IAMFUZY™ Malaysia Lifestyle Blog

TERKINI

Post Top Ad

Post Top Ad

Tonton Episod Akhir 7 Hari Mencintaimu 3

May 20, 2022 1

Tonton Episod Akhir 7 Hari Mencintaimu 3 | Berakhirlah sudah drama 7HM3 yang melabuhkan tirainya tadi. Eh, umi dok pong pang kata tak tonton tapi tau pulak pengakhiran cerita tu. Memang tak tonton pun tapi terlayan dan tertonton sebab waktu umi dok melipat baju yang dua bakul tu depan kaca televisyen, si cikapplepie dan Cik Meya cakap nak tonton episod akhir 7 Hari Mencintaimu 3 kat iQiyi.


Waktu bulan Ramadan tu ada tertonton juga sebab DH nak tengok azan Maghrib di TV3, umi siap cakap tak payah tengok sebab rasa geram bila masih berkisar ketidakpuashati menantu pada mertua dan pertelingkahan suami isteri..ishhh. Sempat tengok juga Nurul Ain jadi baik dan insaf tapi rupanya berpura-pura. Nad pula macam bodoh dungu bila percaya kata mak saudra Zaidi, masih lagi kisah cemburu Mia bila Fatin suka pada Khuzairi. Ahh pening.




Rupanya jahat si Nurul dan Syakila masih tak berubah dan berpura-pura baik. Penat betul dengan pengulangan watak si jahat jadi baik, Khuzairi berubah jadi baran aishhh...penat penat!


Baca : Sinopsis Drama 7 Hari Mencintaimu 3


Memang banyak komen negatif pasal drama ni antaranya waktu tayangannya waktu umat Islam sepatutnya bersedia untuk mengerjakan solat Maghrib dan konflik yang ditunjukkan yang umi sendiri rasa rimas sebab perangai buruk yang berulangan. Bab waktu menonton tu, penonton boleh je stop untuk solat dan sambung menonton tapi option lain, tonton kat iQiyi je supaya kita lebih khusyuk dalam mengerjakan solat.


Jadi sesiapa yang pernah menonton 7HM1 dan 7HM2, moh umi nak kongsi episod akhir darama 7 Hari Mencintaimu 3. Fuhh memang lega dan berharap tiada 7HM musim 4 sebab letak tengok kisah suami isteri yang dah baik, bergaduh balik walau dalam realiti perkara tu memang benar. Tengok kat iQiyi ni sambil lipat baju sambil menonton walau idok ler enjoy pun.


Nurul dah bersiap untuk dinikahi Khuzairi tapi Khuzairi tak sampai-sampai. Mak Leha yang turut berada sempat cakap dia memang tak harap Khuzairi melangsungkan perkahwinan dengan Nurul. Dan-dan tu Nurul tunjuk sifat sebenarnya. Taufik sampai dan bongkar rahsia Nurul yang mengandungkan anak orang lain yang tak nak bertanggungjawab dan ambil kesempatan, malahan  Nurul juga yang upah Burhan meracun kambing Khuzairi dan menyebabkan kematian Munah.


Scene paling win bila Mak Leha ganyang Nurul sampai tercabut tudung Nurul. Fuhh betul punya ganyang tu. 


Dalam episod 34, cikapplepie kata Mia pengsan selepas solat dan dibawa ke hospital sebab demam panas.


Khuzairi yang masih di rumah ambil keputusan tak nak kahwin dengan Nurul sebab masih sayangkan Mia dan bergegas ke hospital untuk melawat Mia. Adam pun sedar yang cinta Mia hanya untuk Khuzairi.


Ada ura-ura kata mungkin Mia tak mati dalam episod akhirnya tapi dia cuma admitted kat hospital je sebab demam panas.




Hajat Syakila tak kesampaian untuk frame Helmi dan dapat kahwin free dengan Helmi sebab Helmi tahu rancangannya. Syakila yang duduk sendiri siap bercakap sendirian tentang rancanganya dan tup-tup Helmi berdiri dok dengar.  Apa lagi kena basuh cukup-cukup dengan Helmi dan akhirnya menyesal, kemudian mendapatkan Kecik yang sedang mengutip botol. Dia berjanji nak jaga Kecik.


Nad pun dah berbaik dengan suami dan mertuanya. Ada kata Zaidi penyebab Nurul mengandung, rupanya watak Dr Zaidi masih baik.


Akhirnya keluarga Pak Samad kembali bersatu bahagia dan berkumpul. Pak Samad sempat berpesan pada Mak Leha untuk memberi sedekah makanan pada jiran-jiran dan masuk baring selepas solat Subuh. Bila waktu nak makan, Alisa memberitahu dia dah kejutkan Atoknya tapi tak bangun-bangun. Helmi cakap yang bapanya tu nak bermanja dengan Mak Leha dan suruh Mak Leha mengejutkannya tapi Pak Samad dah meninggal dunia. 


Pesanan Pak Samad "sayangilah, cintailah dan kasihanilah anak-anak dan isteri kamu. Hargai mereka, cintai mereka. Isteri juga harus cintai suai kerana disitulah terletaknya Syurga. Anak-anak dan menantu, sayangilah antara satu sama lain seikhlas hati. Jika kamu menyayangi seseorang seikhlas hati, jangan 7 hari, 7 saat pun kita akan menghargai


Tamatlah sudah drama 7 Hari Mencintaimu 3 dan harap Siti Rosmizah buatlah drama lain dari novel-novelnya yang lain sebab umi rasa penat sangat dengan konflik keluarga sebegitu.


So, next drama apa yang akan ditayangkan menggantikan 7HM3 ni.


Read More

Sambut Aidilfitri Di Kedah Selepas 3 Tahun Dengan Raya Terkejut

May 17, 2022 2

Sambut Aidilfitri Di Kedah Selepas 3 Tahun Dengan Raya Terkejut | Dah hampir setengah bulan Syawal baru dapat nak nukilkan kisah balik kampung kami. Akhirnya kami dapat beraya di Kedah selepas 3 tahun tak beraya di sana. Tahun 2019 memang turn raya di KL, tahun 2020 dan 2021 waktu PKP jadi raya kat rumah sendiri dan KL jer, tetiba jadi raya terkejut. Sebenarnya bukan kali pertama kot raya sehari lebih awal macam tahun ni tapi dah zaman teknologi, jadi raya terawal sehari pun jadi topik terhangat.


Agak sedih sebab raya kali ni hanya kami bertujuh jer yang balik ke Kedah sebab Ayong decide untuk beraya di KL sambil menjaga bonda. Memang terasa sebak tapi nak buat camner sebab bonda dah semakin uzur dan syukur sebab cucu dia (Ayong) sudi menjaga, lagipun bonda memang rapat dengan anak-anak sebab dia yang jaga diaorang sejak lahir hingga usia 12 tahun. Bila masuk sekolah menengah, kesemua anak-anak balik rumah dan jaga diri sendiri.



Seperti di rancang, kami balik kampung pada hari petang Sabtu walau plan asal nak bertolak selepas berbuka puasa. Bila difikir nak memasak, nak mengemas akan buat plan jadi lewat dan bimbang nanti stuck dalam kesesakan jalanraya. Tengahhari tu umi singgah rumah bonda hantarkan lauk sementara DH pergi cuci kereta dan check itu ini sebelum nak berjalan jauh. 


Kami pun bergerak dalam jam 4 petang, singgah ke Batu Caves rumah Liez untuk ambil kuih tart nenas untuk adik DH di Penang dan sebekas untuk bekalan kami. Baki kuih tu nanti lepas balik KL baru ambil kata DH.


WM - Batu Caves - Rawang - LATAR - Kuala Selangor - WCE - Penang

Memandangkan Angah Ammar ikut balik kampung, jadi DH jadi boss duduk belakang jer sementara KY jadi navigator. Dari Batu Caves - Rawang - LATAR - Kuala Selangor - Sabak Bernam. Kami berhenti untuk berbuka puasa di Sabak Bernam dalam jam 8.30 malam sebelum meneruskan perjalanan melalui WCE. 



Selepas berbuka DH pula ambil alih tugas memandu dan Angah disuruh berehat sebab dah memandu dari KL tadi. Lagipun DH memang layan driving bila ikut jalan lama ni tapi jalan luar ni memang sangat berbeza dari jalan yang biasa kami guna bila balik utara. Totally berbeza!


Lepas berbuka tu memang sepanjang melalui jalan lama ni, umi tak tidur langsung dan tak rasa mengantuk pun. Jalan lama awalnya ada 4 -5 buah kereta tapi lepas DH potong tu terus tak nampak dah kereta lain dan yang tinggal hanya kami di jalanraya yang berliku-liku ni. Pengalaman yang agak menyeramkan sebenarnya bila kami melalui jalan lama Changkat Jering - Sri Manjung - Terong yang gelap gelita dan keadaan jalan yang kecil dan berbelok-belok. Kiri kanan jalan tu memang gelap tak ada lampu jalan malahan tak nampak pun cahaya dari rumah atau dari kawasan perkampungan. 

Ada kisah rupanya Misteri Jalan Beruas kat facebook. Nak tahu sila google ya

Tapi kami perasan juga macam ada moreh sewaktu kami melepasi kawasan tu. Mungkin surau tepi jalan yang terang benderang dan agak ramai orang. Tak pasti pula daerah mana sebab dah memang tak nampak nama tempat apatah lagi memang gelap gelita, hanya lampu kereta kami jer yang menerangi jalan.


Alhamdulillah, debaran melalui jalan yang gelap gelita berakhir bila kami sampai ke Sitiawan dan masuk ke highway PLUS hingga sampai ke Penang jam 1 pagi. Memang tenang la kalau naik highway kan tapi kereta banyak but still dah lega sebab kami tak la kemurungan dalam kesesakan. Agaknya kalau kami naik highway terus dari KL tak tahu la jam berapa nak sampai Penang sebab sesak gila kot.


Sampai Penang, tempat tidur dah tersedia, jadi terus cuci muka, kaki dan zasss kami tidur kepenatan dan bangun untuk bersahur. Lepas sahur tu sempatlah juga kami berehat dan bercerita dengan ipar jalan yang kami lalui tu. Kata DH dia pernah lalu jalan tu waktu PRN tapi waktu tu waktu subuh dan dia dengan krew untuk shooting PRN. Memang seram akui DH dan sebab tu dia yang nak memandu apatah lagi jalan yang bengkang-bengkong gitu. Alhadulillah, tiada kejadian yang menakutkan sepanjang perjalanan kami. Jadi kalau sesiapa nak guna jalan situ atau jalan macam tu, pastikan minyak kereta tu penuh ya.


Pagi Ahad kami bersiap nak ke Padang Besar dan bertolak sebelum jam 9 pagi. Memang awal sebab takut lambat nanti sesak dengan orang ramai dan nak pergi masa raya ketiga takut tak sempat nak singgah dan mungkin PB pun tak buka lagi memandangkan kawan Angah ada pesan jersi MU.


Rasa Pelik Bila Padang Besar Sunyi

Kami singgah ke Beseri rumah abang sepupu DH konon nak pesan ikan pekasam dan mangga harummanis, tapi dia ada kat kampung. Jadi kami teruskan perjalanan ke PB sebab kalau lewat memang sesak dengan ramai orang yang berpusu-pusu membeli-belah. Waktu dah dekat nak sampai tu memang hairan la sebab boleh dikatakan tiada kenderaan seperti selalu malahan kat bulatan tu pun tak ada kenderaan juga. Sebelum tu nak berhenti kat bank tapi tengok punyalah ramai orang beratur, jadi kami berhenti kat Petronas (jalan menghala balik) untuk ambil wang tunai tapi lupa nak tanya kat kaunter kot-kot PB tutup. Jadinya kami meneruskan perjalanan dan barulah nampak kenderaan yang diparkir kiri dan kanan jalan. Memang tak banyak kenderaan dan parking pun masuk free.


Ya, Padang Besar dibuka tapi tak berapa ramai peniaga yang meniaga dan sebab Thailand akan sambut Aidilfitri hari Isnin.


Siapa tak seronok sebab tak perlu bersesak tapi kedai jersi yang sering kami pergi tu masih tak buka dan kedai yang kami pergi bulan Februari hari tu tutup. Jimat sikit duit! Selain jersi bola, kami beli comforter untuk diletakkan di kampung, kacang macadamia, gula gerek, ikan bilis mata biru haya RM25 sekilo tapi kualiti biasa-biasa jadinya belilah juga sekilo. 




Dari Padang Besar kami melalui Chuping sebab ingat nak berhenti sebelum teruskan perjalanan ke rumah kakak DH untuk berbuka dan menginap semalam. Badan dah letih sebenarnya jadi sempat juga berhenti untuk ambil gambar tapi tak lama sebab puasa kan dan panas yaamat.


Memandangkan kami nak berbuka di rumah kakak DH di Simpang Empat Kuar, sempat lagi kami berhenti nak beli ikan atau udang untuk juadah tapi hanya ada penjual mentarang jer, tu pun hanya ada dua orang peniaga. Jadinya DH beli 2kilo mentarang yang berharga RM12 sekilo. Gila murah kan. Memang tak beli banyak pun sebab pastinya Kak Chah dah sediakan banyak juadah lain. 


Sampai rumah Kak Chah sempat lagi kami rehat sekejap sebelum 'the girls' membantu Kak Chah membersihkan mentarang, nak masak sayur manis mentarang dengan kelapa. Nanti umi share resepi



Memang banyak menu Kak Chah sajikan untuk berbuka apatah lagi anak menantu serta cucu dia semua ada, jadi memang meriah sungguh waktu berbuka tu. 


Dalam duk sedap menjamu selera tu, terdengar pengumuman yang raya jatuh pada hari Isnin. Bagi umi tak heran la sebab beberapa hari sebelum tu ada ura-ura kata raya mungkin awal sehari dan umi pun rasa gitu tapi ramai yang kata tak mungkin.  Jadinya hasrat untuk menginap di rumah kakak DH terbatal bila kami terus balik ke Kerpan. Hasrat nak main bunga api pun tertunda sebab DH dah niat nak bagi zakat pada kakak sepupunya. Kalau tunggu esok pagi memang tak sempat dan kelam kabut nanti. Kesian kat kakak DH sebab kami serta adik DH pun berangkat balik ke Kerpan yang jaraknya dalam 20 minit je.


Perjalanan ke Kerpan agak mengambil masa sebab jalan agak sesak dengan kenderaan banyak. Anak-anak kampung balik beraya dan kedai Kawang yang terletak di pekan Kerpan pun cukup ramai orang. Mana taknya orang berpusu-pusu nak beli barangan mana tak cukup. Sesampai di Kerpan, DH terus ke rumah 2 orang kakak sepupu untuk bayar zakat dan memang rasa lega katanya.


Kat dapur, kakak ipar DH pun agak kelam kabut juga sebab tak sempat nak potong daging untuk buat gulai jadinya anak-anak jadi pembantu untuk potong bawang, potong daging dan sebagainya. 


Khabarnya pasar basah Kerpan yang tutup dibuka balik sampai jam 4 pagi! Mujur kami dah terlalu penat, kalau tak memang sah DH akan keluar naik moto pergi ambil gambar.


Baca : Menu Wajib Aidilfitri Di Kampung 


Pecah Rekod Berziarah Raya Hari Pertama 14 Rumah

Kalau dulu ada MiL dan FiL, memang DH akan lepak kat rumah jer selain menziarah ke rumah sepupu yang beberapa langkah dari rumah tapi sejak keduanya tak ada, memang lepas bermaafan tu kami berjalan ke rumah sepupu di PIDA atau beraya kat rumah kawan sekolah DH.



Dah namanya kampung DH, jadi haruslah beraya ke rumah adik beradik sepupu DH yang tinggal berdekatan sebelum melangkau jauh ke rumah kakak DH dan dia pun turut sama kami ke Sanglang dan ke PIDA. Jadinya DH bertiga beradik la mengunjungi saudara mara sebelah MiL dan FiL ni manakala abang kedua DH seperti biasa memang payah nak bawa berjalan dan abang sulung pulak dah bermastautin di Johor.


Pertama kali dalam hidup kami beraya kat 14 buah rumah sampai ke waktu Maghrib tu. Bayangkan dengan penat masuk kereta, keluar kereta, makan dan minum. Kalau ada penimbang mau takut jarum tu naik



Ni aerial view kawasan PIDA yang cukup cantik tapi laluan kenderaan muat untuk dua buah kereta jer dan kalau selisih kereta lain yang satu kena berhenti takut bergesel. Gambar ni waktu siang, tapi kami balik tu dah lebih jam 8 malam dengan jalan tanpa lampu pulak tu. Memang rasa semput bila banyak pulak kereta yang berselisih dengan kami. Bila sampai ke hujung jalan, memang tarik nafas lega. Memang pengalaman sungguh.


Memandangkan kakak DH tumpang kami, so kami singgah sekejap kat rumah dia sebelum balik ke Kerpan. 


Alhamdulillah, misi DH untuk bertemu saudara mara berkesampaian. Sampai di rumah memang buat apa yang perlu, mandi dan lelapkan mata untuk berehat. Ya, esoknya kami akan ke rumah kawan DH dan terus ke Penang.


Baca : Menu Raya Aidilfitri 2022 yang istimewa


Sampai sini dulu, next akan disambung cerita balik kampung kami.

Read More

Selamat Hari Guru - Guru Tunjang Sekolah Sejahtera

May 16, 2022 0

Selamat Hari Guru - Guru Tunjang Sekolah Sejahtera | Bila sebut guru, tak kira sekiranya anda adalah Profesor, Pensyarah, Cikgu, Teacher, Ustazah, Ustaz mahupun Guru Tadika anda adalah guru yang mendidik kita semua untuk terus menjadi insan yang cemerlang.


Sesungguhnya guru atau cikgu adalah pekerjaan yang sungguh mulia dan merekalah yang bertanggungjawa mendidik, mengajar, memberi pesanan dan berkorban masa dan berusaha untuk kita berjaya. Tanpa guru, tiada sesiapa pun yang akan pandai mengenal huruf, nombor, menulis dan membaca seperti ini.





Terima kasih tak terhingga buat bonda, guru pertama yang melahirkan dan mengenalkan umi pada dunia, mendidik tanpa noktah dan guru-guru yang pernah mengajar bermula dari ABC, kemudian guru-guru sekolah  #MarianConventSetapak,  #APGS #BedfordSecretarialGirlsCollege #RimaCollege #GoetheInstitut #TheBritishCouncil 


Dalam family umi, hanya kakak kedua jer yang pernah menjawat jawatan sebagai guru dan suaminya juga guru tapi keduanya dah pencen. 





Guru,

Dalam ajarnya ada harapan,

Dalam tegurnya ada doa,

Dalam marahnya ada sayang,

Dalam tawanya ada mesra

Dalam diamnya ada kebijaksanaan

Dalam tangannya sahsiah kita terbina.



Wahai guru pengasuh jiwa,

Jasamu tidak akan ku lupakan

Terima kasih kerana telah mendidiku

Selamat hari guru kepada semua guru-guruku.

Terima kasih cikgu


Guruku, 

Kau mengajariku pelbagai ilmu,

Kau memberiku nasihat setiap waktu,

Guruku kau ibarat ayah bondaku,

Guruku kau jangan lelah mendidikku,

Ajari aku tentang Rasulku,

Ajari aku tentang perilaku,

Guruku, jasamu akan ku ingat selalu, 

Terima kasih guruku.


Puisi Abdul Aziz A 



Selamat Hari Guru, semoga terus hebat, sabar dan tabah dengan karenah anak-anak murid zaman sekarang 

#terimakasihcikgu #HappyTeachersDay




Read More

Menu Wajib Dan Istimewa Aidilfitri Bila Beraya Di Kampung

May 12, 2022 10

Menu Wajib Dan Istimewa Aidilfitri Bila Beraya Di Kampung | Kalau berhari raya ni kat Kedah ni lain macam sikit sebab pagi raya dah ada laksa utara, bihun sup utara yang disediakan buat tetamu kat kampung DH. Sebenarnya tetamu pagi raya mereka yang akan menjengah rumah selesai solat Aidilfitri adalah sanak saudara jadi juadah ni la yang meraikan kedatangan adik-beradik dan keluarga terdekat. 

 

Tapi di kampung DH tahun ni menu raya tu agak lain sikit bila tuan rumah buat masak lodeh rebung tapi Gulai Daging Kerisek Utara ni memang menu wajib setiap kali hari raya yang dimakan bersama ketupat palas, lemang atau nasi impit. Kalau kat KL pun umi akan buat gulai daging kerisek sebab tu favorite DH dan anak-anak.




Tahun ni Mak Teh (adik DH) tak buat laksa seperti kebiasaan sebab dah planning nak berjalan ke rumah saudara mara. Memang tercapai dengan rekod menziarah ke 14 buah rumah dalam 1 hari tu sampai ke malam dan sampai naik berlengas rasa badan. Hebatkan raya terkejut dan kami merayakan dengan cara mengejutkan juga tu.


Aidilfitri kali ni lebih istimewa bila abang sepupu DH yang juga tauke harummanis menjamu kami dengan pulut mangga di pagi raya. Selalunya dia akan buat laksa atau bihun sup utara tapi kali ni lain memandangkan dia baru kehilangan ibu tercinta yang juga merupakan kekanda ayah mertua, beberapa hari sebelum Aidilfitri


Baca : Raya Terkejut ? Raya Mengejut? Tetap Indah


Menu raya pertama dan kedua dengan 3 hidangan itik dimasak untuk makan tengahhari kami. Ishhh teringat-ingat pulak keempukan isi itik yang padat sampai rasa nak buat lagi. Tapi kat KL ni sekilo daging itik pulak RM40 tu...hahhh pengsan.!


Menu Wajib Dan Istimewa Aidilfitri Bila Beraya Di Kampung


Gulai Daging Kerisek Utara


Bahan-bahan

1kg daging, dipotong kecil

1 cawan serbuk kari daging

3 sudu kerisik

1/2 kilo santan

2 sudu teh garam

Minyak untuk menumis


Bahan Tumis :

4 bawang merah, dihiris

3 bawang putih, dihiris

3 keping halia, dihiris

5 biji buah pelaga

2 kuntum bunga lawang

5 kuntum bunga cengkih

1 batang kulit kayu manis

1 tangkai daun kari


Baca : Gulai Daging Makan Dengan Ketupat Palas - Cara Anyam Ketupat Palas


Cara penyediaan

  • Gaul daging bersama rempah kari dan diperap  selama 15 minit
  • Panaskan minyak dan tumis bahan tumis hingga naik bau. Masukkan daging yang diperap dan kerisek, masak hingga pecah minyak. Masukkan santan. kacau supaya mesra dengan daging. Akhir sekali, masukkan garam secukupnya. 
  • Kecilkan api dan biar mendidih perlahan beberapa minit supaya kuah menjadi agak kering. Siap untuk dihidang bersama ketupat palas.



Masak Lodeh Rebung



Bahan-Bahan

Daging ayam, dipotong kecil

Rebung kuning, disagat memanjang

2 mangkuk santan pekat

Serbuk kunyit

Garam secukup rasa


Bahan dikisar

15 tangkai cili api

10 ulas bawang merah

5 ulas bawang putih

2 inci halia

2 gengam belacan


Cara Penyediaan :

  • Panaskan minyak dan tumis bahan yang dikisar besama isi ayam serta serbuk kunyit. Masak hingga pecah minyak dan isi ayam masak sempurna. Masukkan rebung, kacau biar mesra bersama dengan ayam. Bila nampak rebung agak lembut, masukkan pati santan dan garam secukupnya. Renih hingga kuah agak kering, tutup api dan sedia untuk dihidang.


Nota : Kalau nak lebih sedap, guna kunyit hidup dan dikisar bersama bahan lain.


Itik Masak Lemak Cili Api



Bahan-bahan
1 ekor itik, dibersihkan dan dipotong kecil
1 helai daun kunyit, dihiris kasar
1 biji mangga muda, dipotong
2 keping asam gelugur
1 mangkuk santan cair
1 1/2 mangkuk santan pekat
2 batang serai, diketuk
2 inci lengkuas, diketuk


Bahan kisar
15 - 20 tangkai cili api
5 tangkai cili api merah
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci lengkuas



Cara Penyediaan
  • Masukkan bahan kisar dengan air, serai serta lengkuas didalam kuali berserta daging itik, gaul sebati dan di renih dengan api sederhana. Kacau dengan kerap supaya daging tidak melekat dan hangit.  Tambah air supaya bahan kisar lebih mesra dengan daging itik dan isi itik menjadi lebih lembut.
  • Bila daging itik nampak dah lembut, masukkan santan cair, daun kunyit dan asam gelugur. Kacau dengan kerap supaya tidak pecah minyak. Kalau suka boleh letak mangga muda, sebaiknya mangga telur yang masam tapi cukup menyedapkan bila dimasak.
  • Akhir sekali masukkan santan pekat dan garam secukupnya. Bila kuah hampir mendidih, tutup api tapi jangan sampai pecah minyak. Siap dan sedia dihidang.

Baca : 3 Menu Wajib Hari Raya


Itik Masak Gulai Mamak


Bahan-bahan:

1 ekor itik, dibersihkan dan dipotong kecil

1 paket rempah daging /  ayam

2 sudu serbuk jintan manis

2 sudu serbuk jintan putih

1 sudu serbuk kunyit

2 sudu serbuk cili

3 biji tomato, dipotong baji

2 biji kentang, dipotong

2 biji bawang besar, dipotong nipis

1 mangkuk santan cair

1 mangkuk pati santan

rempah 4 sekawan

1 tangkai daun kari

1 helai daun pandan, disimpul


Bahan untuk dikisar

5 ulas bawang merah

5  ulas bawang putih

1 inci halia


Cara penyediaan:

  • Tumis rempah 4 sekawan bersama daun kari dan daun pandan yang disimpul hingga naik bau. Masukkan bawang besar yang dihiris, masak hingga keperangan dan masukkan buah tomato. Kemudian masukkan bahan yang dikisar. Bila sudah kekuningan, masukkan itik yang telah dipotong tadi. Kacau dan biarkan dimasak dalam 5 - 10 minit.
  • Masukkan rempah yang sudah dicampur dengan air, kacau dan tambah air supaya rempah masak dan mesra dengan itik dan rempah pecah minyak.
  • Bila dah pecah minyak, masukkan santan cair, kacau dan biar direnih. Api jangan terlalu kuat supaya, isi itikk mesra dan dimasak sempurna.
  • Masukkan kentang dan bila nampak agak empuk, masukkan santan pekat serta garam secukupnya. Biarkan kuah mendidih, tutup api dan sedia untuk dihidang.



Itik Masak Kicap


Bahan-bahan

1 ekor itik, dibersihkan dan dipotong 

2 labu bawang besar

3 ulas bawang putih

2 inci halia

sos tiram

kicap Mudim


Cara penyediaan

  • Masukkan itik di dalam kuali berisi air dan sedikit minyak. Rebus hingga itik menjadi lembut dan air menjadi kering hingga tinggal minyak. Asingkan itik dari kuali.

  • Tumis bawang merah, bawang putih dan halia dengan minyak hasil rebusan itik tadi hingga layu dan naik bau. Masukkan itik, sos tiram dan kicap, gaul hingga sebati dan dimasak dengan api sederhana. Perasankan dengan sedikit garam. Pastikan itik sudah benar-benar lembut dan ditutup api. Siap

Selamat mencuba!

Read More

Pengalaman Terjadi Microsleep Kena Pada Diri Sendiri

May 11, 2022 4

Pengalaman Terjadi Microsleep Kena Pada Diri Sendiri | Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar! Cukup menakutkan bila mengingatkan kejadian microsleep dialami sendiri pagi tadi. Beberapa tahun dulu, kakak no 2 pernah kena di awal pagi hingga terlanggar kenderaan lain tapi mujur tiada minor injury mahupun major tapi agak teruk jugak kerosakan kereta yang lain. Kata Kak Jang Siah (kakak no 2) dia terlelap sekejap jer waktu memandu dan tersedar bila dah terlanggar, mujur tiada sesiapa yang tercedera juga.


Alkisahnya pagi tadi umi kembali jadi chauffeur menghantar Kak Yang ke tempat kerja di Sungai Buloh sebab DH kena bertugas awal. Memandangkan malam tadi turn umi menginap di rumah bonda dengan Cik Meya, jadinya KY pun turut sama tidur sebab tak nak pergi terlalu awal dengan DH. Mana taknya jam 6.45 pagi dah kena keluar, memang tak lah dia nak masuk pejabat terlampau awal. Mujur dia tak ikut sebab pagi tu hujan lebat. 




Pagi tadi juga, umi tidur agak awal dalam jam sebelum 11 malam selepas melayan bonda yang sejak 2 -3 hari ni susah nak tidur dan asyik panggil umi atau adik-beradik yang lain sebab bonda kata dia rasa penat, rasa pening walau kami baringkan. Memang terganggu tidur bila terkejut bila dipanggil tapi malam tadi tu lepas umi tidur, keadaan memang tenang. Dek kerana tidur awal, umi tersedar jam 3 pagi dan sempat la juga buat tahajud memohon kemudahan urusan buat bonda dan kami serta ahli keluarga. Jam hampir 5 pagi, bonda terjaga dan minta air seperti biasa so melayan la bonda sekejap sampai masuk waktu Subuh. Lepas Subuh tu tukar diaper bonda dan beritahu bonda yang umi nak hantar KY dan Cik Meya ada kalau dia perlukan apa-apa.


To cut short, umi start kereta dalam jam 7.10 pagi melalu Setapak Jaya menuju Jalan Semarak sebelum masuk ke DUKE. Alhamdulillah, walau kereta dah banyak sebelum masuk ke DUKE tapi jalan tenang dan hujan pun dah berhenti waktu keluar rumah tu, jadi pemanduan agak lancar. Akhirnya sampai ke Daikin Sg Buloh jam 8.03 pagi. Memang awal la juga tu. 


Seperti biasa, umi sekarang ni pilih guna MRR2 waktu drive balik. Waktu masuk ke simpang melepasi stesen KTM tu, mata dah terasa lain macam. Nak kata mengantuk, tak jugak tapi fikir memang nak kena pulled over cari spot dan rehat atau tidur sekejap. Sekejap buka radio, sekejap off dan keadaan MRR2 ni memang banyak kereta tapi masih boleh memandu sampai melepasi Taman Layang-Layang. Tercari juga spot untuk berhenti, stesen minyak la paling bagus tapi rasa macam tak mengantuk tapi sesekali rasa mata berat.


Memang tak sepatutnya umi drive kat laluan tengah sebab kalau nak berhenti, sepatutnya drive kat laluan kiri tapi entahlah rasa macam dah ok. Tiba-tiba umi tersedar dah masuk ke laluan paling kanan bila keadaan jalan tu tidak rata. Ya Allah baru tersedar yang umi dah terlelap sekejap! Allahiakbar, umi baru mengalami microsleep! Mujur umi tak memandu laju dan kalau awal tu umi memandu di laluan laju tu pasti dah terlanggar penghadang jalan. Mujur juga tiada motorsikal atau kereta  di sebelah kanan waktu umi terlelap hingga masuk ke laluan tu. Allahuakbar! Allah yang Maha Esa masih memelihara umi. Lepas tu memang tak mengantuk dah, umi pun tak berhenti dan terus balik rumah.


Ingatkan nak lelap sekejap di rumah tapi Cik Meya mesej bagitahu yang bonda nak mandi, nak makan jadinya lepas sidai baju, terus umi gerak ke rumah bonda hingga petang. DH pula bagi tau yang dia akan jemput KY dari tempat kerja sebab tugasan dia selesai awal. 


Baca : Moga bonda sentiasa sihat


Pengalaman Terjadi Microsleep Kena Pada Diri Sendiri


Memang tak bagitau DH la masa dia mesej takut nanti dia marah huhu, cuma bagi tau dia waktu dia sampai rumah selepas menjemput KY tu pun waktu Maghrib tadi. Mujur dia tenang dan cakap kan ada stesen minyak selepas Taman Layang-Layang tu. Ya memang silap percaturan umi sebab fikir boleh sampai ke rumah tanpa terlelap. 


So memang jadi pengajaran buat diri sendiri dan diharap pengajaran anda yang membaca blog ni. Jadi, umi nak kongsi apa itu microsleep


Alamak, kisah balik berhari raya di kampung selepas 3 kali Syawal pun tak sempat nak post entri. 


Apa itu ‘microsleep’?




Microsleep adalah situasi bila kita terlelap atau tertidur sewaktu memandu atau hilang tumpuan dalam tempoh 1 hingga 30 saat tanpa dapat dikawal. Kalau sewaktu memandu tu mungkin kita akan tersedar bila kenderaan kita rapat dengan kereta hadapan, terhantuk stereng atau cermin tingkap kenderaan, atau mungkin kitaa dihon kerana memasuki lorong kenderaan sebelah? Jadi inilah keadaan itu dipanggil microsleep. 


Terjadi tanpa amaran dan kerap berlaku apabila seseorang individu yang dalam keadaan mengantuk cuba untuk melawan rasa tersebut dan kekal berjaga. Ia juga boleh berlaku ketika mata sedang dan masih terbuka. Ianya sangat merbahaya apabila berlaku ketika sedang memandu atau sedang mengendalikan sesuatu jentera, yang berpotensi meningkatkan risiko kemalangan yang serius.


Apakah puncanya?

Biasanya disebabkan oleh rasa mengantuk yang teramat sangat dan digabungkan dengan tugas yang membosankan seperti memandu atau menonton televisyen. Semakin tinggi rasa mengantuk anda, semakan tinggi potensi untuk anda mengalaminya.

Kurang tidur, yang disebabkan masalah gangguan tidur seperti insomnia atau tidak mendapat kuantiti tidur yang mencukupi antara faktor utama.


Bagaimanakah untuk mencegahnya? 


Memastikan anda mendapat tidur yang berkualiti dan mencukupi pada waktu malam. Jumlah waktu tidur yang disyorkan untuk individu dewasa adalah antara 7 hingga 9 jam.


Lakukan beberapa perubahan dalam rutin harian juga dapat membantu memperbaiki kualiti tidur , seperti:

  • Padam dan tutup lampu, televisyen, atau radio semasa tidur.
  • Hindari sebarang aktiviti yang boleh merangsang kecerdasan semasa waktu tidur.
  • Kekal suhu bilik pada tahap yang selesa.
  • Jika anda terlalu mengantuk pada waktu siang, berikan diri anda masa untuk tidur, pastikan ia tidak lebih 20 minit, biasanya dikenali sebagai tidur tengahari (power nap). Ia dapat membantu menjadikan diri anda lebih segar.
  • Elakkan tidur melebihi 30 minit melainkan anda merancang untuk berjaga pada waktu malam. Tidur pada waktu petang yang melebihi 30 minit akan membuatkan diri anda berasa lebih mengantuk dan lesu.


Terdapat beberapa langkah yang boleh dilakukan untuk mengelakkan rasa mengantuk atau microsleep semasa memandu. 

  • Mengambil masa untuk berhenti dan berehat di tempat yang selamat.
  • Berbual dengan penumpang anda. Jika boleh, elakkan memandu bersendirian jika anda memandu pada jarak jauh dan cuba berbual bersama penumpang anda. 1
  • Dapatkan minuman seperti kopi, untuk menghilangkan rasa mengantuk anda kerana ia dapat membantu anda untuk terus berjaga dan bertenaga. Caffeine mengambil masa sekurang-kurangnya 30 minit untuk mendapatkan efeknya. Dalam masa 30 minit ini anda masih berisiko untuk mengalami microsleep. 
  • Buka tingkap kereta. Salah satu sebab mengapa microsleep berlaku adalah kerana kekurangan oksigen dalam badan anda. Oleh itu, cuba untuk menghirup udara segar terutama apabila anda memandu di dalam kawasan bandar. 


Rujukan:


Don’t dream and drive: ‘Somnolence’ could be main cause of traffic accidents in M’sia. (2020). Retrieved 16 January 2020, from https://www.nst.com.my/news/2017/04/228404/dont-dream-and-drive-somnolence-could-be-main-cause-traffic-accidents-msia

Neurocognitive consequences of sleep deprivation. In Seminars in neurology (Vol. 25, No. 01, pp. 117-129). Durmer, J. S., & Dinges, D. F. (2005, March). 

106 deaths in just six days of Ops Selamat. KUMAR, M. (2020).Retrieved 16 January 2020, from https://www.thestar.com.my/news/nation/2019/06/05/106-deaths-in-just-six-days-of-ops-selamat

Microsleep Prevention Guide: Most Dangerous 3 Seconds of Your Life. (2020). Retrieved 16 January 2020, from https://www.sleepadvisor.org/microsleep/

Losing the struggle to stay awake: divergent thalamic and cortical activity during microsleeps. Poudel, G. R., Innes, C. R., Bones, P. J., Watts, R., & Jones, R. D. (2014). Human brain mapping, 35(1), 257-269.

Stair walking is more energizing than low dose caffeine in sleep deprived young women. Randolph, D. D., & O’Connor, P. J. (2017). Physiology & behavior, 174, 128-135.

Sleep Basics: What Is Microsleep? | Sleep.org Learn More About Microsleep. (2020). Retrieved 16 January 2020, from https://www.sleep.org/articles/what-is-microsleep/

Read More

Salam Aidilfitri 1434H Yang Indah

May 06, 2022 14

Salam Aidilfitri 1434H Yang Indah | Raya terkejut? atau Raya Mengejut? Sebenarnya memang dah expect pun raya akan jatuh pada hari Isnin, 2 Mei bila di sosial media dok berlegar bercerita pasal Arab Saudi yang akan sambut raya pada hari Isnin. Sebenarnya tahun 2022 bukan kali pertama raya awal sehari sebab pernah berlaku pada tahun 1983 bila Perak dan Johor menyambut sehari lebih awal berbanding 12 negeri dalam Malaysia.


Jadi bila tahun 2022 ni kita sambut raya sehari lebih awal, iaitu kita berpuasa sebanyak 29 hari tu bukan sesuatu yang pelik sebab dalam bulan Islam, bulan Ramadan ini mempunyai 29 dan 30 hari. 




Saya selaku pemilik blog iamfuzy.com ingin mengucapkan selamat hari raya Aidilfitri, mohon maaf zahir batin buat semua kenalan yang mengenali secara peribadi dan di alam maya ini. Mungkin sepanjang saya menitipkan penulisan secara maya, ada perkara yang tidak disenangi dan menguris rasa. 


Jadi saya memohon sepuluh jari memohon kemaafaan. Semoga syawal kali ini menemukan kita dengan keceriaan, kebahagiaan dan kemenangan yang hakiki. Alhamdulillah, syukur kerana kita telah melepasi ujian Ramadan yang diberikan Allah SWT selama sebulan kita berpuasa bukan sekadar menahan diri dari lapar dan dahaga.




Tiada kata seindah bahasa,

Tiada ayat semanis zikir, 

Tiada hari semulia aidilfitri

Jari dihimpun memohon ampun

Memohon maaf andai ada terkasar bahasa

Selamat hari raya Aidilfitri

Mohon maaf zahir dan batin.


Bulan Syawal adalah waktu untuk kita mengeratkan silaturrahim dan ukhuwah mendekatkan yang jauh dan saling bermaaf-maafan sesama kita dalam norma baharu. Alhamdulillah, kali ini kita dapat merayakan Aidilfitri lebih meriah dan tidak terlalu terikat dengan SOP.


Meski wajah tak mampu berjumpa. Tangan tak bisa saling berjabat. Semoga coretan kata ini mampu menjadi jambatan di hari penuh kemenangan. MINAL AIDIL WAL FA'IZIN..


1443H Aidilfitri Istimewa 

Tahun ni agak istimewa bila hero-hero dan DH tak banyak hal dan nak ikut tema dalam sambutan Aidilfitri dengan tema warna silver terang buat anak-anak. Agak jenuh la nak cari secara online sementara Angah Ammar rajin pula ke Jakel untuk shopping baju raya tapi warnanya agak gelap. Ahh tak kisah la kan asal tema tu lebih kurang.



Paling best bila semua sporting untuk buat photoshot kat tasik Sri Rampai pada hari Sabtu, hari kami bertolak ke utara. Memang agak padat jadual bila kena ke rumah bonda selepas tu untuk hantar lauk tengahhari dan balik sambung kemas bag pakaian.  Seperti planning, memang kami bertolak sebelum Asar dan melalui jalan luar bandar sebab tak nak bersesak di lebuhraya PLUS.


Nanti saya ceritakan pengalaman melalui jalan luar bandar yang cukup menarik di entri akan datang.


Selamat hari raya semua!!

Read More

Mother's DayExclusive From Elevete Patisserie

April 29, 2022 0

Cake, a simple yet aromatic piece perfect for an afternoon tea date with your lovely mother while reminiscing the good ol’ days. Tried it last year? Get the Lady Lux Elderflower Orange Cake, specially curated this year by the chef who spent 8 years of mastery in serving the best delectables. 


Enjoy a pop of flavours with the soft orange butter cake wrapped with earl grey mousse and the refreshing flavours from the apricot jam, pear compote, and orange fullertine. 







A bouquet of flowers is a significant sign of love but our mother’s unconditional affection is incomparable. The Mother’s Day Special Lady Elegant Cupcake Bouquet will give your mum a twist of surprise with seven pieces of vanilla and chocolate cupcakes dressed up as her favourite flowers. 



Shower your mother with all the love she deserves! The Mother's Day Petit Gâteaux is the perfect choice filled with the sweetest surprise. This mini treasure trove offers four petite-sized delicacies with unique flavours. They are sure to bring a smile to your mother’s face when she receives this exceptional assortment of sugary goodness. 




In case she’s a fan of the French delicacy from the Renaissance, the Mademoiselle Macarons will take her to France to enjoy a breezy tea break with a box of 12 macarons. The recipes may be a century old but Elevete Patisserie keeps it as sweet as how it always has been.


This collection of desserts is now available online on their official website for you to pre-order.  Check out  https://www.elevete.com.my/ to place your order for your dearest mum.


Mother’s Day Exclusive

*Note: Available for pre-order on Elevete Patisserie’s website from 27 April to 15 May 2022. Orders need to be placed 2 days before the date of delivery.



About Elevete Patisserie


Elevete Patisserie aims to deliver the most delectable desserts the culinary world has to offer, which is why we ensure that each and every order that leaves our kitchen, is guaranteed to both visually entice and excite any flavour palate.


The name, Elevete, was derived from the desire to take modern-day desserts and put them on a pedestal of their own, hence the non-stop pursuit for new methods and combinations of ingredients to create sweets that would catapult taste buds to new heights.


Read More

Big Bad Wolf Books Kembali Ke Pulau Mutiara 14 Jam Midnight Madness

April 28, 2022 0

Big Bad Wolf Books Kembali Ke Pulau Mutiara 14 Jam Midnight Madness  | Warga Pulau Pinang. Kami ada berita hebat untuk anda! Jualan Buku Terbesar Dunia - Big Bad Wolf Books akan membawa beribu-ribu buah buku yang bernilai ke Pulau Mutiara pada akhir bulan ini!


Pencinta buku yang mengunjungi Jualan Buku akan berpeluang menikmati lebih banyak masa membelek pelbagai judul di jualan tersebut. Kenapa anda bertanya? Jualan ‘The Big Bad Box Sale – Midnight Madness’  akan dibuka selama 14 jam dari jam 10 pagi hingga 12 tengah malam! tidak lama lagi bertempat di tempat letak kereta Lotus Tanjung Pinang di Tanjung Tokong selama 11 hari bermula dari 28 April hingga 8 Mei, 2022. Pelanggan Jualan ‘The Big Bad Box Sale akan berpeluang menikmati pengalaman menyeronokkan membeli-belah buku-buku mampu milik.



Apabila tiba, pelanggan dikehendaki memilih dan membeli sama ada kotak "kecil" atau "besar" dan memasukkan seberapa banyak buku kegemaran mereka ke dalam kotak. Kotak bersaiz kecil boleh didapati dengan harga RM99.90 manakala kotak bersaiz besar boleh didapati dengan harga RM119.90 sahaja. Sekiranya pelanggan memilih untuk memiliki kedua-dua saiz, pelanggan hanya perlu membayar harga kotak ‘Combo’ iaitu RM199.90 dengan diskaun sebanyak RM19.90.  Dan sekiranya pelanggan masih berminat untuk membeli tiga kotak bersaiz besar (jika itu masih tidak mencukupi untuk memenuhi selera buku untuk keseluruhan isi rumah), pelanggan boleh memilih untuk mendapatkan tawaran ‘Fuyoh Bundle’ pada RM299.90 dengan penjimatan sebanyak RM59.80.


Setelah mendapatkan kotak di kaunter juruwang, pelanggan boleh terus membeli-belah dan disambut oleh lautan buku pelbagai judul dari Sarang Serigala ini; daripada buku kanak-kanak, fiksyen dan bukan fiksyen untuk semua peringkat umur untuk dibawa pulang.


Andrew Yap, Pengasas Bersama Big Bad Wolf Books berkata, “Jualan ‘The Big Bad Box Sale’ ialah salah satu Jualan Buku yang paling dinanti-nantikan oleh pelanggan kami. Apa yang mengujakan ialah, pelanggan boleh memilih semua buku yang diingini dan membeli buku-buku ini pada harga mampu milik iaitu RM99.90 atau RM119.90. Selalunya, apabila anda berada di sebuah kedai buku, dengan anggaran perbelanjaan dalam lingkungan RM99.90, anda akan pulang dengan membawa sebuah atau dua buah buku sahaja. Tetapi dengan Jualan ‘The Big Bad Box Sale’ ini, anda akan berpeluang membawa pulang kotak berisi buku bukan sahaja untuk diri anda bahkan juga untuk rakan dan keluarga tanpa menyebabkan poket anda berlubang! Sudah pasti menarik, bukan?”


Selain itu, pelanggan yang tidak sabar-sabar untuk memaparkan daya kreativiti mereka akan berpeluang menyertai Peraduan Mewarna eksklusif yang akan dianjurkan oleh Big Bad Wolf Books pada tengah hari 30 April dan pada 1 Mei 2022. Kanak-kanak berumur 3 tahun hingga 12 tahun dan orang dewasa berumur 13 tahun ke atas dialu-alukan untuk menunjukkan bakat mereka dalam pertandingan mewarna lukisan bergambar oleh Lisa Wee, pengarang dan ilustrator kanak-kanak kelahiran Peranakan Pulau Pinang. Dua puluh orang peserta bertuah yang pertama dalam Peraduan Mewarna akan berpeluang memenangi hadiah bernilai lebih daripada RM1,500 ihsan dari Big Bad Wolf Books.


“Saya berbesar hati dapat bekerjasama dalam menjayakan Peraduan Mewarna yang sangat mengujakan ini dengan Big Bad Wolf Books. Ilustrasi lukisan saya untuk peraduan ini diilhamkan daripada pelbagai elemen yang dianuti oleh kepelbagaian latar rakyat Malaysia. Sebagai sebahagian daripada kerjasama ini, saya berharap buku-buku kanak-kanak dapat disumbangkan  ke wad kanak-kanak di Hospital Besar Pulau Pinang. ” luah Lisa Wee.


Tidak ketinggalan juga, rakan kongsi Big Bad Wolf Books dan pengedar tempatan Malaysia, Kualiti Books, akan turut membawa pelbagai judul buku pendidikan dan hiburan berbahasa Melayu daripada IMAN Shoppe, Prestasi, Pelangi, PTS, Pustaka Azhar, Sasbadi dan banyak lagi. Walau bagaimanapun, buku-buku dari Kualiti Books tidak termasuk dalam Tawaran Kotak, namun pelanggan masih boleh menikmati tawaran lain semasa jualan yang termasuk Set Promo, 'Kisah Teladan Kanak-Kanak' dan Stok Penghabisan dari harga serendah RM2.


Untuk rekod selama 13 tahun, Big Bad Wolf Books kekal teguh dalam misinya dalam 'Mengubah Dunia, Berdikit-dikit dengan Buku' (Changing The World, One Book At A Time). Jualan ‘The Big Bad Box Sale – Midnight Madness’ adalah sebahagian daripada kempen membaca Big Bad Wolf Books 2022 yang bertujuan untuk memupuk tabiat membaca dalam kalangan rakyat Malaysia dengan menawarkan buku pada harga berpatutan dan menjadikan buku-buku ini mampu dicapai oleh semua. Idea memilih buku pertama untuk dimasukkan ke dalam kotak berpotensi untuk menyebabkan pelanggan untuk akhirnya mengisi kotak mereka dengan pelbagai jenis buku dengan judul yang paling memberi inspirasi kepada mereka. Kempen membaca adalah sebahagian daripada misi Syarikat ini untuk terus menggalakkan orang ramai mengambil sebuah atau dua buah buku sama ada untuk diri mereka sendiri, untuk rakan atau keluarga mereka dan memperkasakan mereka dengan pengetahuan. Big Bad Wolf Books memberi tumpuan kepada mencipta generasi pembaca baharu dan meningkatkan literasi bahasa Inggeris.


Sebagai sebahagian daripada program jangkauan komuniti, Big Bad GiveBack, Big Bad Wolf Books akan menyumbangkan buku kepada Penggerak Komuniti Muda (PEKA). PEKA bercadang untuk menempatkan buku-buku sumbangan tersebut di perpustakaan mini mereka yang baru dilancarkan di Beach Street. Pada masa hadapan pula, sebahagian daripada buku itu juga boleh didapati di Perhentian Bas Pasar Chowrasta yang terletak di Jalan Pulau Pinang serta di Taman Jepun yang terletak di Seri Delima. Lokasi-lokasi yang dinyatakan di atas ialah projek yang diketuai oleh Joshua Woo Sze Zeng, Pengarah Eksekutif PEKA yang pakar dalam penyelidikan mengenai pembangunan mampan, tindakan iklim dan pengangkutan awam.


Joshua Woo Sze Zeng, Pengarah Eksekutif PEKA berkata, "PEKA mengharapkan kerjasama ke arah visi dan usaha bersama dengan Big Bad Wolf Books ini akan membuahkan hasil, iaitu untuk memupuk tabiat membaca dalam kalangan penduduk Pulau Pinang. Kami berharap agar konsep perpustakaan yang dihidupkan semula ini akan menarik minat ramai penduduk Pulau Pinang apabila mereka terjumpa beberapa lokasi yang kami ada dan akan kami usahakan dalam masa terdekat."


Semasa tempoh Jualan, pelanggan Lotus yang membelanjakan sekurang-kurangnya RM99.90 dalam satu resit di The Big Bad Box Sale juga akan layak mendapat diskaun 5% daripada jumlah pembelian. Untuk menebus diskaun, pelanggan hanya perlu menunjukkan resit sebarang nilai daripada pasar raya Lotus.


Psst… risau kerana perlu membawa buku-buku Big Bad Box anda ke mana-mana sahaja anda pergi? Jangan risau, anda cuma perlu ambil salah satu troli Wolf di pintu masuk dan tolak troli itu melalui lorong-lorong buku sepuas-puas hati anda!


Untuk maklumat lebih lanjut mengenai Big Bad Wolf Books, sila lawati:

Laman Web: https://bigbadwolfbooks.com/.

Facebook: https://www.facebook.com/bbwbooks.

Instagram: https://www.instagram.com/bigbadwolfbooks/.

Twitter: https://twitter.com/bigbadwolfbooks.

#BigBadWolfBooks #BBWPenang2022 #BigBadBoxSale

Read More

Janna Nick, Hairul Azreen Dan Hun Haqeem Sambut Raya Sebagai Wira Mobile Legends : Bang Bang Untuk Kempen 515

April 27, 2022 0

Janna Nick, Hairul Azreen Dan Hun Haqeem Sambut Raya Sebagai Wira Mobile Legends : Bang Bang Untuk Kempen 515 | Mobile Legends: Bang Bang, permainan mudah alih arena pertempuran berbilang pemain  dengan komuniti permainan terbesar telah mengumumkan liga wira terbarunya iaitu Janna Nick, Hairul Azreen dan Hun Haqeem bagi meningkatkan kempen 515 pada Hari Raya ini.

 

Ketiga-tiga selebriti ini amat penting dalam langkah pengembangan yang dirancang oleh pihak syarikat permainan antarabangsa tersebut untuk terus kukuh di Asia Tenggara.

 


“Sejak diperkenalkan pada 2016, kami sentiasa mengiktiraf rantau Asia Tenggara sebagai salah satu pasaran utama kami. Oleh itu, kami menerapkan ciri permainan kami sedekat mungkin dengan budaya tempatan,” kenyataan rasmi oleh MOONTON Games.


 

Janna Nick, Hairul Azreen dan Hun Haqeem raikan Raya sebagai hero Mobile Legends: Bang Bang bagi kempen 515.



Mari raikan Raya dengan Mobile Legends: Wira Bang Bang, Tang Wanwan, Ling dan Yin dalam  mereka memulakan misi untuk menyelamatkan Hari Raya Tok! Nikmati video bertemakan Raya oleh MOONTON Games - yang dipenuhi dengan mesej bermakna yang memberi fokus pada kisah Tok seorang wanita warga emas yang tinggal bersendirian dan memerlukan bantuan wira MLBB untuk membantu menjadikan raya Tok sebagai kenangan yang tidak dapat dilupakan. Dengan kuasa "We Together Than Me" adakah hero berjaya menyelamatkan Raya Tok?


“Satu pengalaman yang mengagumkan dengan semua orang memakai baju raya sewaktu pengambaraan di sebuah kampung. Benar-benar menyerlahkan suasana Hari Raya yang amat saya rindui”. JANNA NICK sebagai Tang Wanwan


 

“Pengalaman pertama saya menganyam ketupat dengan tangan sendiri. Menakjubkan dan kelak saya boleh membuat ketupat sendiri di rumah!!”. HAIRUL AZREEN sebagai Yin


 

“Sememangnya ianya satu cabaran untuk menangkap ayam-ayam ini sewaktu penggambaran. Mereka begitu pantas! Mujur pihak kru membantu berkongsi beberapa helah untuk menangkap ayam”. HUN HAQEEM sebagai Ling


Janna Nick sebagai Tang Wanwan dalam “Tang Wanwan: Quest for the truth”



Diperkenalkan pada 17 April lalu, Tang Wanwan kembali hidup apabila Janna Nick berjaya mempamerkan persembahan cemerlang dengan watak wira MLBB, Tang Wanwan. Ramai yang kagum dengan personaliti comel Janna Nick dan wira yang menakutkan, berjaya menahan serangan hendap oleh pembunuh upahan yang diupah Black Dragon yang pernah menjadi kawan baik Tang Wanwan. Bagi mendapatkan kebenaran, Tang Wanwan perlu ke M-World dan memulakan pencariannya.


Akan Datang Filem Solo Mini Ling dan Yin 






MOONTON Games juga telah menyediakan dua lagi filem solo mini yang menarik tentang Ling dan Yin yang dibintangi oleh Hun Haqeem sebagai Ling, dan Hairul Azreen sebagai Yin akan datang tidak lama lagi! Filem solo mini Ling, "Ling: The Chosen One" akan ditayangkan pada 24 April dan filem solo mini Yin, "The Ultimate Challenge" akan ditayangkan pada 2 Mei. Kedua-dua pelakon tidak sabar untuk menunjukkan beberapa pergerakan dan kemahiran koreografi yang unik dan hebat dalam filem mini masing-masing. Kedua-duanya memainkan peranan mereka dengan luar biasa, menguasai pergerakan melawan menggunakan senjata mereka, berdasarkan cerita dan kemahiran hero.


Siri Animasi Global


Jangan  ketinggalan menyaksikan Siri Animasi Global berkisar tentang tiga wira MLBB. Satu lagi sisi  hiburan kepada penonton dan peminat MLBB, Siri Animasi Global akan ditayangkan pada tarikh yang sama dengan filem mini tiga hero



Ulang Tahun ke-515: Persalinan baharu eksklusif Tang Wanwan, Ling, Yin tersedia untuk masa yang terhad!

Jangan ketinggalan mendapatkan tiga pemakaian baharu tersedia untuk jangka masa terhad semasa acara itu. Selain daripada estetika pakaian jalanan futuristik yang unik, persalinan ini menampilkan kesan kemahiran baharu, bunyi dan alih suara.


M-World Wanwan, yang pertama akan diperkenalkan telah tersedia untuk 899 berlian, M-World Ling akan diperkenalkan pada 23 April, manakala M-World Yin pula pada 30 April. Diskaun sebanyak 30% bagi ketiga-tiganya akan diberikan bagi pembelian dalam kedai dalam permainan sehingga 5 Jun.


515 All Star Pre-heat

Anda berkemungkina dapat melihat pengurus bintang blockbuster, dan pempengaruh  hebat dari seluruh SEA berkumpul dalam satu video! Semak persiapan di sebalik tabir acara besar tersebut, juga kenali Bintang secara menyeluruh dan dekat.



Acara undian Ingame All Star

Undilah bagi pempengaruh Malaysia kegemaran anda, Jess No Limit dan ChooxTV akan berada dalam acara undian All Star, bagi bertanding dengan 200 pempengaruh yang bersaing untuk memenangi tempat dalam pertandingan ALLSTAR. MOONTON Games turut teruja untuk mengumumkan kerjasamanya dengan salah satu jenama telefon dan elektronik terkemuka dunia, Samsung Electronics. Samsung juga akan membuat persembahan bersama di ALLSTAR Showdown 2022.


“Samsung Malaysia teruja untuk mengumumkan kerjasama kami dengan ALL STAR. Dengan perkongsian ini, kami berharap dapat menunjukkan prestasi peranti siri Galaxy A dan mampu memberikan pengalaman yang mengagumkan untuk pemain permainan,” kata KM Liew, Ketua Perniagaan MX, Samsung Malaysia Electronics.


Fasa Undian All Star akan bermula pada 29 April dan berakhir pada 4 Mei. Sebarang kemaskini akan dapat diketahui di halaman Facebook MLBB Malaysia, yang turut melancarkan kempen untuk menyerlahkan Fasa Pengundian All Star pada 29 April.


Anda digalakkan beramai-ramai mengambil bahagian dengan berkongsi siaran kempen ke halaman FB anda; dan pemenang akan dipilih untuk menerima kad Touch N' Go bertemakan 515 terhad masa dan barangan MLBB yang lain.

 


Tangwanwan, Ling dan Yin akan membuat penampilan sulung mereka mulai 16 April 2022 dan seterusnya.





Tahun ini, MLBB 515 M-WORLD akan membawa seni ke tahap yang lain. Ia bukan sekadar mural biasa malah lebih daripada apa yang anda lihat. Mobile Legends telah menggabungkan kreativiti dengan teknologi terkini, pengalaman AR, yang bermaksud Realiti Diperkukuh, ialah pengalaman interaktif persekitaran dunia sebenar di mana objek dalam dunia nyata dipertingkatkan oleh maklumat persepsi yang dijana komputer. Ia juga merupakan versi dunia fizikal sebenar yang dipertingkatkan yang dicapai melalui penggunaan elemen visual digital. AR ialah trend yang semakin berkembang dalam kalangan syarikat yang terlibat dalam pengkomputeran mudah alih dan aplikasi perniagaan.


Untuk pengguna mendapatkan pengalaman ini, pengguna perlu pergi ke mana-mana karya seni mural yang telah dipasang di mercu tanda terkenal di Kuala Lumpur dan Johor. Pengguna perlu menyemak imbas kesan 515Mworld di Instagram dan menghalakan kamera mereka ke arah logo kempen 515 pada mural dan menyaksikan M-world dihidupkan. Satu lagi perkara yang hebat ialah, Mobile Legend mempunyai kod QR tersembunyi pada mural dan pengguna perlu menjawab kuiz untuk memenangi persalinan epik yang unik. Aktiviti akan berlangsung sehingga 15 Mei 2022.


Untuk maklumat lanjut, ikuti Mobile Legends: Bang Bang di Facebook, Youtube dan TikTok. Muat turun permainan dan nikmati perayaan di App Store dan Google Play hari ini!


Mengenai MOONTON Games

Ditubuhkan pada 2014, MOONTON Games ialah sebuah syarikat global yang khusus untuk pembangunan permainan, penerbitan dan e-sukan. Dengan lebih 1000 pekerja di seluruh dunia, syarikat itu mengendalikan pejabat di Indonesia, Malaysia, Singapura, Hong Kong, Filipina dan China. Ia telah berjaya melancarkan beberapa permainan mudah alih berprofil tinggi secara global di lebih 30 negara di seluruh dunia. Mobile Legends: Bang Bang ialah permainan bintang semasa dan arena pertempuran berbilang dalam talian mudah alih (MOBA) terkemuka di seluruh dunia.

 

Mengenai Mobile Legends: Bang Bang

Mobile Legends: Bang Bang merupakan permainan Mobile Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) paling popular di seluruh dunia yang menyatukan komuniti melalui kerja berpasukan dan strategi. Dengan lebih 1 bilion pemasangan dan 105 juta pengguna aktif bulanan, permainan yang memenangi anugerah itu adalah antara 10 teratas yang paling banyak dimainkan di lebih 120 negara. Dengan capaian yang meluas di seluruh rantau Asia Pasifik, berbilang pemain tersedia di 190 negara dengan kehadiran esports global yang meluas.

 

Mengenai Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung memberi inspirasi kepada dunia dan membentuk masa depan dengan idea dan teknologi transformatif. Syarikat itu mentakrifkan semula dunia TV, telefon pintar, peranti boleh pakai, tablet, peralatan digital, sistem rangkaian dan memori, sistem LSI, penyelesaian faundri dan LED. Untuk berita terkini, sila lawati Bilik Berita Samsung di news.samsung.com.


Read More

Koleksi Raya AEON 2022 - Trend Fesyen 'Raya Penuh Makna'

April 27, 2022 0

Koleksi Raya AEON 2022 - Trend Fesyen 'Raya Penuh Makna' | Bersempena dengan sambutan Hari Raya Aidifitri yang tidak berapa lama lagi, AEON turut mengambil kesempatan memperagakan  Koleksi Raya AEON 2022 bertemakan trend fesyen untuk 'Raya Penuh Makna' bertempat di Centre Court, AEON Alpha Angle, Wangsa Maju pada hari Ahad yang lalu.


Mungkin ramai yang tidak sedar,  AEON Alpha Angle yang baru selesai pengubahsuaian ini telah berusia 30 tahun dan  amat dekat terutamanya di hati warga asal Wangsa Maju dan masih kekal dikunjungi penduduk setempat mahupun jauh, walaupun telah banyak shopping mall berada disekitarnya.


Koleksi Raya AEON 2022 - Trend Fesyen 'Raya Penuh Makna'


Pertunjukan fesyen yang menampilkan kolaborasi antara AEON dan jenama-jenama yang cukup dikenali ramai seperti F.O.S, Jasmina, Anggun Cotton Collection dan Behati yang turut serta dalam memperagakan pakaian dalam bagi sambutan Aidilfitri dengan tema 'Raya Penuh Makna'


AEON turut menampilkan jenama-jenama 'in-house' seperti Scarlet, Puteri, Arcadia, Tized, Agenda, Crème, Guy's Vision dan Suave yang cukup menarik dengan harga yang berpatutan. 









Pasti ada yang tak lepaskan peluang membeli belah pada hari yang sama kerana AEON turut menawarkan diskaun sebanyak 20% dari jam 1 tengahhari hingga 6 petang, pada hari yang sama untuk pembelian  jenama-jenama 'in-house' seperti Scarlet, Puteri, Arcadia, Tized, Agenda, Crème, Guy's Vision dan Suave dengan  pada hari yang sama.



Bagi anda yang masih mencari baju untuk sambutan Aidilfitri seperti baju kurung dan baju kasual yang lebih santai tapi trendy, jangan lepaskan peluang ke AEON Alpha Angle yang menawarkan pelbagai koleksi baju raya menarik dengan harga yang cukup berpatutan dan berkualiti.

Read More

Post Top Ad