Taiwan, pulau kecil yang terletak di pantai timur Asia, semakin popular sebagai destinasi pelancongan yang meriah dan romantis. Walaupun Taiwan adalah destinasi sepanjang tahun, ada sesuatu yang ajaib tentang lawatan semasa musim sejuk. Iklim yang sederhana dan kurang orang ramai menjadikan masa yang sesuai untuk menerokai keindahan semula jadi pulau dan menikmati budayanya yang meriah.


Salam Taiwan


“Ketika saya ke sana untuk penggambaran pada bulan Disember yang lalu, masa tu musim sejuk. Best sangat! Udara yang sejuk dan segar, pemandangan yang menakjubkan, keajaiban alam semula jadi, masakan yang lazat, dan penduduk tempatan yang mesra menjadikannya destinasi yang mesti dilawati oleh penggemar pelancongan di seluruh dunia. Kempen Salam Taiwan menyediakan peluang yang sempurna untuk pelancong menemui keindahan Taiwan yang luar biasa, tidak kira pada masa tahun mereka melawat. Tapi bawa baju tebal, tau!” – Ayda Jebat.



Salah satu lokasi paling popular untuk dikunjungi di Taiwan semasa musim sejuk ialah Taipei City. Ibu kota Taiwan ialah metropolis yang sibuk dengan jalan tradisional, pasar malam dan kafe yang bergaya. Taipei 101, bangunan tertinggi di dunia yang siap sehingga 2010, merupakan tarikan yang mesti dilihat dengan dek pemerhatiannya yang menawarkan pemandangan bandar yang menakjubkan. Satu lagi lokasi popular di bandar ini ialah Dewan Memorial Chiang Kai-shek, sebuah monumen negara yang menghormati bekas presiden Republik China.



Satu lagi destinasi popular untuk diterokai semasa musim sejuk di Taiwan ialah Taroko Gorge yang menakjubkan. Keajaiban semula jadi ini ialah ngarai marmar yang menjulang lebih 1,000 meter di atas Sungai Liwu. Gaung ini terletak di Taman Negara Taroko dan mempunyai pemandangan tebing yang menjulang tinggi, air terjun bertingkat dan sungai biru. Pengunjung boleh merasai keindahan taman dengan denai mendaki atau berbasikal di sepanjang tebing sungai.



Selain mendaki dan bersiar-siar, musim sejuk di Taiwan juga merupakan masa yang sesuai untuk menikmati mata air panas. Terdapat lebih seratus mata air panas yang tersebar di seluruh Taiwan, di mana pengembara boleh berendam di perairan yang kaya dengan mineral dan berehat di tengah-tengah keindahan semula jadi yang mengelilingi mereka. Salah satu mata air panas yang paling terkenal ialah Mata Air Panas Wulai, yang terletak di pergunungan di pinggir Taipei. Satu lagi pilihan popular ialah Mata Air Panas Jiaoshi di Yilan di mana pengunjung boleh menikmati lawatan mata air panas diiringi masakan tradisional Taiwan.


Pelancongan Taiwan melancarkan kempen Salam Taiwan untuk mempromosikan Taiwan kepada dunia. Kempen ini menyerlahkan keindahan semula jadi, budaya dan tawaran masakan Taiwan, dengan ucapan 'Salam' yang unik bagi rakyat negara itu (bermaksud keamanan). Kempen ini menggesa pengembara untuk merasai permata tersembunyi Taiwan, menikmati masakannya yang pelbagai dan meneroka warisan budayanya yang kaya.



Kempen Salam Taiwan 2023 


Kempen Salam Taiwan 2023 adalah dianjurkan oleh Biro Pelancongan Taiwan di Malaysia bagi mempromosikan Taiwan sebagai Destinasi Sensasi Mesra Muslim buat rakyat Malaysia.  Secara kasarnya, kelebihan Taiwan sebagai destinasi percutian pilihan, boleh dibahagikan kepada 4 KATEGORI :


MESRA MUSLIM -  Taiwan adalah diiktiraf sebagai “Destinasi Inklusif Tahunan (bukan OIC) dalam majlis “Anugerah Pelancongan Halal 2022” 


ROMANTIK – Keindahan alam semula jadi, digandingkan pula dengan kecanggihan metropolitan, Taiwan sememangnya bagai syurga buat mereka yang bercinta!


 


“TRENDING” - Sesuai dengan imejnya sebagai “Jantung Asia”, Taiwan menawarkan pelbagai tarikan terkini dan “trendy” pada harga yang menarik buat pelancong. Terdapat pelbagai destinasi membeli-belah - semuanya menjanjikan fesyen, gajet - malah mainan yang terkini!


 


“VIBRANT” - lokasi-lokasi yang memiliki bangunan dengan rekabentuk unik dengan persekitaran berwarna-warni, keunikan juadah yang ditanam di sekitar tempat penginapan, gaya hidup di ladang ternakan yang diselubungi kabus, pemandangan matahari terbit menakjubkan, gaya hidup metropolitan serba moden – pelbagai aktiviti menarik menanti semua!  


 


Nak tengok diari pengembaraan Duta Pelancongan Mesra Muslim ke Taiwan - Ayda Jebat dan pasangannya - Nabil Mahir sepanjang di Taiwan? 




Saksikan video Salam Taiwan melalui Youtube rasmi Biro Pelancongan Taiwan, “https://www.youtube.com/@tbrockltaiwan_tourism5829”.