Asslammualaikum semua. 

Dua hari tak berposting apa2...geram dan marah pun ada tgk TM ni..kerap betul bagi masalah kat Unifi ni..nasib jer diaorg ni tak dak competitor..kalau tak dah memang tukar dah.  Cuma dapat jengah guna hp jer..sadis sungguh kan

Resepi Kuih Lepat Liat Kegemaran Mak Dan Abah


Haa..siapa orang Utaqa mesti tau kuih lepat liat ni. Kuih ni mmg favorite dhubby dan mak saya pun memang selalu buat waktu dia sihatKuih lepat liat ni kuih tradisional orang Utara dan dhubby kalau dapat kuih ni memang akan makan untuk sarapan, minum petang dan malam selagi tak habis la

Memang special kuih ni dan so far memang tak de orang jual kuih ni kat KL! kalau arwah MIL dia akan guna beras pulut hitam pastu hantar ke kedai untuk dikisar pastu baru dia buat..jadi nampak cantik la. Apa yang membezakan kuih lepat liat mak saya dengan yang di kampung suami adalah intinya.  Di kampung suami, tiada inti.

Teringat masa mula nak buat kuih ni..sorok.sorok dari dhubby sebab dia tau wife dia ni bukan pandai bab memasak apalagi kuih legend org Utaqa ni..tapi sejak anak-anak dah besar tu terasa nak makan so buat la...Alhamdulillah menjadi dan sekarang kalau dhubby terasa nak makan dia mintak jer sebab tepung beras memang stok yg mesti ada!

Adik beradik saya kalau dapat kuih ni memang tak jeling kuih lain terutama bila mak yang membuatnya.


Bahan-bahan:-

500 gm tepung pulut / 1 bungkus 
3 keping gula gerek
daun pisang sebagai pembungkus
sedikit garam
½ biji kelapa parut yang putih, digaul dengan sedikit garam
2 helai daun pandan, dibasuh dan diikat
sepiring minyak


Cara membuatnya :

  • Gula gerek dicampur dengan air dengan 1 1/2 cawan air dan cairkan. Letakkan daun pandan untuk jadikan air gula tu wangi.  Bila gula dah cair, tutup api dan biarkan ia sejuk
  • Sementara itu daun pisang dilayur diatas api sampai agak lembut untuk dibentuk dan kemudian dipotong mengkut saiz sebesar 14cm x 15cm atau terpulang.  Pastikan daun pisang tu dilap terlebih dahulu untuk menghilangkan habuk dan debu.
  • Kelapa parut digaul dengan garam sedikit dan pastikan ianya rata.
  • Tepung diayak dan dimasukkan kedalam bekas kemudian letakkan sedikit garam, masukkan air gula merah yang ditapis tu dan gaul tepung hingga sebati dan macam kita buat lepat pisang. Gaul hingga sebati. 
  • Permukaan daun pisang tu dioles dengan minyak dengan rata dan kemudian ambil adunan tepung (dalam 1 sudu) diletak atas daun pisang dan ditekan nipis2 macam lempeng, letakkan 2 sudu kelapa parut kat bahagian tengah dan bungkus tepung tu macam buat tepung bungkus atau macam lepat pisang.
  • Masukkan lepat yang dah siap dibungkus tu kat dalam pengukus dan kukus selama 45 minit. Bila dah masak, angkat penutup pengukus supaya wap air tak kena pada lepat dan supaya lepat segera sejuk untuk dimakan.

Selamat mencuba dan menjamu selera




pembantu khas tgk dalam proses membalut lepat liat