blog.iamfuzy™ Lifestyle Blog

Lifestyle Blog

January 21, 2020

Resepi Puding Jagung Mudah, Cepat & Lazat

January 21, 2020
Resepi Puding Jagung Mudah, Cepat & Lazat
Resepi Puding Jagung Mudah, Cepat & Lazat | Akhirnya buat pertama kali berjaya buat puding jagung yang cantik dan elok serta mudah untuk dipotong! Sebenarnya sepanjang hidup dan berkahwin ni adalah kali kedua membuat puding jagung ni.   Sadis kan tapi kalau nak buat tiada orang nak makan pun suatu kerugian sebab penat berdiri mengacau sampai jadi likat pastu tak de orang nak makan..bukan mengundang amarah ke tu jadi sebab tu tak pernah buat tapi kali pertama buat tu memang saja suka-suka dan kali kedua ni puding jagung dibuat sebab anak-anak dah besar dan diaorang pun nak makan!

Rahsianya? Meh baca resepi semudah 1, 2, 3 ni. Tapi kan tak berapa nampak cantik tapi sedap ikut tekak sendiri kira sedap la kan sebab sekali hidang jer dah langsai..hehe

Resepi Puding Jagung Mudah, Cepat & Lazat

Bahan-bahan
1 bungkus tepung Hoen Kwe Mas Ajoe (85g)
¾ cawan gula pasir
3 ½ cawan santan kelapa
1 tin jagung
sehelai daun pandan, dibasuh dan diikat
secubit garam


Cara membuatnya

  • Masukkan semua bahan dan daun pandan ke dalam periuk, masak dengan api sederhana.
  • Kacau dengan kerap sehingga adunan menjadi likat tapi jangan sampai melekat di periuk
  • Angkat dan masukkan ke dalam acuan
  • Sejukkan di dalam peti sejuk, dah sejuk boleh la potong dan makan.


Nota
Tepong Camporan Hoen Kwe Mas Ajoe ni ada nutrition facts sebagai rujukan tentang kandungannya.
Read More

January 16, 2020

Sumbangan TOP Kepada 674 Orang Asli Catat Rekod 3 Kali Sasaran Dana

January 16, 2020
Sumbangan TOP Kepada 674 Orang Asli Catat Rekod 3 Kali Sasaran Dana
Sumbangan TOP Kepada 674 Orang Asli Catat Rekod 3 Kali Sasaran Dana | Tahun persekolahan 2020 bagi 674 pelajar Orang Asli bermula dengan penuh semangat apabila mereka menerima keperluan kembali ke sekolah yang lengkap menerusi kempen ‘Cerahi Kehidupan Bersama TOP’.


Kempen TOP, jenama bahan pencuci inovatif dari Jepun yang memberi fokus kepada komuniti Orang Asli telah mencatat rekod dari segi jumlah penerima dan sumbangan yang ekstensif. Sumbangan TOP merangkumi pakaian seragam sekolah baharu, kasut, stoking, beg, alat tulis, buku latihan, buku kerja, buku aktiviti, bekalan alat seni dan kraftangan serta alat muzik.




TOP telah bekerjasama dengan Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) untuk menghantar keperluan kembali ke sekolah kepada komuniti-komuniti Orang Asli yang menetap di kawasan pedalaman Perak, Pahang dan Negeri Sembilan agar murid-murid dapat hadir ke sekolah dengan keperluan sekolah yang lengkap, serta meringankan kewangan keluarga mereka.

Kempen itu nyata selari dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yang memberi penekanan untuk menambah baik pencapaian murid Orang Asli menerusi kerjasama pihak kerajaan - swasta yang melibatkan ibu bapa dan komunit dalam usaha membantu mengubah sistem pendidikan

Ketua Pengarah JAKOA, Prof Dr Juli Edo memberitahu kempen ini telah banyak membantu ratusan keluarga Orang Asli serta memberi motivasi kepada kanak-kanak supaya terus belajar di sekolah.

“Dari sektor swasta, TOP telah memberi sumbangan kembali ke sekolah yang cukup besar kepada komuniti Orang Asli. Sumbangan ini memberikan nilai tambah terhadap bantuan yang telah disediakan oleh JAKOA terhadap para pelajar Orang Asli. Kerjasama strategik di antara pihak kerajaan dan swasta dapat memberi semangat positif kepada kanak-kanak, ibu bapa dan guru,” kata Prof Dr Juli Edo.

TOP telah menjalankan kempen ini selama lima tahun untuk memberi motivasi kepada pelajar daripada komuniti kurang berkemampuan dan isi rumah B40 supaya mereka boleh mencapai kecemerlangan dengan meningkatkan keyakinan diri dan harga diri. Selain mendidik mereka supaya menjaga pakaian agar dapat tampil bersih dan selesa. Sehingga kini, seramai 2,474 orang pelajar telah menerima manfaatnya.

TOP yang terkenal dengan cucian Micro-Clean Tech™ dengan rangkaian Anti-Sebum dibangunkan oleh Lion Corporation Japan yang mampu menanggalkan sisa kotoran nyata dan tersembunyi untuk kehidupan yang bersih.

TOP telah bekerjasama dengan peruncit utama, TESCO untuk menjalankan kempen mengumpul dana CSR bermula 15 November hingga 15 Disember 2019. Tiga puluh sen daripada jualan produk terpilih TOP dari semua cawangan TESCO di seluruh negara dan Tesco Online telah disalurkan ke tabung ‘Cerahi Kehidupan Bersama TOP’.

Pengurus Pemasaran (Divisyen Penjagaan Fabrik)Southern Lion Sdn Bhd, Ling Ai Li menyatakan bahawa tindak balas orang ramai terhadap kempen ini sangat memberangsangkan dengan kutipan hampir tiga kali ganda daripada yang dijangkakan. Ini membuktikan sokongan kepada masa depan kanak-kanak Orang Asli yang lebih cerah.

“Menerusi kempen ini, memang jelas TOP dan pelanggan kami prihatin terhadap kesejahteraan kanak-kanak Orang Asli dan mahu menyokong komuniti ini. Kami ingin mengucapkan terima kasih diatas sokongan dan kerjasama daripada JAKOA, Jabatan Pendidikan Negeri yang terlibat, tok batin, rakan niaga kami TESCO dan para pelanggan. Bersama-samalah kita memberi masa depan yang lebih cerah kepada 674 orang kanak-kanak Orang Asli ini,” 

Pasukan TOP menyerahkan keperluan kembali ke sekolah di Pos Tenau, serta mengadakan bengkel mencuci pakaian bagi berkongsi tip-tip membersih dan mengekalkan kebersihan pakaian seragam mereka dengan baik.  Setiap keluarga yang hadir juga menerima  satu pek bahan pencuci TOP Super White Micro Clean Tech untuk digunakan di rumah. Kanak-kanak pula mengalu-alukan kedatangan pasukan TOP dengan nyanyian lagu-lagu dalam bahasa Semai.

“Kanak-kanak di Pos Tenau memang kreatif, berbakat dan bersemangat berdikari. Kegembiraan mereka menerima keperluan kembali ke sekolah ini menukar majlis penyerahan menjadi seperti satu sambutan. Kebolehan mereka termasuklah kanak-kanak yang masih kecil, untuk mencuci pakaian seragam dengan tangan, patut dicontohi ramai. Mereka nyata membawa tagline Belum Bersih sehingga Dimikro Bersih dengan sepenuh hati,” kata Cik Ling.
SkPosLemoi_Pahang

SkPosTenau_Perak

SkPutra_N9

SkSgMok_Pahang2

Tok Batin Pos Tenau di Perak, Yok Komlok A/L Sentor memberitahu komunitinya sangat bersyukur di atas bantuan dan motivasi kepada murid-murid sekolah.

“Kebanyakan keluarga mempunyai beberapa orang anak yang masih bersekolah dan kos keperluan kembali ke sekolah sememangnya sangat tinggi. Namun, kami juga mahu anak-anak menerima pendidikan dan gembira untuk pergi ke sekolah. Apabila kami mendapat tahu bahawa komuniti Pos Tenau telah terpilh untuk kempen ini, murid-murid, ibu bapa dan guru-guru sangat gembira. Terima kasih kepada kempen ‘Cerahi Kehidupan Bersama TOP!’,” 

Tok Batin Ayof bin Ekal dari Kampung Parit Gong yang juga seorang guru di SK Putra, Simpang Durian mengakui bahawa sumbangan ini cukup komprehensif, menyeluruh dan sangat dialu-alukan oleh komunitinya.
“Seramai 110 orang kanak-kanak dari perkampungan di kawasan ini menerima pakaian seragam sekolah baharu, kasut, stoking, beg, alat tulis, buku latihan dan buku kerja. Ada juga bekalan alatan seni dan kraf serta sebuah ukulele. Ibu bapa dalam komuniti kami tidak perlu lagi membeli sebarang kelengkapan sekolah. TOP dan rakyat Malaysia telah menunjukkan mereka mengambil berat ke atas kanak-kanak Orang Asli,”   

Untuk keterangan lanjut mengenai TOP, sila layari laman web: http://www.southernlion.com.my atau hubungi talian khidmat pelanggan 1800-88-0133.

Senarai penerima sekolah Orang Asli, lokasi dan jumlah pelajar.

No.
Sekolah
Bilangan Pelajar Orang Asli
1.     
SK Pos Musoh, Perak
70
2.     
SK Pos Lemoi, Pahang
84
3.     
SK Pos Bersih, Perak
147
4.     
SK Putra, Negeri Sembilan
110
5.     
SK Pos Tenau, Perak
79
6.     
SK Sg Mas, Pahang
79
7.     
SK Sg Mok, Pahang
105
Jumlah
674




[1] Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2015 https://www.moe.gov.my/muat-turun/penerbitan-dan-jurnal/1818-pelan-pembangunan-pendidikan-2013-2025/file



Read More

January 15, 2020

Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa

January 15, 2020
Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa
Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa | Kuantan lagi? Bulan Disember yang lepas memang agak kerap kami ke Kuantan dan rasanya termasuk ni dah dua kali dengan tempat penginapan yang berlainan dengan niat untuk mencuba hotel mana lebih berbaloi dari segala harga dan keselesaan serta kemudahan yang ada di sediakan oleh hotel dan semestinya lokasi tempat makan yang bersih, makanan yang sedap dan harga pun harus diambil kira kan.

Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa


Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa
Macam yang sebelum ini, en suami dah kira agak biasa di Kuantan dan Pekan dan beberapa daerah di Pahang ni jadi kelebihan ini saya guna dalam mencari tempat penginapan, tempat makan dan tempat untuk dilawati...mudah kan? Kali ni penginapan yang tak sabar kami duduki pastinya Hotel Cathayana yang nampak sangat cantik dan menarik yang kami tempah melalui Agoda seperti kebiasaanya.

Nak tahu tempat yang menarik untuk di singgah dan di jengah atau tempat untuk menjamu selera di Kuantan, baca SINI

Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa

Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa

Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa

Bila melangkah membuka pintu pandangan terus ke arah meja reception untuk daftar masuk.  Memang luas sangat, bersih dan nampak ringkas dengan di sebelah kiri terdapat sofa untuk pelanggan dan ahli keluarga berehat dan di sebelah kiri ruang terbuka ke cafe yang menyediakan sarapan pagi.  Memandangkan hotel ini terletak di tengah bandar, tak susah untuk cari kedai makan pun malahan pihak hotel pun hanya menyediakan sarapan pagi sahaja.

Hotel ni terletak di kawasan komersial di tengah bandar Kuantan dan dari sini penginap boleh ke Masjid Negeri Sultan Ahmad Shah dengan berjalan kaki dalam 13 minit jer dan hanya 7km ke Pantai Teluk Chempedak.
Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa

Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa

Kami menempah Triple Bed yang berkeluasan 26m² (280ft²) dengan pandangan kota dan boleh nampak mall dari bilik ni.  Bilik moden dengan tingkapnya dari lantai ke siling ni memang membuat bilik terang tanpa perlu pasang lampu tapi kalau malam tetatp ler gelap ya. Katil Queen dan Single ni kami cantumkan boleh memuatkan 4 orang di atas katil ni.  Di dalam bilik ni disediakan minibar, Wi-Fi percuma dan TV LCD, cerek elektrik dengan teh dan kopi serta air minuman untuk para penginap dan sejadah turut disediakan didalam laci meja, bagus kan!
Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa

Bagi pembaca novel seperti saya memang rasa tersangat la suka sebab boleh duduk di sofa membelakangkan tingkap panjang sambil melayan novel.

Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa

Bilik air pulak sangat luas dan kelengkapan untuk menggosok baju ditempatkan bersebelahan bilik air seakan walking closet.

Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa

Lepas check-in dan rehat-rehat, kami keluar lebih kurang jam 4 petang untuk pergi menonton Jumanji di TGV Kuantan City Mall.  Kalau dah kata TGV kan jadi pastinya panggung ni selesa tapi macam saya luahkan di FB, Jumanji kali ni macam biasa-biasa saja tak de thrill sampai rindu pada lakonan Robin Williams yang sangat menghidupkan cerita dalam filem tu tapi kata anak pulak...apa la Umi ni..cerita tu ikut peredaran zaman teknologi jadi tak de la board games dah...huhu

Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa

Keesokkan paginya kami menjamu selera di cafe yang menghidangkan nasi lemak, bubur nasi, mee goreng, salad, minuman jus limau, kopi dan teh yang standard seperti hotel yang lain tapi paling menarik pastinya bihun kari yang sedap yang menjadi kegemaran saya. Jadi kalau korang menginap di hotel ni sila cari bihun kari ni okay tapi tak tahu la kalau waktu korang menginap kat sini menu dah ditukar...hehe

Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa
Terdapat dua buah lif buat para penginap yang meletakkan kereta di aras 2 dan untuk ke aras bilik masing-masing. Kalau dari tempat daftar masuk, lif ni terletak di kiri jadi kalau sesiapa yang kurang upaya dan berkerusi roda, hotel ni memang cukup selesa untuk mereka.
Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa

Hotel Cathayana Kuantan Penginapan Selesa

Antara fasiliti yang disediakan secara percuma adalah tempat letak kereta, jangan penginap tak perlu risau sebab ruangan untuk meletak kereta mencukupi buat para pelanggan hotel ni.

Alamat : A 41, 3, Lorong Tun Ismail 5, Sri Dagangan Bussiness Centre, 25000 Kuantan, Pahang |
Phone: 09-517 2000
Read More

January 13, 2020

Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan

January 13, 2020
Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan
Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan | Memang tak sangka rupanya restoran yang kami tengok sewaktu melalui jalan ni merupakan restoran masakan Sunda salah satu hidangan masakan Indonesia dari suku Sunda yang berasal dari Jawa Barat, Indonesia.  Pasti ramai yang tidak mengenali atau mungkin sukar untuk membezakan antara masakan Sunda dan masakan Minang semestinya cukup dikenali bagi kebanyakan dari kita.

Kalau nak merasa masakan Sunda di Rumah Makan Cibiuk, baca di SINI

Kalau di Kuala Lumpur, sesiapa yang ingin menikmati masakan Sunda, pergi saja ke rangkaian Restoran Cibiuk yang akan menyajikan pelbagai masakan Sunda antaranya Nasi Timbel yang mana nasinya dibungkus dengan daun pisang, Nasi Liwet, Nasi Tutug Oncom, Karedok, Bakakak Hayam dan banyak lagi. Nak tahu lebih lanjut boleh baca SINI

Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan

Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan
Apa yang menariknya restoran ini selain masakan Sunda, restoran yang nampak cukup mewah dan ekslusif ini turut menyediakan masakan Western sebagai pilihan buat pengunjungnya.

Usai memasuki perkarangan restoran ni cukup membuat hati teruja dengan adanya kolam di sebelah kanan dan laluan seakan titi yang menyambungkan kawasan parkir ke ruang makan ni cukup menarik.

Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan

Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan

Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan

Melangkah memasuki ke restoran ni memang membuat saya terpesona dengan dekorasi restoran ini yang diperbuat dari kayu dan seakan berada di bawah sungai.  Persekitaran yang cukup tenang dan tersangat selesa.  Teringat seakan berada di Restoran D'Saji Titiwangsa yang terletak di atas tasik tu.


Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan

Bagi en lalink yang tidak sihat dan selesema tu dia memilih Soup Tulang + nasi + sambey + lime + keropok (RM12.00) yang cukup membuat dia kekenyangan.  


Nasi Ayam Dabu-Dabu + Ulam dengan harga RM10.90 yang sedap nak-nak pulak ada tempe goreng yang lembut yang sedap sungguh bila dikunyah semestinya pilihan saya.  Sambalnya seakan air asam dan terdapat hirisan limau purut yang menambah selera.

Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan
Kak Yang pulak dengan Nasi Ayam Penyet Sambey & Ulam (RM10.90)  - nasi putih, ayam goreng ulam sambey bawang ni ni sesuai untuk anak-anak yang tak tahan pedas 
Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan

Nasi Ayam Sambey Hejo & Ulam berharga RM10.90 menjadi pilihan cikapplepie ni adalah nasi putih dengan ulam dan ayam sambal hejo yang sedap tapi pedas, jadi buat anak-anak kecil tak digalakkan ambil ya.

Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan
Terdapat pelbagai pilihan sambey antaranya sambey kacang, sambey taliwang, sambey belacan, sambey hejo, sambey granat, sambey rica-rica, sambey cibiuk, sambey kicap dan sambey bawang
Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan

Kalau korang ke sini, jangan lupa pesan Satay Maranggi berharga RM18.00 untuk 10 cucuk ni memang sangat sedap dan tak perlu makan dengan kuah kacang pun dah mencukupi. Seperti satay lain semestinya ada nasi impit, bawang, timun dan ada jugak tomato. Sate Manggarai ni berasal dari Kota Purwakarta, Jawa Barat dengan menggunakan daging kambing atau daging sapi.  Difahamkan daging untuk dibuat sate ini adakan direndam ke dalam bumbu sebelum dicucuk dan dibakar jadi sebab tu la bila kami makan terasa keenakan dan kami pun tak beria sangat untuk mencicah dengan kuah kacang tu.
Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan

Kalau dah makan kena la ada minuman kan, jadi pilihan en lalink ialah Kopi Tarik pilihan (RM1.70), saya dengan Mango Susu (RM3.60) dan Vanilla Boom (RM7.00) buat cikapplepie sementara Kak Yang hanya minum air suam.  Jumlah keseluruhan hangus untuk kesemuanya adalah RM75.00 sahaja.
Malam Malam Di Restoran Sumpit-Sumpit Pekan
Pastinya kami akan ke sini lagi bila ada peluang dan ruang sebab makanan di sini cukup menepati selera dan persekitaran yang cukup selesa.  Kalau sesiapa tak de data internet tu jangan risau sebab ada WiFi percuma jadi boleh la ber OOTD ke swafoto atau terus upload ke social media sendiri sebagai kenangan.

Selain daripada tu terdapat musola yang selesa dan dan tandas pun bersih dan luas.

Kalau ada yang berminat nak mencuba masakan Indonesia Sunda ni, singgah jer ke Lot 2204, Kampung Tanah Puteh, 28600 Pekan, Pahang 

Waktu operasi : 11 pagi hingga 11 malam (setiap hari)  | Untuk Tempahan : 60112206882 (En Syed)


070120
Read More

January 05, 2020

Satu Malam Di The Trove Hotel Johor Bharu

January 05, 2020
Satu Malam Di The Trove Hotel Johor Bharu
Menginap Di The Trove Hotel Johor Bharu | Dah lama tak jejak kaki ke Johor dan jemputan ke Johor di sambut dengan senyum manis dan bila en suami mengizinkan saya ke Johor, bertambah lebar dan manis senyuman tu..hehehe

Satu Malam Di The Trove Hotel Johor Bharu
Saya serta rakan blogger ke Johor menaiki bas persiaran ni sempena pembukaan pasar raya Toppen di Tebrau jadi peluang yang pastinya tak ingin saya lepaskan.  Kami tiba di The Trove Hotel Johor Bharu ni dekat jam 9 malam dan memang kami keletihan

Satu Malam Di The Trove Hotel Johor Bharu

Bilik kategori Standard menjadi penginapan saya dan NI ni memang cukup selesa bertemakan Local Love dengan hiasan lukisan dinding yang memaparkan hasil kesenian tempatan.  

Terdapat empat tema lain di The Trove Hotel Johor Bharu ni iaitu Bilik Straits Affair, Bilik Into The Woods, Bilik Fun with Geometry dan Bilik Precious Moment yang boleh korang pilih sekiranya berhasrat untuk menginap di sini. Kalau nak tengok bilik-bilik tu boleh jengah ke laman sesawang The Trove Hotel Johor Bharu ni.

Satu Malam Di The Trove Hotel Johor Bharu
Antara kemudahan di dalam bilik ni  yang sangat menarik pastinya Alkaline Water Dispenser, Smart TV, handy phone,  mini bar, safe box, alatan untuk menggosok dan semestinya WIFI. Bagi mereka yang menginap tak perlu risau sebab ruang letak kereta tersedia dan kalau datang dengan keluarga, pastinya anak-anak tak lepas peluang untuk jengah ke kolam mandi kan!
Satu Malam Di The Trove Hotel Johor Bharu
Bilik air pun agak luas dan selesa memang jadi satu kepentingan buat penginap kan..so sama la kita walau pun saya hanya meningap satu malam di The Trove Hotel Johor Bharu ni.

Satu Malam Di The Trove Hotel Johor Bharu

Terima kasih buat Chef Mohd Firdaus yang sudi meluangkan masa bercerita dalam saya dok mengejar masa...sempat bercerita tentang dia yang kini bertukar angin dari Kuala Lumpur ke Johor.  Memang ramah Chef ni yang saya kenali semasa beliau bekerja di salah sebuah hotel di Kuala Lumpur.   Terima kasih juga pada Encik Muhammad Fuad Foo Abdullah, DoO yang peramah walau baru sekejap diperkenalkan oleh Chef Firdaus ni.  InsyaAllah ada rezeki pasti saya ke sini lagi.

Sarapan di Lada & Cove The Trove Hotel Johor Bharu
Sarapan di Lada & Cove The Trove Hotel Johor Bharu
Sarapan di Lada & Cove The Trove Hotel Johor Bharu

Memang banyak dan menyelerakan setiap juadah sarapan pagi ni namun tak sempat saya cuba kerana kekangan masa dan tak boleh lepak lama untuk menghayati sarapan pagi ...kesian kan hehee

Sarapan di Lada & Cove The Trove Hotel Johor Bharu

Memang selesa cafe Lada & Cove ni dengan ruangan yang cukup luas dan susun atur yang cukup selesa.
Satu Malam Di The Trove Hotel Johor Bharu
Pemandangan indah di waktu pagi dari Lada & Cove yang terletak di tingkat 8 The Trove Hotel Johor Bharu ni yang sempat saya rakamkan.

Satu Malam Di The Trove Hotel Johor Bharu
Selesai sarapan kami terus masuk bilik, bersiap untuk daftar keluar kerana pengangkutan dah sedia menunggu untuk bertolak ke lokasi perasmian dan dari Tebrau nanti kami akan terus bertolak balik ke Kuala Lumpur.


Alamat : Jalan Dato Abdullh Tahir, Taman Abad, 80300 Johor | Tel : 07-272 8888

Read More

January 03, 2020

Menjamu Selera Di Warung Pekan Lama

January 03, 2020
Menjamu Selera Di Warung Pekan Lama
Menjamu Selera Di Warung Pekan Lama | Kami sampai di Pekan dah tengahhari jadi perut masing-masing dah berbunyi terutama cikapplepie la jadi en suami syorkan kami makan di kedai makan yang sering dikunjungi Yang Dipertuan Agong ke 16, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta'in Billah Shah.  Siapa tak teruja kan!

Warung yang saya boleh panggil legend yang nampak biasa-biasa ni menghidangkan masakan kampung asli Pahang terletak berdekatan Pejabat Daerah Pekan. Warung ni terletak di deretan kedai kayu lama yang terletak betul-betul di jalan besar jadi tak susah nak cari kalau teringin nak makan kat sini.  Difahamkan menunya sama jer setiap hari tapi kalau ke sini setiap hari boleh tukar-tukar juadah untuk mengenyangkan perut kan dan warung ni juga menyediakan hidangan bermula untuk sarapan pagi jugak.

Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama 
Ni sebahagian dari kisah percutian singkat kami di Kuantan baru-baru ni, boleh baca kat SINI
Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama 

Agak banyak juadah yang terdapat di sini antaranya Sambal tempoyak ikan bilis petai bersama terung pipit, kerabu sotong, patin tempoyak, patin goreng, rendang daging dendeng dan banyak lagi

Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama 
Ni je lauk yang saya ambil, penuh sayur-sayuran kan dengan masak lemak cili api pucuk ubi kayu, kerabu kacang botol, budu dan paling menarik perhatian pastinya pecal tu.  Eh saya sorang je ke yang makan? idok ler..cuma tak sempat nak ambil gambar yang hat suami dan anak-anak sebab semua dah kelaparan gituu dan pastinya lauk patin yang dikongsi terlepas pulak dari tangkapan kamera saya ni..huhu

Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama 
Ni yang menambat hati en suami sebab dia makan pulut ni dengan kelapa dan ikan masin.  Susah nak jumpa kedai yang jual pulut gini kecuali kat Restoran Diva di Jalan Bukit Setiawangsa..ahh tetiba rindu nak sarapan kat situ la pulak hehee
Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama 
Lempeng dengan kelapa
Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama 
Kuih cara manis ni memang kesukaan KC Iman sampai 2 kali dibelinya...mana taknya bukan dia sorang yang dok mengunyah tapi KY, Meya dan cikapplepie pun termasuklah si ayah...tu yang muncung jer KC Iman tu...mujur harga murah..hehe

Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama 
 Cantik kan hiasan dinding kedai ni tu yang buat tertarik untuk saya rakam untuk kenangan. Saya rasa sama seperti orang lain, selain hidangan yang sedap, persekitaran dan susun atur kedai makan tu pun penting, nak nak zaman sekarang ni...makanan sampai ke meja pasti kita sibuk ambil gambar dulu pastu update di social media...siapa tak gitu? payah la nak percaya...hahaah
Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama 
Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama 
Pelanggan singgah makan kat sini terdiri dari selebriti, artis dan tokoh politik termasuk la mantan PM kita yang terdahulu yang sememangnya orang Pahang malah JJCM pun pernah berkunjung kat sini.

Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama 
Gambar bangunan lama antaranya Istana Mangga Tunggal dalam warna hitam putih turut dipamerkan di sini.

Makan Tengahhari Di Warung Pekan Lama 

Alamat : 
No 18, Jalan Sultan Abu Bakar, Kampung Pancur, Pekan, Pahang Darul Makmur

Facebook | Instagram | 019-920 7515

Read More