Indonesia dan Malaysia adalah dua negara jiran yang mempunyai persamaan dalam banyak aspek. Malaysia dan Indonesia mempunyai banyak ciri khas, termasuk kerangka acuan standard dalam sejarah, budaya dan agama. Walaupun kedua-dua negara adalah negara yang terpisah dan bebas, ianya tidak terbatas untuk projek “YANG ENAK” dari sebuah band Indonesia - The Sil & Erika.


Tajuk : Yang Enak

Artis : The Sil ft Erika

Lagu & Lirik : Raja Faizal & Ell Rock 

Hakcipta : (Op : Emthree Publishing , Sp : Luncai Emas Sdn Bhd

Edaran : Luncai Emas Sdn Bhd


Terbitan single ‘Yang Enak’ ini merupakan sebuah projek khas kerjasama terbitan pengkarya muzik dari Malaysia & Indonesia dan masing-masing terlibat dalam komposisi lagu ini single ini dicipta lagu & lirik sepenuhnya oleh mereka iaitu Raja Faizal (Pencipta lagu dibawah Emthree Publishing di Malaysia dan bernaung di bawah Luncai Emas ) & Ell Rock (Anggota kumpulan The SIL) selaku produser untuk single ini dengan tujuan memperkayakan variasi muzik dari THE SIL tanpa merubah identiti band tersebut.

Raja Faizal menyatakan lagu ini punyai idea dan mesej tersendiri . Ideanya kerana melihat setiap perkara yang haram adalah seronok dibuat seperti judi, minum arak, maksiat dan seumpamanya. Namun perkara sebegitu adalah sementara . ‘YANG ENAK’ jelas mendatangkan mudarat.



THE SIL adalah sebuah band ROCK ALTERNATIF Indonesia yang berasal dari Jakarta yang dianggotai oleh ELL ROCK sebagai pemain gitar utama dan Sablem sebagai pemain gitar bass. Kedua-dua mereka juga adalah vokalis utama The SIL. THE SIL yang pada awalnya merupakan sebuah one-man project sehinggalah pada akhirnya bergabung dengan anggota baru yang terdiri daripada ELL ROCK (Guitar, Vocal), Sablem (Bass, Vocal) dan Shella (Drum) secara rasmi pada tarikh 08.08.2018. Dengan terkumpulnya lagu-lagu ciptaan ELL ROCK & SABLEM sepanjang perjalanan karyanya, maka THE SIL telah dikolaborasikan pada tahun 2018.

Idea terbentuknya THE SIL adalah kerana mereka tidak ingin dikenali hanya sebagai seorang pemuzik solo lantas bercita-cita ingin membina nama sebagai sebuah band muzik bagi memperjuangkan idea-idea kreatif muzik mereka kepada para peminat muzik di Malaysia, Singapura, Brunei dan Indonesia khususnya.

Nama THE SIL sendiri telah dipilih oleh ELL ROCK sebagai nama rasmi band ini. 

Seterusnya pada bulan Ogos 2018 juga, THE SIL telah melancarkan sebuah album perdananya yang telah diedarkan secara Independent dan dipublishkan oleh MUSICBLAST.ID dengan hits single mereka iaitu “Aku Bosan” (2018) & “Terimalah Cintaku” (2018).


THE SIL sudah menghasilkan beberapa single-single baru pada tahun 2019 dan 2020 secara dalam talian dan kini pada tahun 2021 hadir kembali dengan Single terbaru iaitu “YANG ENAK” Feat. Erika (Vocalis Jemputan).

Kini band THE SIL lebih gemar memiliki Konsep berkolaborasi dengan Vokalis Jemputan namun tetap mengekalkan anggota band tetap yang ada. 

Luncai Emas bertindak sebagai label yang mengedarkan secara jualan digital bagi single ini. Tanggal 15 Oktober video klip rasmi ‘Yang Enak’ telah dilancarkan di youtube Luncai Emas dan telah mencapai tontonan sebanyak 11ribu untuk tempoh 1 hari . Dapatkan Single “Yang Enak” ini dan nikmatinya di pelbagai portal digital antaranya di Youtube, iTunes, Spotify, Deezer, Joox, dan layaran portal musik streaming yang lain. Semoga hasil kerjasama dari 2 negara ini mendapat perhatian dan sambutan yang baik dari kalangan peminat, para media di seluruh negara Malaysia & Indonesia .





Ell Rock

Nama : Ellah Anak Minos

Umur : 43 tahun

Asal : Kuching, Sarawak, Malaysia

Posisi : Pemain Gitar Utama dan Vokalis



SABLEM

Nama : Andrianshah

Umur : 38 tahun

Asal : Bekasi, Indonesia

Posisi : Pemain Drum



RIO

Nama : Rio A Putra

Umur : 33 tahun

Asal : Bekasi, Indonesia

Posisi : Bekasi, Indonesia


ERIKA

Nama : Erika

Umur : 24 tahun

Asal : Bekasi, Jakarta

Posisi : Penyanyi Jemputan Khas




TAJUK : YANG ENAK

Artis : The Sil Ft Erika

Manusia semakin lalai

Dengan kenikmatan dunia

 Tertutup hati mereka

Pada cahaya agama

Aku khawatir melihat mereka

Dengan pasrah ku tetap berdoa


Reff:

Yang Enak

Kebanyakan mendatang bahaya

Yang asyik

Makin lama makin melarat

Dunia hanya sementara

Selalulah bersyukur dan selalulah

Mengingatnya

Tingkah lakunya tak terkendali

Tidak ingat haram dan halal

Hidup dalam dunia hayalan

Budaya barat menjadi panutan

Aku bingung lalu ku berdoa pada Tuhan

Sadarkanlah mereka dari lamunan


Reff:

Yang Enak

Kebanyakan mendatang bahaya

Yang asyik

Makin lama makin melarat

Dunia hanya sementara

Selalulah bersyukur dan selalulah

Mengingatnya

*)

Terus mengingatnya dalam suka duka

Terus mengingatnya di setiap waktumu

Terus mengingatnya tuk dapatkan rahmatnya

Rahmat bahagia dunia akhirat

Yang enak....Yang asyik


Reff:

Yang Enak

Kebanyakan mendatang bahaya

Yang asyik

Makin lama makin melarat

Dunia hanya sementara

Selalulah bersyukur dan selalulah

Mengingatnya

Yang Enak

Kebanyakan mendatang bahaya

Yang asyik

Makin lama makin melarat