diketuk
2 tangkai cili kering, dikerat dalam 1 inci
sedikit suhun, direndam supaya lembut (kalau tak letak pun ok)
1 biji telur
1 cawan air
2 cawan santan pekat


Cara memasaknya :

  • Masukkan air, bawang merah, bawang putih, cili kering bersama daun belinjau di dalam periuk dan direnih hingga daun nampak lembut dalam anggaran 5 - 7 minit kerana pucuk belinjau ni memang lembut.
  • Masukkan santan dan suhun dan kemudian pecahkan telur.  Biar ia merenih tapi jangan sampai pecah minyak. Anggaran dalam 10 minit dengan api sederhana.
  • Tutup api dan masukkan garam.


Nota :

  • Kalau makan dengan nasi panas jangan lupa buat sambal belacan pastu dicicah pulak dengan keropok belinjau goreng, pasti bertambah-tambah nasi pulak.
  • Ada yang meletakkan ikan bilis bukan telur mengikut selera masing-masing


Resepi Masak Lemak Pucuk Belinjau
Ramai yang tak tahu daun, buah dan pokok belinjau ni banyak juga khasiatnya antaranya

  • Pucuk belinjau boleh dibuat ulaman, dimasak tumis air, masak lemak dan dijadikan gulai
  • Belinjau mengandungi pelbagai khasiat dalam merawat penyakit kulit, mata dan pencegah tumor serta kanser
  • Batangnya yang keras boleh dibuat alat pekakas dapur seperti pemarut dan tempat pemotong 
  • Kulit batang pokoknya yang berserabut boleh menghasilkan sejenis benang untuk tali pancing dan jala
  • Biji belinjau mendatang hasil pendapatan bagi industri kecil dan surirumah dengan diproses menjadi keropok dan emping


Read More

27 October 2019

5 Kesilapan Berpakaian Yang Perlu Kita Ubah Untuk Tampil Menarik

October 27, 2019
5 Kesilapan Berpakaian Yang Perlu Kita Ubah Untuk Tampil Menarik
5 Kesilapan Berpakaian Yang Perlu Kita Ubah Untuk Tampil Menarik | Siapa yang tak mahu nampak stylo, bergaya dan mungkin teruja bila di puji tentang pemakaian kita kan. Tak kira yang muda mahupun yang dah berusia mesti nak tampil kemas dan in trend sebab pemakaian jugalah yang membuatkan kita disukai atau sebaliknya.

5 Kesilapan Berpakaian Yang Perlu Kita Ubah Untuk Tampil Menarik 

Kita sedia maklum tidak semua pakaian sesuai untuk kita yang mungkin berbadan kurus atau mungkin kita berbadan gempal, rendah tapi hasrat kita tetap sama..nak nampak cantik dan kalau yang berbadan gempal tu mesti nak sorok kelebihan yang terlebih tu kan.  Jangan risau, I feel you! sebab tu la yang saya rasa bila badan dah semakin bagai ditiup-tiup walau makan tu sudah bercatu! Mana taknya..nescafe tarik buatan sendiri memang menjadi kegemaran setiap pagi dan Americano jadi pilihan bila menghadiri event..ahhh memang parah bukan.

Berbalik pada pemakaian, kita jangan pilih semberono walau kita suka fesyen dan reka bentuk sesuatu pakaian itu kerana tidak semestinya ia sesuai untuk kita.  

Apa yang penting, biar kita nampak kemas walau ringkas dan kalau saya paling suka kalau menghadiri sesuatu acara tu, pemakaian saya itu bersesuaian dan mengikut tema. PENTING! Jangan lah korang kalau pergi ke event dengan pakai t-shirt tanpa kolar dan kalau ke majlis perkahwinan memakai jeans dan blaus dan ada yang pergi ke pejabat macam nak pergi ke kelab malam..ahh sakit mata tengok.  

Senarai dibawah adalah 5 Kesilapan Berpakaian Yang Perlu Kita Ubah Untuk Tampil Menarik yang memang antara tabiat yang saya cuba untuk ubah supaya saya nampak lebih kemas dan sesuai dengan usia saya sendiri dan mungkin korang boleh jugak tengok dan cuba okay.

5 Kesilapan Berpakaian Yang Perlu Kita Ubah Untuk Tampil Menarik 

1. Malas Mencuba
Ni memang antara tabiat saya sejak badan semakin naik tu yang selalunya malas nak membeli tapi kalau dah membeli tu malas pulak nak mencuba dan akibatnya...alahaiii.  Antara lain kecuaian adalah membeli dengan terburu-buru dan kurang teliti dan jugak main fikir pakain tu sepadan dengan saiz badan.

Macam mana nak elak? sebaiknya bawa la teman untuk bagi komen atau mungkin luangkan lebih masa untuk ke bilik persalinan.  Hentikan sifat malas mencuba dan main tangkap muat sebab nanti diri kita sendiri yang menyesal.


2. Pilihan Saiz Terlalu Besar
Orang berbadan besar memang suka membeli baju yang bersaiz besar untuk menutup lebihan yang terlebih tapi kena ingat bukan jenis kain sesuai bila ianya besar dan bukan semua individu sesuai memakainya.  Ianya bukan dapat menutup lebihan atau menyembunyikan lebihan pada badan tapi membuat kita nampak seakan memakai baju pinjam dan adakalanya nampak lebih besar.


3.  Pilihan Saiz Terlalu Kecil
Adakalanya kita merasa pakaian yang kecil kita beli tu untuk menunjukkan bentuk badan tapi kekadang tu kita tidak sedar yang pakaian yang muat-muat tu membuat kita sendiri tidak selesa malahan kekdang pakaian yang ketat tu menonjolkan bahagian yang tidak sepatutnya.  Sebaiknya pilihlah pakaian yang punya sedikit ruang bagi memudahkan kita sendiri untuk bergerak.


4. Terlebih Aksesori
Pemakaian aksesori selalunya akan membuat kita nampak lebih bergaya dan berketrampilan menarik tapi jangan terlau berlebihan kerana kita akan nampak lebih menjengkelkan.  Pilihan aksesori seharusnya tidak berlebihan dan pilih yang asas sahaja.  Selain jam tangan dan anting-anting, rantai leher yang bersesuaian dengan pakaian pun sudah memadai.  Kalau pakai baju bercorak tu usahlah memakai aksesori berlebihan kerana pasti korang tak nak nampak macam badut bukan?


5. Kes Malas Ambil Risiko
Ramai malas ambil risiko dan tanpa fikir banyak akan memakai pakaian samada putih, hitam ataupun gelap jadi penampilan kita nampak 'selamat' tapi pada pandangan rakan, penampilan kita nampak sama saja setiap masa malah mungkin membosankan pada pandangan mereka.  Adalah lebih elok kita punya pilihan warna pakaian yang berbeza selain pakaian dengan corak.  Beranikan diri memakai pakaian yang luar dari kebiasaan jadi bila sesekali kawan nampak, kita kelihatan sangat menarik dan berseri.  Rasanya kita akan nampak lebih segar setiap kali bertemu dengan kawan mahupun orang ramai.


Nota kaki : Saya bukan pakar pemakaian jauh sekali pereka fesyen tapi saya tahu kita tak perlu pakaian jenama mahal untuk nampak cantik, tak perlu pakai pakaian menjolok mata untuk mendapatkan kawan-kawan tapi kita perlu pakai pakaian yang selesa dan yang pasti untuk kita tampak cantik pada mata suami dan orang yang kita temui di sepanjang perjalanan hidup kita.

Akuan : ada sebahagian dalam artikel ini saya dapat dari keratan akhbar yang menarik saya untuk menulis dari sisi pandangan saya dan isi kandungan artikel ini sepenuhnya milik saya.

Read More

26 October 2019

Resepi Asam Pedas Keladi Utara Dengan Ikan Kembung

October 26, 2019
Resepi Asam Pedas Keladi Utara Dengan Ikan Kembung
Resepi Asam Pedas Keladi Utara Dengan Ikan Kembung | Pertama kali makan asam pedas keladi utara ni sewaktu balik kampung di Ayer Itam yang dimasak oleh Allahyarhamah ibu mertua di bulan puasa sebab satu kemestian nasi ulam mesti ada asam pedas keladi ni.  Memula tu agak pelik sebab saya makan asam pedas keladi ni dengan nasi putih tapi tak salah kalau mencuba sebab tak memudaratkan malahan sedap!

Asam pedas keladi ni kesukaan cikapplepie, jadi kalau nampak kat pasar mesti beli walau bukan dalam bulan puasa, memang bertambah makan nasi kami sekeluarga.

Kalau mak, dia akan letak sedikit rempah yang akan membuatkan bau asam pedas keladi ni wangi dan pasti la sedap.  Nak tahu resepi mak saya baca Asam Pedas Keladi ala mak

Resepi Asam Pedas Keladi Utara Dengan Ikan Kembung


Bahan-bahan
1 ikat batang keladi
8 - 10 tangkai cili kering, direbus dan ditoskan
5 ulas bawang kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci belacan
1 sudu kecil lada hitam
3 keping asam gelugur
2 ekor ikan kembung, direbus dan diambil isinya dan ditumbuk
3 tangkai daun kesum
1 batang serai, diketuk
2 sudu serbuk Ajinomoto

Resepi Asam Pedas Keladi Utara Dengan Ikan Kembung

Cara penyediaan:

  • Batang keladi disiang, dibuang lapisan kulit kemudian dipotong sepanjang 3 inci (atau ikut kesukaan) dan direbus bersama 1 - 2 keping asam gelugur sehingga agak lembut.  Asam gelugur dimasukkan untuk mengelakkan batang keladi dari menyebabkan kegatalan. Air rebusan keladi dibuang dan toskan.


  • Tumbuk atau kisar cili kering, bawang kecil, bawang putih, belacan dan lada hitam hingga halus


  • Masukkan bahan yang dikisar ke dalam periuk berisi air bersama serai yang telah diketuk dan asam gelugur direnih sehingga mendidih.


  • Masukkan isi ikan kembung dan serbuk ajinomoto (kalau tak suka, tak perlu) dan biarkan ia mendidih 


  • Akhir sekali masukkan batang keladi yang telah direbus bersama daun kesum dan biarkan di renih sehingga mendidih.  


  • Tutup api dan masukkan garam secukup rasa.




Read More

25 October 2019

ACSON Perkenalkan Spray Anti VOC Pertama Di Malaysia Untuk Memulihkan Udara Dalaman

October 25, 2019
ACSON Perkenalkan Spray Anti VOC Pertama Di Malaysia Untuk Memulihkan Udara Dalaman
ACSON Perkenalkan Spray Anti VOC Pertama Di Malaysia Untuk Memulihkan Udara Dalaman | Acson Malaysia melancarkan Anti Volatile Organic Compound (VOC) Spray yang pertama di Malaysia bagi meningkatkan kualiti udara dalaman serta memberi gaya hidup sihat kepada pengguna.

Menurut Kod Amalan Industri Kualiti Udara Dalaman 2010, VOC boleh menyebabkan kerengsaan mata, hidung, tekak, sakit kepala, pening, gangguan visual, gangguan ingatan dan kanser.


ACSON Perkenalkan Spray Anti VOC Pertama Di Malaysia Untuk Memulihkan Udara Dalaman
pic kredit Cyrill Hassan
Pengurus Besar Acson Malaysia, Encik Yeap Kin Oun berkata, 
"Walaupun rata-rata masyarakat sedar akan pencemaran udara, namun kita tidak sedar bahawa Volatile Organic Compound (VOC) juga merupakan ancaman yang tersembunyi dalam diaman kita. VOC yang sudah sebati di udara dalaman, mungkin berbau dan tidak berbau. Pernafasan di peringkat rendah VOC boleh meningkatkan risiko masalah kesihatan dalam jangka masa yang panjang.
"Persekitaran dalaman adalah 2 hingga 5 kali lebih tercemar daripada persekitaran luar seperti yang dinyatakan dalam laporan Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat. Anti VOC Spray direka khas bagi mengekalkan kualiti udara dalaman yang baik kerana hari ini orang ramai banyak menghabiskan sebahagian besar masa dalam persekitaran yang tertutup. Kami yakin bahawa semburan itu tidak bertoksik dan tidak berbahaya untuk kesihatan”
"Sebagai salah satu jenama yang dikenali dalam industri, kami komited untuk menghasilkan peralatan eletrik yang mesra alam kepada pengguna Malaysia.  Penambahan produk terbaru kami bertujuan untuk menyempurnakan ruang dalam rumah anda menjadi ruang yang tenang dan selesa"
ACSON Perkenalkan Spray Anti VOC Pertama Di Malaysia Untuk Memulihkan Udara Dalaman
Acson Anti VOC Spray direka khas untuk menguraikan VOC, bahan kimia yang mungkin terdapat dalam produk rumah seperti cat, varnis, karpet, lantai vinil, produk kayu komposit, penyegar udara, produk pembersihan, rokok, dan ianya boleh kekal sehingga 2 tahun.

Acson Anti VOC Spray ini sangat mudah digunakan bagi meminimumkan pendedahan kepada VOC dengan hanya sembur antaranya di seluruh dinding, perabut, lantai, karpet kecuali peralatan rumah, soket, suis, lukisan, pekakas makan, produk logam, sutera dan kulit bermutu tinggi.  Ianya memerlukan 24 jam untuk membentuk lapisan salutan Nano Titanium Dioksida yan bertindak sebagai fotokatalis yang kemudiannya akan menguraikan bahan serta bakteria berbahaya ke dalam air dan karbon dioksida dengan kehadiran lampu (cahaya matahari atau cahaya lampu).  Tanpa gosokan yang kuat di permukaan kesan fotokatalis boleh bertahan sehingga 2 tahun.

Di samping perlindungan yang tahan lama terhadap VOC dan bakteria, Acson Anti VOC Spray juga berkesan menghilangkan bau serta selamat untuk kegunaan dalaman. Contohnya, bau yang terhasil daripada lukisan dinding, perabot dalaman dan persekitaran dalaman yang baru diubahsuai boleh dihilangkan dengan dengan semburan Acson Anti VOC Spray.

Acson Malaysia sebagai pengedar eksklusif Anti VOC Spray di Malaysia, yang dihasilkan oleh Nanopac Co, Ltd Korea dan diterajui dengan teknologi Nano Titanium Dioxide dipatenkan.

Acson Malaysia berusaha menghasilkan produk terbaik untuk pengguna sejak penubuhannya. Mereka kini lebih khusus untuk memberi kualiti udara dalaman yang terbaik untuk memenuhi tuntutan yang tinggi dalam pasaran Malaysia bersamaan dengan tagline mereka “Nature Breeze (Bayu Semula Jadi)”.

ACSON Perkenalkan Spray Anti VOC Pertama Di Malaysia Untuk Memulihkan Udara Dalaman
Untuk meraikan ulang tahun ke-35, Acson Malaysia telah melancarkan Aroma Diffuser yang sesuai untuk individu yang mengutamakan kualiti hidup yang lebih tinggi.

Dengan menambah beberapa titik minyak aromaterapi dalam Aroma Diffuser, ditambah pula dengan cahaya ambien yang sedia ada, ia boleh mewujudkan ketenangan dalam rumah serta meningkatkan kualiti tidur yang nyenyak. Ianya juga boleh berfungsi sebagai humidifier untuk mengekalkan kelembapan di udara pada tahap yang sihat dan selesa. Aroma Diffuser juga sesuai untuk individu yang selalu menghabiskan waktu yang lama dalam bilik berhawa dingin.

ACSON Perkenalkan Spray Anti VOC Pertama Di Malaysia Untuk Memulihkan Udara Dalaman
Acson Malaysia mengeluarkan dua model Aroma Diffuser untuk memenuhi permintaan pengguna. Aroma Diffuser dilengkapi dengan tangki air 130ml dan menggunakan USB untuk aktifkannya. Secara berasingan, Aroma Diffuser Speaker didatangkan dengan tangki air 200ml dan boleh diaktifkan dengan pin 3-palam. Ia juga mempunyai fungsi tambahan seperti pembesar suara Bluetooth dan pemasa yang boleh diubahsuai. Kedua-duanya Aroma Diffuser kecil dan mudah alih, sesuai digunakan oleh pelancong yang melancong secara santai.

ACSON Perkenalkan Spray Anti VOC Pertama Di Malaysia Untuk Memulihkan Udara Dalaman

Bermula 23 Oktober sehingga 29 Oktober 2019, Acson Anti VOC Spray dan Aroma Diffusers akan dijual secara ekslusif di PrestoMall dengan diskaun istimewa dan akan dijual di Acson online store bermula 29 Oktober 2019. Pembeli yang membuat tempahan awal dalam tempoh promosi akan dapat membeli Acson Anti VOC Spray pada harga RM159 (harga asal RM209), Aroma Diffuser dan Aroma Diffuser Speaker berharga RM120 (harga asal RM160) dan RM189 (harga asal RM229). Set minyak aromaterapi lavendar, eucalyptus dan lemongrass boleh didapati dengan harga RM49 (harga asal RM87), setiap botol minyak aromaterapi mengandungi 5ml yang dijual secara berasingan.

Untuk keterangan lanjut, sila lawati https://acson.com.my.

Mengenai Acson Malaysia 
Acson Malaysia adalah sebuah syarikat penghawa dingin tempatan yang ditubuhkan sejak tahun 1984 menyediakan pengalaman penyejukan muktamad kepada pengguna. Acson Malaysia menawarkan penyelesaian penyejukan bagi para pengguna dari sektor awam, swasta serta produk dalam sistem penyaman udara seperti pam saliran, tirai udara, sistem kawalan udara dalaman yang terbaik untuk memenuhi tuntutan yang tinggi dalam pasaran Malaysia bersamaan dengan tagline mereka “Nature Breeze (Bayu SemulaJadi)”

#AcsonAromaDiffuser #AcsonAntiVOC
Read More

22 October 2019

Cuka Organik Alce Nero Demi Kesihatan

October 22, 2019
Cuka Organik Alce Nero Demi Kesihatan
Alce Nero, peneraju makanan organik di Itali, memperkenalkan Cuka Cider Epal Organik (Organic Apple Cider Vinegar) dan Cuka Balsam Organik Modena (Organic Balsamic Vinegars of Modena) yang diperbuat daripada musta anggur bagi memenuhi permintaan tahap kesihatan dan tenaga optimum dalam kalangan rakyat Malaysia.

Organic Apple Vinegar-filtered  

Di Malaysia, pengguna biasanya mengambil cuka bagi menyejukkan badan, untuk mempertingkatkan aliran darah, mengurangkan simptom sakit tekak dan untuk membantu mengurangkan berat badan. Di sesetengah negara, terdapat amalan budaya dan tradisi yang menggunakan cuka sebagai penahan selera makan, seterusnya membantu dalam usaha mengurangkan berat badan.

Sebelum ini pernah dilaporkan bahawa punca utama kematian di Malaysia adalah penyakit kardiovaskular. Cuka dapat membantu mengurangkan tekanan darah dan mengawal atur peredaran darah yang mungkin berkait untuk meningkatkan risiko penyakit jantung.

Organic Apple Vinegar-unfiltered 

Sejak sekian lama cuka dipercayai untuk menurunkan suhu badan, di samping itu, ia juga diambil untuk mengurangkan simptom-simptom sakit tekak. Manfaat pengambilan cuka ini khasnya berguna semasa cuaca panas, seperti gelombang haba yang dialami Malaysia baru-baru ini.

Cuka Cider Epal Organik dan Cuka Balsam Organik Modena Alce Nero menerima pensijilan 100% organik oleh European Union Law dan Standard Pertanian Jepun (JAS). Pengiktirafan berkenaan turut merangkumi kesemua hasil terlibat, tanah penanaman buah-buahan, kilang pemprosesan serta prosedur dan ramuan yang digunakan untuk kesemua barang.

Faktor yang membezakan cuka yang baik di pasaran adalah asalan ramuan mentah dan bagaimana ia diproses. Khasnya bagi produk yang ingin dinikmati tanpa memanaskannya mahupun dimasak, adalah lebih baik untuk memilih ramuan organik yang dipercayai dan ini termasuk pemilihan cuka.


Cuka Cider Epal Organik Alce Nero ~ versatil dan menyihatkan
Cuka Cider Epal Organik Alce Nero adalah organik sepenuhnya, memberikan pengguna keyakinan kukuh tanpa perlu bimbang tentang sebarang kandungan pestisid, bahan tambahan atau bahan awet. Disediakan dalam dua varian, Ditapis dan Tidak Ditapis, cuka cider epal premium ini kaya dengan manfaat kesihatan.

Kandungan asid asetik di dalam cuka ini mungkin membantu menurunkan kandungan gula dalam darah dengan menghalang penyerapan kanji dan menggalakkan sensitiviti insulin secara terus selepas pengambilan makanan dalam kalangan individu yang mengalami keadaan ketahanan insulin atau yang menghidapi Diabetes Jenis 2.

Asid Asetik menahan selera, meningkatkan metabolisme dan mengurangkan retensi air, seterusnya menjadikan ia berguna bagi usaha penurunan berat badan.
  
Cuka Cider Epal Alce Nero mengandungi kalium dan enzim-enzim yang membantu meningkatkan kadar tenaga serta elemen antimikrob yang sekian lamanya telah digunakan dalam langkah menyembuhkan luka dan jangkitan. Ia juga kaya dengan bahan-bahan bioaktif yang membantu menentang tekanan oksidatif dan memperkukuhkan imuniti tubuh.    

Cuka Cider Epal Alce Nero juga amat versatil. Ia boleh dinikmati sebagai minuman, sos salad ataupun sebagai tambahan rasa kepada masakan masam manis. Ia menjadi satu minuman yang menyegarkan apabila dicampur bersama Madu Alce Nero.

Selain itu, nilai keasidan yang rendah dalam cuka-cuka ini juga membenarkan jangka hayat yang panjang tanpa perlu disejukkan di dalam peti.



Cuka Balsam Organik Modena Alce Nero ~ pekat dan kaya dengan rasa
Cuka Balsam Organik Modena Alce Nero adalah cuka yang berwarna gelap, pekat dan kaya dengan rasa yang dihasilkan daripada musta anggur yang ditapaikan dengan baik dan lama. Ia berkongsi manfaat kesihatan yang sama dengan Cuka Cider Epal Alce Nero, dengan perbezaan kecil dalam nilai kalori dan tahap keasidan.

Ia sesuai dinikmati sebagai minuman, bersama salad, sos dan perapan atau untuk menambah keenakan rasa sajian ayam, stik dan ikan.


Penawaran
Kedua-dua varian Cuka Cider Epal Organik Alce Nero dijual pada harga RM12.50 setiap botol, sementara Cuka Balsam Organik Modena Alce Nero ditawarkan pada harga RM13 sebotol.

Rangkaian cuka Alce Nero ini juga telah menerima pengiktirafan Halal.

Cuka dan makanan organik mewah Alce Nero boleh didapati di sudut makanan organik AEON, Cold Storage, Ben’s Independent, Jason’s Food Hall, Jaya Grocer dan Village Grocer.  
Read More

21 October 2019

Jalinan Kerjasama KPJ Healthcare Ampang Puteri Dan Antabax Untuk Tingkatkan Kesedaran Tentang Kebersihan Tangan

October 21, 2019
Jalinan Kerjasama KPJ Healthcare Ampang Puteri Dan Antabax Untuk Tingkatkan Kesedaran Tentang Kebersihan Tangan
Jalinan Kerjasama KPJ Healthcare Ampang Puteri Dan Antabax Untuk Tingkatkan Kesedaran Tentang Kebersihan Tangan | Menurut Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), pencegahan dan kawalan terhadap jangkitan perlu untuk kekal sihat. Di seluruh dunia, seramai 30,000 wanita dan bayi maut setiap tahun akibat jangkitan yang biasanya disebabkan oleh kekurangan air, sanitasi dan amalan membasuh tangan yang tidak sempurna.

Jalinan Kerjasama KPJ Healthcare Ampang Puteri Dan Antabax Untuk Tingkatkan Kesedaran Tentang Kebersihan Tangan

Menurut Pusat Pencegahan dan Kawalan Penyakit (CDC), kira-kira 80 peratus penyakit berjangkit disebarkan menerusi sentuhan. Kanak-kanak perlu dididik mengenai kebersihan untuk mengurangkan risiko mereka menyebar dan mendapat penyakit berjangkit daripada batuk, selsema, Penyakit Kaki, Tangan dan Mulut, Influenza serta banyak lagi.

Hospital Pakar KPJ Ampang Puteri dan Antabax, jenama rangkaian penjagaan diri antibakteria Halal nombor satu menjalin kerjasama untuk mengadakan kempen demi meningkatkan kesedaran mengenai kebersihan tangan dalam kalangan murid pra-sekolah di kawasan Ampang.

Jalinan Kerjasama KPJ Healthcare Ampang Puteri Dan Antabax Untuk Tingkatkan Kesedaran Tentang Kebersihan Tangan

Kempen dengan tema Antabax Always Be Clean (ABC) for Health yang akan bermula dari Oktober hingga November itu bertujuan meningkatkan kesedaran tentang kebersihan tangan dalam kalangan murid pra-sekolah.

Enam buah sekolah di Ampang dengan anggaran 600 orang murid dan ibu bapa dijangka mengambil bahagian dalam bengkel amali yang dijalankan oleh pasukan perubatan profesional KPJ Ampang Puteri. Ia memberi fokus kepada langkah-langkah membasuh dan membersihkan tangan dengan betul. Antabax pula akan menyumbang produk-produk seperti krim mandian, sabun tangan dan pembersih tangan kepada murid serta guru.

Jalinan Kerjasama KPJ Healthcare Ampang Puteri Dan Antabax Untuk Tingkatkan Kesedaran Tentang Kebersihan Tangan
"Kami percaya bahawa mendidik tabiat kesihatan yang baik perlu bermula dari usia muda. Objektif kami menerusi acara ini adalah untuk mencipta satu budaya dalam kalangan kanak-kanak dan berharap apa yang dipelajari hari ini akan diamalkan sepanjang hidup mereka. Ini merupakan sebahagian daripada program jangkauan komuniti dan kami berbangga kerana Antabax turut sama dalam usaha ini dengan menyediakan produk-produknya,” kata Pengarah Perubatan Hospital Pakar KPJ Ampang Puteri, Dato Dr Abdul Wahab Abdul Ghani.
Jalinan Kerjasama KPJ Healthcare Ampang Puteri Dan Antabax Untuk Tingkatkan Kesedaran Tentang Kebersihan Tangan

Pengurus Kanan Produk Isi Rumah dan Penjagaan Peribadi Lam Soon Edible Oils Sdn Bhd, Mandy Lee memberitahu jenama ini komited untuk membantu meningkatkan kesedaran mengenai kebersihan tangan dalam kalangan masyarakat melalui program interaktif.

"Antabax mendidik tentang amalan kebersihan yang baik menerusi pelbagai kempen yang kreatif. Kami dapati asas mengenai amalan kebersihan perlu dipupuk sejak kecil kerana kanak-kanak ini akan mengamalkannya sehingga mereka dewasa. Kempen Antabax Always Be Clean (ABC) for Health dibangunkan untuk membuatkan konsep kebersihan tangan lebih mudah buat kanak-kanak, terutama kenapa dan bagaimana mereka patut membasuh tangan. Kami berbangga kerana dapat bekerjasama dengan KPJ Healthcare serta melibatkan pelatih dan jururawat mereka untuk sama-sama mendidik kanak-kanak tentang teknik membasuh tangan yang betul,” kata Mandy Lee.

Mengenai Lam Soon Edible Oils Sdn Bhd
Lam Soon Edible Oils Sdn Bhd (Lam Soon) merupakan pengeluar produk makanan, isi rumah dan penjagaan diri di Malaysia sejak tahun1950-an.  Dalam kategori barangan isi rumah dan penjagaan diri, pilihan produk berkualitinya terdiri daripada rangkaian produk May, sabun, buih mandian dan rangkaian minyak zaitun Fruitale FairWhite, sabun anti bakteria Antabax, pembersih tangan, bedak berubat dan tisu pembersih, rangkaian basuhan feminin Orchid, rangkaian produk penjagaan rumah ZIP yang terdiri daripada cecair cucian pinggan, pembersih lantai, mangkuk tandas dan pembersih krim. Di samping cecair cucian pinggan dan pes Labour serta pembersih multi kegunaan dan rangkaian cucian pinggan Bio-home.

Sebagai satu jenama isi rumah yang terkenal dan dipercayai oleh pelanggan, Lam Soon komited untuk mengeluarkan produk berkualiti demi gaya hidup lebih sihat dan rumah yang lebih bersih.

About KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital
KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital (KPJ Ampang) is governed by KPJ Healthcare Berhad (KPJHB), the healthcare division of Johor Corporation driven by its core values of Safety, Courtesy, Integrity, Professionalism and Continuous Improvement. KPJ's integrated network consists of more than 25 specialist hospitals located throughout the nation. With its expansion abroad, the Group currently has two hospitals in Indonesia, a sizable share in a hospital in Bangkok and a hospital in Bangladesh. In addition, KPJ has investments in a retirement and age-care resort in Australia and in Sibu, Sarawak, as well as its own Senior Living Care (SLC) centre in Tawakkal Health Centre (THC) in Kuala Lumpur. KPJ APSH is the 7th hospital in the group.

KPJ Ampang is built on a 5.35-acres land with a total build-up area of 330,000 square feet.  Its construction began in November 1993 and handed over to the management of KPJHB in March 1995. It was designed by an international architect to bring quality healthcare nearer to our clients.  KPJ Ampang is strategically located with easy access from Kuala Lumpur and Selangor. KPJ Ampang was opened to public on June 15, 1995 and officially launched on March 30, 1996.

KPJ Ampang has a reputable team of 71 residents, sessional and visiting medical consultants who are well qualified and experienced in their respective fields. The consultant teams are backed and supported by more than 800 staff which comprised of dedicated nursing and paramedical staff in all disciplines of medicine areas such as cardiac and neurosurgical services and supporting staff from various areas. All the Medical Consultants, nurses and paramedical staff are carefully selected for their professional expertise and commitment to deliver personalized services. With over 200 beds, patients can enjoy the privacy and comfort of a premier specialist hospital run by expert managerial and medical staff committed to the well-being and recovery of patients.

KPJ Ampang is fully accredited by Malaysian Society for Quality in Health (MSQH), designed to bring quality healthcare closer to public and is the 1st private hospital to achieve full accreditation status by MSQH for the 6th consecutive 4-year term 2016-2020. 
In addition, KPJ has earned accreditation from Joint Commission International (JCI), the worldwide leader in improving the quality of healthcare. The checklist includes over 350 standards covering from surgical, hygiene, and anaesthesia procedures to the system in place to credential medical staff and nurses.  KPJ Ampang was first accredited in September, 2012 for 3 years and currently on the third cycle of accreditation until 2021. KPJ Ampang is also certified by SIRIM QAS International for ISO 18001:2015, ISO 14001:2015 and OHSAS 9001:2007 as well as a Baby Friendly Hospital (BFH) by Ministry of Health since July 2006. In 2018 KPJ Ampang managed to get Planetree Gold certification from Planetree International for excellence in person-centered care.
Read More

19 October 2019

Patut La Buah Sambal Sedap Rupanya Buah Belimbing Banyak Khasiat Dan Kegunaannya

October 19, 2019
Patut La Buah Sambal Sedap Rupanya Buah Belimbing Banyak Khasiat Dan Kegunaannya
Patut La Buah Sambal Sedap Rupanya Buah Belimbing Banyak Khasiat Dan Kegunaannya | Siapa tak kenal pokok belimbing? Bila berbuah memang meriah sampai tak tahu nak  buat apa. 2 hari lepas saya menjengah ke belakang rumah..mak aihh merimbun buahnya tapi tunggu la kot bila free boleh la pergi kutip. Kot ada yang dekat boleh la singgah rumah, boleh saya kutip dan bagi.

Patut La Buah Sambal Sedap Rupanya Buah Belimbing Banyak Khasiat Dan Kegunaannya

Pokok belimbing buluh atau nama saintifiknya Averrhoa belimbi linn dan berasal dari keluarga Oxalidaceae dan mempunyai nilai yang tinggi dari segi perubatan. Buahnya boleh digunakan untuk berbagai-bagai tujuan.

Patut La Buah Sambal Sedap Rupanya Buah Belimbing Banyak Khasiat Dan Kegunaannya
Mengikut kajian saintifik, buah belimbing buluh mengandungi kandungan oksalat yang tinggi. Kandungan oksalat yang terlalu tinggi di dalam badan boleh menyebabkan penyakit karang pada saluran kencing.  Ekstrak metanol daun pokok ini mempunyai sifat antibakteria terhadap Pseudomonas aeruginosa dan Staphylococcus aureus serta sedikit kesan terhadap Bacillus subtilis . Bagaimanapun, ekstrak itu langsung tidak berkesan terhadap bakteria lain seperti Staphylococcus aureus, Bacillus subtilis, Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa dan Klebsiella pneumonia. Sebaliknya, pokok ini peka terhadap bakteria-bakteria ini.

Patut La Buah Sambal Sedap Rupanya Buah Belimbing Banyak Khasiat Dan Kegunaannya
Nak resepi Sambal Belimbing Ikan Bilis citarasa mak saya, klik pada gambar

Perubatan Tradisional Dengan Buah Belimbing

Ubat Demam Panas
ambil beberapa helai daun belimbing buluh yang masih segar, masukkan ke dalam besen berisi air dan ramas hingga lumat.  Setelah lumat, letakkan di atas sehelai kain bersih, demahkan kain tadi pada kepada orang yang demam dan ulangi hingga panas berkurangan


Penyakit Darah Tinggi
Ambil beberapa biji buah belimbing segar, bersihkan dan kisar hingga lumat.  Tapiskan dan ambil jusnya.  Minum air tapisan belimbing sekali sehari samada waktu pagi atau waktu petang.  Rasanya memang masam dan boleh diletakkan sedikit madu atau gula batu.

Ada juga yang mengatakan ambil 3 biji buah belimbing buluh, dipotong kecil-kecil dan direbus.  Minum air rebusannya selepas sarapan pagi setiap hari

Patut La Buah Sambal Sedap Rupanya Buah Belimbing Banyak Khasiat Dan Kegunaannya
Nak resepi Sambal Hitam Pahang yang sedap (ikut selera saya), klik pada gambar


Ubat Jerawat
Daunnya digiling halus dan dilumur pada wajah bagi menghilangkan jerawat dan melembutkan kulit muka.


Ubat Batuk
Ambil segengam bunga belimbing buluh dengan sedikit jus pegaga yang telah ditumbuk, 2 biji bawang merah dan 1 batang kulit kayu manis sebesar jari kelingking.  Direbus dan ditapi air rebusan. Campurkan sedikit madu dan di minum sekurangnya segelas untuk tiga kali sehari


Penyakit Kuning
Untuk bayi yang diserang penyakit kuning, mandikan dengan air rebusan daun belimbing untuk meredakannya


Nota : mungkin buat sesetengah orang petua di atas tidak sesuai jadi sebaiknya berjumpa dengan doktor sekiranya penyakit masih berlanjutan.

Banyak lagi khasiatnya sebenarnya tapi ini yang telah ramai cuba. Selamat mencuba

Read More

18 October 2019

Salam Jumaat : Syirik Dalam Berselawat

October 18, 2019
Salam Jumaat : Syirik Dalam Berselawat
Kita selalu mendengar  petua orang tua-tua yang masyhur sewaktu mahu mengambil (makan)ubat, maka perlu bersalawat terlebih dahulu. Membaca salawat ketika basuh ikan, sayur dan lain-lain. Ia juga amalan dukun dan bomoh perubatan alternatif, sebelum merawat pesakit, mereka akan berselawat terlebih dahulu.



Semua perbuatan tersebut tidak sahih dan tidak pernah dianjurkan oleh Nabi SAW.

Tapi mereka tak faham makna selawat, bila tok tok lebai, ustad, ustazah kata baik, bagus, mudah orang ikut, nak cari pahala kononnya.

Ini salah, bukan macam tu. Allah perintah untuk berselawat di beberapa tempat khusus.

Jadi kita hamba Allah, wajib ikut perintah Allah saja, jangan ikut perintah sesama manusia dalam beribdah kepada Allah.

Selawat pada Nabi adalah ibadah, istilah biasa ialah ibadah sunat. Buat boleh pahala, tak buat tak dosa. Betul la.

Tapi jika salah buat, itu yg berdosa dan boleh jadi syirik.

Maka kena hati-hati.

Anjuran dari Nabi saw adalah dengan membaca basmallah bila nak buat sesuatu.

Dalil hadith:

أَذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى فَإِنْ نَسِىَ أَنْ يَذْكُرَ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى فِى أَوَّلِهِ فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ

“Apabila salah seorang di antara kamu makan, maka hendaknya ia menyebut nama Allah Ta’ala. Jika ia lupa untuk menyebut nama Allah Ta’ala di awal, hendaklah ia mengucapkan: “Bismillaahi awwalahu wa aakhirohu (dengan nama Allah pada awal dan akhirnya)”
(HR. Abu Daud no. 3767 dan At Tirmidzi no. 1858. 

Imam at Tirmidzi rhm  mengatakan hadith tersebut berstatus  hasan sahih.

Dalil hadith:

كُلُّ أَمْرٍ ذِيْ بَالٍ لاَ يُبْدَأُ فِيْهِ بِـ : بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ فَهُوَ أَبْتَرُ

"Setiap perkara penting yang tidak dimulai dengan ‘bismillahirrahmanir rahiim’, amalan tersebut terputus berkahnya.”
(HR. Al-Khatib di dalam kitab Al-Jami’


Persoalan:
Kenapa mereka menyarankan membaca selawat sebelum mengambil ubat?

Ianya berkaitan  bertawassul dengan Nabi SAW dan berkeyakinan Nabi SAW adalah penyembuh kepada  penyakit. Maksudnya Nabi mempunyai kuasa macam Allah juga.

Itulah Syirik yang ramai tak sedar

Maka ini adalah jarum halus untuk mensyirikkan manusia dengan Allah SWT.

Ingat memberi atau menyembuh penyakit hanya kuasa Allah Sahaja.

Manusia cuma boleh ikhtiar. Ikhtiar jangan guna cara yang syirik.


Ada 13 tempat sahaja disarankan bersalawat:

1. Ketika tasyahud/tahiyyat.

2. Menjawab azan.

3. Pada hari jumaat.

4. Setiap pagi dan petang.

5. Ketika berada didalam suatu majlis pengajian.

6. Ketika menyebut nama Nabi saw.

7. Ketika berdoa.

8. Apabila memasuki  dan keluar dari  masjid.

9. Ketika solat jenazah.

10. Ketika berada di pusara Nabi saw.

11. Ketika selesai qunut witir.

12. Ketika solat ied, dua hari raya.

13. Ketika meninggalkan majlis.

Maka, tidak terdapat saranan untuk bersalawat ketika mahu mengambil ubat atau sewaktu  berdukun, atau membasuh ikan, memasak nasik dan nak buat benda- benda lain.

Ini terkenal dengan istilah * Cucur Air.

Tinggalkan semua perkara tu.

Allah SWT berfirman:

وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا  ۚ إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِى مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا  ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌۢ بِمَا يَفْعَلُونَ
Dan kebanyakan mereka, tidak menurut melainkan sesuatu sangkaan sahaja, (padahal) sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan."
(QS. Yunus 10: Ayat 36)

Begitulah kebanyakan orang Melayu, mereka kerana jahil wahyu Allah banyak bersangka² sahaja dalam setiap amalan yang mereka buat tanpa dinilai dengan neraca Al Quran.
Read More