-->

February 27, 2020

Manafaat Dan Kebaikan Air Panas

Tahu tak air panas dapat membantu tubuh tubuh terutama di bahagian sistem pencernaan seterusnya memberikan manafaat kesihatan yang baik. Sekumpulan Doktor di Jepun turut mengatakan bahawa air panas adalah 100% efektif dalam menyelesaikan beberapa masalah kesihatan dalaman badan kita.  Apa pun air panas ni adalah sumber yang mudah dan tanpa kos serta penuh dengan kebaikan.

Manafaat Dan Kebaikan Air Panas

Manafaat air panas antaranya untuk  sakit kepala, migrain, tekanan darah tinggi, tekanan darah rendah, sakit sendi, degupan jantung yang kadang-kadang meninggi dan menurun, epilepsi, kolesterol, batuk, ketidakselesaan fizikal, asma, batuk, pembuluh darah tersumbat, penyakit yang berhubungan dengan uterus dan urine, masalah perut, kurang nafsu makan, juga semua penyakit yang berhubungan dengan mata, telinga dan tenggorok. 


Tahu tak apa manafaat dan kebaikan air panas

  • Memperbaiki peredaran darah - apabila meminum segelas air panas, lemak didalam tubuh akan disingkirkan bersama deposit terkumpul dalam sistem saraf serta mengeluarkan toksin yang berada dalam seluruh tubuh dan membantu meningkatkan peredaran darah
  • Melegakan hidung tersumbat - wap yang keluar dari secawan air panas dapat melegakan hidung tersumbat dan mengurangkan sakit kepada akibat selesema atau apa yang selalu saya buat bila hidung tersumbat tu saya akan isi air panas dalam besen dan menghidu wap dengan menutup kepala dengan tuala macam kita mengwapkan muka.

  • Bantu pencernaan - Air panas membantu merangsang pencernaan. Tubuh tidak akan memerlukan penggunaan tenaga yang banyak untuk memecahkan makanan yang kita makan, menjadikannya sangat mudah untuk dicerna dan akan melalui usus dengan lancar namun meminum minuman sejuk  membawa kesan yang bertentangan


  • Mengurangkan berat - Air panas tidak membuatkan kehilangan berat badan, tetapi ia membantu dalam proses penurunan berat badan. Sebaiknya mengambil segelas air panas dan dicampur lemon dapat melancarkan metabolisme kitaa, memberi tubuh keupayaan membakar kalori lebih banyak sepanjang hari.


  • Melegakan sembelit - Minum air panas membantu usus untuk berfungsi dengan lebih lancar. Sisa lama yang terperap di dalam usus akan dapat dikeluarkan dari tubuh malahan kekerapan minum air panas dapat membantu menjaga tahap kesihatan dengan lebih baik. Apabila mengalami sembelit, jangan lupa minum air panas.


  • Mengurangkan kesakitan - Pernah tau tak tentang penggunaan pad panas ke atas perut dalam melegakan wanita ketika mengalami kekejangan ketika haid? Ia berfungsi sama seperti itu, tapi bukan hanya di perut tetapi pada mana-mana bahagian yang bengkak atau menyakitkan. Air panas membantu melegakan otot dan kesakitan serta mengurangkan sakit kepala.


  • Merawat jerawat - masukkan air panas didalam besen dan tutup kepala dengan tuala sambil muka mengadap besen berisi air panas.  Muka akan mula berpeluh-peluh hasil dari wap air panas tapi pastikan jangan letak muka terlalu dekat ya.

  • Detoks - aiir panas dapat membantu menyingkirkan toksin semasa tubuh berpeluh dan kencing. Suhu badan akan meningkat apabila kita meminum air panas hingga membuatkan kita berpeluh.
  • Melewatkan penuaan -  tahu tak yang air pansa adalah produk anti-penuaan yang paling murah dan mudah.  Macam-mana ianya bertindak? tubuh dapat menjalankan fungsi  nyahtoksik apabila kita meminum air panas, sel akan memperbaiki kulit kita dengan lebih cepat menjadikan kulit lebih bersinar

Manafaat Dan Kebaikan Air Panas
sumber google


Cara menggunakan air panas
Sebaiknya bila bangun pagi tu minumlah air panas sewaktu perut masih kosong yang dapat membantu pencernaan dan kalau dapat di campur dengan perahan lemon pun bagus untuk memberikan tambahan kebaikan vitamin C dalam minuman


Air panas tidaklah seharusnya air yang masih mendidih, tetapi air panas itu harus berada dalam likungan suhu 48°C hingga 60°C. Jika suhu air melebih dari yang disarankan ia boleh mengakibatkan kecederaan seperti luka terbakar.


Mengikut kajian., terapi air panas  akan menyelesaikan masalah kesihatan yang berikut dalam jangka waktu yang wajar seperti berikut.

  • Diabetes dalam 30 hari.
  • Tekanan darah dalam 30 hari.
  • Perut yg bermasalah dalam 10 hari.
  • Semua jenis kanker dalam 9 bulan.
  • Penyumbatan pembuluh darah dalam 6 bulan.
  • Kurangnya rasa lapar (nafsu makan yang buruk ?) dalam 10 hari.
  • Rahim dan penyakit terkait dalam 10 hari.
  • Hidung, Telinga & Tenggorokan masalah dalam 10 hari.
  • penyakit jantung dalam 30 hari.
  • Sakit kepala / migrain dalam 3 hari.
  • Tekanan darah rendah dalam 30 hari.
  • Kolesterol dalam 4 bulan.
  • Epilepsi dan kelumpuhan kontinyu dalam 9 bulan.
  • Asma dalam 4 bulan.



Ais adalah tidak baik untuk kita

Kalau dulu-dulu, orang sering mengatakan air ais atau air sejuk tidak mempengaruh kita di usia muda tapi tahu tak ianya akan memberikan kesan yang tidak elok bila kita di usia tua.

  • air ais akan  menutup 4 pembuluh darah dari jantung  dan menyebabkan serangan jantung dan ianya merupakan antara perkara utama untuk serangan jantung.
  • air ais ianya menciptakan masalah dalam hati; membuat lemak melekat di hati dan sebahagian besar orang yang menunggu untuk transplanti hati adalah akbiat meminum air sejuk/air ais.
  • air ais mempengaruhi dinding dalaman perut.
  • air ais mempengaruhi lambung dan usus besar dan antara penyebab  kanser.

Semoga bermanafaat buat semua yang membaca ya

3 comments:

  1. Betul. Teringat masa kecik2 dulu mak memang marah kalau minum air sejuk. Kadang curi-curi nak minum ais. Ni dah tahu kenapa mak tak galakkan

    ReplyDelete
  2. mak saya paling suka minum air panas lepas makan... kadang dengan kita sekali terikut-ikut...

    ReplyDelete
  3. mmg amal minum air panas atau suam.. air ais tu bila teringin sangat je..

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! Kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah. Komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!