blog.iamfuzy™ Lifestyle Blog

Lifestyle Blog

January 21, 2020

Resepi Puding Jagung Mudah, Cepat & Lazat

Resepi Puding Jagung Mudah, Cepat & Lazat | Akhirnya buat pertama kali berjaya buat puding jagung yang cantik dan elok serta mudah untuk dipotong! Sebenarnya sepanjang hidup dan berkahwin ni adalah kali kedua membuat puding jagung ni.   Sadis kan tapi kalau nak buat tiada orang nak makan pun suatu kerugian sebab penat berdiri mengacau sampai jadi likat pastu tak de orang nak makan..bukan mengundang amarah ke tu jadi sebab tu tak pernah buat tapi kali pertama buat tu memang saja suka-suka dan kali kedua ni puding jagung dibuat sebab anak-anak dah besar dan diaorang pun nak makan!

Rahsianya? Meh baca resepi semudah 1, 2, 3 ni. Tapi kan tak berapa nampak cantik tapi sedap ikut tekak sendiri kira sedap la kan sebab sekali hidang jer dah langsai..hehe

Resepi Puding Jagung Mudah, Cepat & Lazat

Bahan-bahan
1 bungkus tepung Hoen Kwe Mas Ajoe (85g)
¾ cawan gula pasir
3 ½ cawan santan kelapa
1 tin jagung
sehelai daun pandan, dibasuh dan diikat
secubit garam


Cara membuatnya
  • Masukkan semua bahan dan daun pandan ke dalam periuk, masak dengan api sederhana.
  • Kacau dengan kerap sehingga adunan menjadi likat tapi jangan sampai melekat di periuk
  • Angkat dan masukkan ke dalam acuan
  • Sejukkan di dalam peti sejuk, dah sejuk boleh la potong dan makan.
Resepi Puding Jagung Mudah, Cepat & Lazat

Nota
Tepong Camporan Hoen Kwe Mas Ajoe ni ada nutrition facts sebagai rujukan tentang kandungannya.

7 comments:

  1. wow sedapnya puding jagung.. dulu mak ummi suka makan puding jagung masa pregnenkn ummi..lgsung ade makcik tu pagil ummi puding.hehe

    ReplyDelete
  2. Suka sangat puding jagung. Nanti nan try resepi yang ni pulak la

    ReplyDelete
  3. Makan sejuk-sejuk..wow.Bahagia anak tekak dan perut..

    ReplyDelete
  4. terima kasih kongsi. sedap makan sejuk2 ^_^

    ReplyDelete
  5. tak payah pakai tepung custard tu ek kak? menarik jugak nih... dana suka makan puding jagung tapi tak pernah pun try buat kak... senang yek nnti nk tryla buat

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! Kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah. Komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!