Perisian DewanEja11 : Penyemak Tatabahasa Dan Ejaan Terbaik | Bila bekerja sebagai penulis blog sepenuh masa dan sebagai penulis upahan, kesilapan pada setiap ejaan dan tatabahasa sangat perlu diambil berat kerana walau satu ayat silap akan mengundang kekeliruan kepada pembaca. Pernah juga terjadi bila dalam berhati-hati memastikan tiada kesilapan ejaan mahupun tatabahasa, bila dah dihantar pada pelanggan terdapat sedikit kesilapan pada ejaan. Masa tu memang rasa aduh, malu sungguh!


Kisah pengunaan Bahasa Melayu yang tepat dan betul memang sangat penting terutama bagi anak-anak sekolah yang bakal menduduki peperiksaan. Kita menganggap kita orang Melayu yang setiap hari bertutur dalam bahasa Melayu sudah pasti tatabahasa yang kita gunakan adalah betul tapi sebenarnya sebaliknya. Nak tahu kena tengok keputusan peperikasaan, adakah kita boleh mendapat 100 markah? 


Perisian DewanEja11
Perisian DewanEja11 : Penyemak Tatabahasa Dan Ejaan Terbaik


Bekerja secara nomad tanpa ruang bekerja yang tetap, terkadang di dapur, di ruang tamu mahupun di luar, umi tak perlu risau untuk bawa kamus bagi memastikan artikel yang umi keluarkan adalah mengikut ejaan yang betul. Mujur umi diperkenalkan pada perisian Dewan Eja11 yang bukan sahaja mampu mengesan kesilapan ejaan dalam bahasa Melayu, malah dengan teknologi yang dipatenkan, Dewan Eja11 mampu mengesan lebih daripada 60 kesilapan tatabahasa umum. 


DewanEja11  Perisian Pembetulan Ejaan Dan Tatabahasa Bahasa Melayu

Perisian DewanEja 11 adalah perisian  terbaik dalam membetulkan pengunaan tatabahasa dalam Bahasa Melayu bagi memastikan ianya bertepatan. Perisian ini turut disokong secara rasmi oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. DewanEja11 juga mengandungi Kamus Elektronik yang terdiri daripada kamus-kamus berwibawa daripada Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), iaitu Kamus Dewan Edisi Keempat, Kamus Inggeris Melayu Dewan dan kamus-kamus lain seperti Kamus Melayu Cina dan Kamus Daftar Istilah.


Perisian DewanEja11 : Penyemak Tatabahasa Dan Ejaan Terbaik


Perisian DewanEja11 membantu pengguna menulis dengan lebih baik dan tepat. Malahan perisian ini tersedia dengan Kamus Peribahasa dan Simpulan Bahasa dan sememangnya amat sesuai untuk tujuan akademik dan editorial.


Penggunaa DewanEja11 Di MS Office

Perisian DewanEja11 : Penyemak Tatabahasa Dan Ejaan Terbaik


Sebagai penulis upahan, umi lazimnya menggunakan MS Word untuk membuat draf dan supaya boleh memastikan jumlah perkataan yang digunakan dan yang diperlukan, jadinya DewanEja11 ini cukup membantu dan kerana akan membuat dua semakan pada ejaan yang silap ditandakan dengan garisan merah manakala kesilapan pada tatabahasa akan digaris hijau atau biru.

Malahan, jika dokumen tersebut terlampau panjang, kita juga boleh menggunakan penyemak ejaan standard. Klik pada tab “Review” -> “Spelling & Grammar” atau tekan kekunci “F7”. 

Pengguna boleh membuat pilihan untuk setkan dokumen ke Bahasa Melayu mahupun ke Bahasa Inggeris.

Perlu anda ingat, anda harus aktifkan penyemak DewanEja11, sekiranya tidak diaktifkan, ia akan menganggap semua perkataan bahasa Melayu sebagai kesilapan perkataan bahasa Inggeris.  Sila gunakan bar alat atau reben DewanEja11 untuk menukarkan bahasa dokumen ke bahasa Melayu.


Tambah Perkataan Di Kamus Pengguna

DewanEja11 tidak mengandungi sesetengah perkataan seperti nama khas seperti nama orang, nama tempat dan lain-lain. Jika anda pasti bahawa perkataan tersebut betul, anda boleh menambah perkataan tersebut ke dalam "Kamus Pengguna" supaya ia akan dianggap betul. Klik kanan pada perkataan yang digariskan, dan pilih “Add to Dictionary”


CheckAnywhere

Dengan CheckAnywhere, proses pembelajaran menjadi lebih mudah. Menggunakan teknologi OnScreenCapture membolehkan apa-apa perkataan di mana-mana platform boleh disalin, dan kamus elektronik akan memaparkan makna dengan serta-merta, tanpa perlu taip, salin atau tampal.

Hanya klik pada bebutang CheckAnywhere, tangkap perkataan yang diingini dan kamus elektronik akan memaparkan hasil carian dengan serta-merta. Ia juga boleh diaktifkan dengan kekunci “ALTSHIFT-Q”.

Pencarian makna perkataan dalam kamus elektronik juga boleh dilakukan dengan hanya dwiklik pada perkataan yang diingini. Ikon timbul akan muncul dan klik pada ikon DewanEja11 tersebut. Kamus elektronik akan memaparkan makna dengan serta-merta, tanpa perlu taip, salin atau tampal.


Penyemak Ejaan Bahasa Melayu

Dikemas kini dengan data terkini oleh Dewan Bahasa dan Pustaka, kini anda boleh mempersembahkan artikel anda tanpa cela, bebas daripada kesilapan tatabahasa dan ejaan. Hanya klik-kanan pada perkataan yang digariskan merah dan cadangan pembetulan akan dipaparkan


AutoComplete

Fungsi AutoComplete membolehkan anda melengkapkan perkataan secara automatik untuk melengkapkan penulisan anda dengan lebih pantas. Hanya klik kekunci tab, dan perkataan akan dimasukkan serta-merta.


AutoPrediction

Fungsi AutoPrediction pula mencadangkan perkataan bersesuaian dengan perkataan semasa secara automatik untuk melengkapkan penulisan dengan lebih pantas. Ia dibangunkan untuk penulisan formal seperti penulisan surat rasmi, laporan dan seumpama dengannya.

Kedua-dua fungsi ini boleh diaktifkan atau dinyahaktifkan menggunakan bebutang AutoComplete dan AutoPrediction pada bar alat DewanEja11.


Antara Muka Terjemahan

Antara Muka Terjemahan berintegrasi dengan aplikasi MS Word. Ia membenarkan anda mengakses laman web perkhidmatan terjemahan dengan pantas. Cuma serlahkan satu perenggan penulisan Bahasa Melayu, dan lihat ia diterjemahkan ke Bahasa Inggeris serta-merta.


Dengan gabungan fungsi tesaurus dan integrasi cekap ke dalam pengolah kata menjadikan Dewan Eja sangat efektif dalam meningkatkan kebolehan aplikasi pengolah kata dan produktiviti pengguna itu sendiri.

 Perisian DewanEja11 : Penyemak Tatabahasa Dan Ejaan Terbaik


Terkini, DewanEja11 telah berintegrasi dengan Pelayar Web utama iaitu Chrome, Firefox dan Edge dan turut menyokong penyuntingan teks pada laman-laman web popular seperti Gmail, Yahoo Mail, Wordpress, Google Translate, Facebook dan lain-lain. Hanya klik pada ikon DewanEja11 di bar pelayar web, dan hasil semakan akan dipaparkan dengan serta-merta. 

Cukup mudah dan cepat, jadi, gunakanlah penyemak ejaan dan tatabahasa ini di laman web kegemaran anda yang cukup membantu ini.


Cara untuk mendapatkan DewanEja11 di Chrome Web Store.

1. Pada kotak carian laman Chrome Web Store, taipkan DewanEja11.

2. Klik pada "Add to Chrome" diikuti dengan “Add extension.”

3. Halaman pengesahan akan dipaparkan bahawa DewanEja11 telah ditambahkan pada Chrome.

4. Untuk mengaktifkan DewanEja11, klik pada ikon DewanEja11 di bar pelayar Chrome.

5. Panel terapung DewanEja11 akan muncul di bahagian kanan dengan senarai kesilapan dan

cadangan ejaan atau tatabahasa


Harga Perisian DewanEja 11 

Terdapat 3 kategori langganan pada perisian DewanEja 11 bagi anda yang berminat.


1. DewanEja 11 (Langanan). Harga RM89 /setahun. Boleh ditamatkan bila-bila masa

2. DewanEja (Langanan). HargaRM178 /2 tahun. Boleh ditamatkan bila-bila masa

3. DewanEja 11 Tawaran Terbaik. Harga RM298 /selamanya. Tiada tarikh tamat.



Memang umi cukup puashati dan sangat mengesyorkan pengunaan DewanEja11 ni yang cukup membantu memastikan penulisan umi adalah dieja dengan betul dan turut membantu tatabahasa umi. Memang terasa macam professional dan pakar dalam bahasa Melayu pun ada.


Perisian ini membantu umi menulis bahasa Melayu dengan betul dalam MS Office daripada segi ejaan, dan kini buat pertama kalinya - tatabahasa. Selain itu, anda boleh mempelajari perkataan baru serta-merta dengan hanya membawa kursor tetikus ke atas perkataan tersebut dalam mana-mana aplikasi Windows.


Bahkan, penyemak tatabahasa Bahasa Melayu yang pertama kini ditambah baik! DewanEja11 bukan sahaja memastikan ejaan anda tepat dalam MS Office, kini ia juga memastikan tatabahasa anda betul. Lebih 60 kesilapan lazim tatabahasa dikenal pasti secara automatik apabila anda menulis dalam MS Word. Kini anda boleh menulis dengan lebih selesa dan tenang.


Apa yang paling agak merenyahkan bila anda perlu pastikan computer atau laptop anda menggunakan browser terkini, Windows 10 dan untuk menggunakan MS Office.


Untuk keterangan lanjut boleh layari https://bit.ly/dewaneja_fuzy atau Facebook : TNTSB.