blog.iamfuzy™

blog.iamfuzy™

Content Writer~Freelance Writer~Reviewer~Bibliophile~Spectator-

12 December 2019

Resepi Rendang Kerang Cili Padi Sedap

December 12, 2019
Resepi Rendang Kerang Cili Padi Sedap
Resepi Rendgan Kerang Cili Padi Sedap | Kerang ni adalah antara hasil membeli di Pasar Sungai Dorani tempohhari sewaktu menghantar Cik Meya balik ke Sabak Bernam.  Ni sebenarnya lebih pada balas dendam la kot sebab dalam 3 minggu sudah pergi ke ST Rosyam beli kerang untuk buat sambal tapi liat macam kunyah getah ikat plastik..pulak tu cengkerang besar tapi isi ciput jer beza dengan kerang yang dibeli ni kecil tapi isinya sama penuh. Tahu tak harganya RM8 sekilo je, memang boleh buat saya lompat bintang kesukaan sampai beli sebanyak dua kilo hahaa

Resepi Rendang Kerang Cili Padi Sedap
Saya kalau dapat kerang memang suka buat rendang selain dibakar, direbus buat cicah atau goreng bersos atau juga boleh buat kerabu macam tempohhari tapi tak sempat nak kongsi resepi. 

Baca sini untuk Kerbau Taugeh Kerang
Bahan A
2 kilo kerang, dibasuhdan digosok bersih, direndam dengan air dan garam dalam 20 minit.
Garam berfungsi sebagai agen pencuci kotoran di kulit kerang dan dapat membuang segala racun dan bakteria didalamnya

Resepi Rendang Kerang Cili Padi Sedap

Bahan B - untuk dikisar
10 - 15 tangkai cili padi kampung
4-5 biji bawang merah
2 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
7 batang serai
2 inci halia
1 inci lengkuas
2 inci kunyit hidup


Bahan C
2 cawan santan kelapa
4 sudu kerisik
2 - 3 keping asam gelugur
2 helai daun kunyit, dihiris halus

Resepi Rendang Kerang Cili Padi Sedap
Cara memasak

  • Panaskan 1/2 cawan minyak di dalam kuali, kemudian masukkan bahan yang telah dikisar.  Tumis sehingga agak kering dan pecah minyak.
  • Masukkan santan, renihkan dengan api perlahan 
  • Masukkan isi kerang, asam gelugur, daun kunyit dan akhir sekali kerisik, digaul hingga sebati sehingga agak kering
  • Tutup api dan masukkan garam secukupnya


Read More

10 December 2019

Shopee Gift Of The Gap Electronics for all generations

December 10, 2019
Shopee Gift Of The Gap Electronics for all generations
Shopee Gift Of The Gap Electronics for all generations | The new year is weeks away, and what better way than to equip ourselves and loved ones with the right gizmos that could help enhance our effectiveness and quality of life. After all, we are always looking to improve our lifestyle. Here are top picks on the gadgets that are suitable for every generation. P/s: They also make great gifts.

Children and students
Creativity is said to foster mental growth. Allow children to express their imagination with the Fujifilm Instax Mini 9. Capture instant pictures wherever they are - shoot the twin towers from a low angle for a powerful composition and even take the perfect selfie with the built-in selfie mirror. Best part is, the limited-edition Christmas bundle is wrapped in a special gift box!
What helps to achieve good grades, on top of hard work, is actually a reliable laptop. The HP 14s-cf0065tu Notebook is slim, portable and has a long-lasting battery life. The Microsoft Surface Go will appeal to those looking for versatility, doubling as a tablet that is easy to use on the go. On the other hand, the Acer Nitro 5 is a gaming laptop that delivers blazing speed coupled with a crystal clear full high definition display for the serious gamers, who, well, need a break from studying.
 Working adults
Speakers, action cameras, mobile phones and wireless headphones are suitable for working adults. The Yamaha YAS108 120W Soundbar is an audio system of choice with its built-in dual subwoofers delivering impressive bass and the Bluetooth Multipoint enabling you to connect two Bluetooth devices at the same time. Audio junkies can also consider the Sennheiser HD 4.50 BTNC Wireless Headphones that has noise cancellation and simply enjoy music in rich detail and powerful bass thanks to quality Sennheiser drivers.
The popular GoPro Hero 8 is now available at its lowest price ever since its launch, with the camera’s ability to capture 4K video and the HyperSmooth 2.0 Video Stabilization feature ensuring extreme sports enthusiasts get their best moments captured in pure clarity.
Those who are keen on looking for a new mobile phone will not be disappointed with the OnePlus 7T. Delivering an overall solid performance in all vital categories for a mobile phone, the OnePlus 7T combines speedy performance with a sleek design and a powerful camera, together with a fingerprint reader and other useful features such as fast charging and dual sim compatibility. The Xiaomi Black Shark meanwhile is the world’s first liquid-cooled gaming phone providing ultra cooling with an independent imaging chip for best graphics and even comes with a detachable precision gamepad included in the box.
Parents
Upgrade your parents’ home with new television, kitchen appliances and other household products. The LG 55UM7600PTA 55" HDR Smart UHD TV delivers 4K Active HDR picture quality, with True Color Accuracy for an unbeatable viewing experience. Air fryers make cooking seamless and home owners cannot go wrong with the Tefal Easy Fry Classic Healthy Fryer (4.2L) EY20 with extra large food capacity and features to achieve delicious fried food with little to no oil.
Better quality air at home is important. Parents may want to check out the affordable MBH Lydia, a humidifier and aroma diffuser in one for the family. Photography buffs in this age category meanwhile should not miss out on the Canon Powershot G7x MKIII as it comes with a complete bundle on Shopee which includes a memory card, cleaning kit, leather case, tripod and other accessories, to capture picture perfect moments with loved ones.
Grandparents
Health products such as the fast-reading Samu Giken LCD blood pressure monitor and easy-to-use blood glucose monitors are important as we keep track of our heart health and general well-being. Those looking for entertainment sets can also consider TV decoders that come with a free lifetime subscription for myFreeview channels.
Shopee is the destination for electronics and gadgets for all generations. Whether you are a hardworking student at university or a retired professional, the Shopee 12.12 Birthday Sale has got you covered with discounts for all these products.
Product
Original Price
Promo Price
RM399.00
RM269.00
RM1239.00
RM999.00
RM2999.00
RM2699.00
RM1955.00
RM1,769.00
RM1999.00
RM799.00
RM1,999.00
RM1,599.00
RM2,399.00
RM2,069.00
RM1,599.00
RM1,399.00
RM799.00
RM349.00
RM59.99
RM37.95
RM3,999.00
RM2,599.00
RM3,999.00
RM2799
RM99.00
RM42.90
RM32.90
RM22.90
RM109.90
RM109.90
If you missed out on the Shopee 12.12 Birthday Sale deals, fret not because Shopee is counting down the days to Christmas with an Electronics Sale from 10 Dec to 25 Dec. Be electrified with discounts that will be unveiled at 12am daily. Just visit https://shopee.com.my/m/electronics-christmas-sale-calendar
Read More

9 December 2019

Hero Sulung Sertai Mr Enrich 2019 !

December 09, 2019
Hero Sulung Sertai Mr Enrich 2019 !
Memang tak terlintas di fikiran ada ahli keluarga yang berminat dengan sukan bina badan ni apatah lagi anak sendiri.  Bila Ayong Azmer bagitau yang dia akan menyertai pertandingan Mr Enrich 2019 kami agak blur la jugak tapi bila dia update status di FB, kami turut teruja la juga. 

Sebenarnya dia mula berjinak dengan Gym ni sejak waktu di kolej tapi tak nampak serius dan bila dia dah grad dia semakin serius dan tiap-tiap hari ke gym dan makan sampai jadi gemuk la..takut tengok dia makan..rupanya untuk naikkan otot.  Memang payah untuk dia naikkan badan sebenarnya sebab dia sejenis yang kurus dan tinggi tapi memang dia serius walau agak payah rasanya.

Seawal jam 11:30 pagi kami dah keluar rumah untuk bagi sokongan moral pada Ayong..tup tup Ayong whatsapp kata giliran dia jam 2 petang..ala tak kan nak patah balik kan jadi kami pun teruskan perjalanan dan berkira-kira untuk bersantai-santai dan makan tengahhari di tempat pertandingan je la nanti.

Agak jauh la juga Star Avenue Lifestyle Mall yang terletak di Subang ni. Waktu kami sampai pun dah ramai ambil tempat duduk dan kedengaran arahan untuk para peserta mengambil no giliran. Kalau diikutkan aturcara jam 11:30 pagi dah bermula pertandingan Junior bawah 23 tahun tapi entah dalam jam 2 lebih baru acara dimulakan dengan nyanyian lagu Negaraku, bacaan doa, ucapan pengacara majlis serta sumbangan cenderamata kepada penaja dan pengadil.  

Sementara di belakang pentas kesemua peserta dicatkan badan dan Ayong pun dibantu oleh kawan-kawan dari gym yang sama yang sado-sado belaka. Patutla dia tak mandi sehari sebelum tu sebab nak bagi badan kering dan tau tak dia minum air bercatu sebab badan tak boleh lembab..kalau tak tak nampak la ketul-ketul fuhhh. 

Ayong dah mula diet menggila selama 3 bulan sebelum pertandingan jadi 2 - 3 hari sebelum pertandingan dia dah buat permintaan untuk kuih seri muka untuk dia makan.  Craving giler la kuih kesukaan dia tu. Kalau tengok kat badan dia memang tak ada lemak langsung sebab selain tak makan berlemak, dia tak makan makanan bergula dan bergaram dan memang tasteless giler makanan yang dijamah setiap hari dari pagi hingga malam.  Kos? memang tinggi kos dia untuk dia pastikan protein mencukupi dan dia makan ikan talapia, ikan toman!



Fuhh ramai jugak budak-budak muda bawah 23 tahun ni yang pastinya cara pemakanan diaorang sama macam Ayong.  Apa yang kelakarnya  saya dan semua nampak peserta macam muka Ayong dari kejauhan mungkin berdasarkan ketinggaan, warna kulit tapi yang pasti sebab diaorang ni nampak sama sebab pipi tu dah kepop dek kerana kurus..hehe

Tiba-tiba seorang peserta tu pitam dan hampir di angkat dengan pengusung tapi kemudian nampak dia bangun dan sambil mengunyah sesuatu..ye la dah tak makan makanan bergula tambahan pulak cuaca panas.  Agak risau jugak kot jadi yang sama kat Ayong...

 Yeaa...that is my baby boy yang berseluar belang sedang beraksi mengikut arahan. Mr Enrich ni pertandingan yang pendaftarannya percuma dan platform yang baik untuk anak-anak muda mencuba nasib dan merasai pertandingan.



Walau Ayong berharap mendapat top 10 tapi bukan rezeki dia malah dia yang patut masuk 2 kategori tapi cuma ambil satu jer sebab memang dah dehyrated sangat sampai katanya dia dah macam naik angin

Ni la kawan-kawan dari gym yang membantu dan memberik sokongan buat Ayong. Okay...kita tunggu tahun 2020 untuk Ayong sertai pertandingan yang mungkin lebih teratur dan mungkin dia boleh mencipta nama dalam bidang yang diminati ni.  InsyaAllah



Kot ada sesiapa yang berminat dalam sukan bina badan ni boleh la cuba nasib untuk Mr Enrich 2020 atau Mr Police Enrich ni.

Read More

7 December 2019

SAFI Youth Radiance For Youthful And Luminous Skin With Powerful Ingredients For Asian Skin

December 07, 2019
SAFI Youth Radiance For Youthful And Luminous Skin With Powerful Ingredients For Asian Skin
SAFI Youth Radiance For Youthful And Luminous Skin With Powerful Ingredients  | SAFI introduces SAFI YOUTH RADIANCE, the new ant-aging + whitening range that combines Saffron Gold Technology with the benefits of premium Saffron Extract, Nano Gold, Beetox and Lipo Vit-C in its products.

SAFI Research Institute, the world’s most advanced Halal Skincare has developed SAFI YOUTH RADIANCE range to address specific Asian skin issues. By combining the power of science and technology, your skin can be restored to its natural best. This product is dermatologically tested and has:
  • NO MINERAL OILS
  • NO PARABEN
  • NO ALCHOLOL
  • NO ANIMAL TESTING

SAFI Youth Radiance For Youthful And Luminous Skin With Powerful Ingredients For Asian Skin

SAFI YOUTH RADIANCE range offers two types of products with price of RM55.90 of each product
  • SAFI YOUTH RADIANCE Anti Aging & Whitening Essence 100ml
  • SAFI YOUTH RADIANCE Serum Infused Moisturiser 40G

SAFI Youth Radiance For Youthful And Luminous Skin With Powerful Ingredients For Asian Skin

SAFI YOUTH RADIANCE ANTI-AGING & WHITENING ESSENCE with Beetox Technology, Saffron Gold & Lipo Vit-C
SAFI YOUTH RADIANCE Anti Aging & Whitening Essence is enriched with 24K Nano Gold with the powerful premium ingredient of Saffron Extract, Beetox and Lipo Vit-C.  This water based formulation has Hyaluronic Acid that help to loci in moisture up to 24 hours and has powerful moisturizing and antioxidant agents that restore skin suppleness, softness and hydration.  It prepares the skin for better absorption of the next product in our skincare regimen. Clinically proven at Safi Research Insititute to brighten and moisturise skin and give it that youthful bounce.

It contains a combination of premium ingredients:
  • Saffron Extract – Potent antioxidant and anti-aging benefits. Improves and brightens skin complexion.
  • Lipo Vitamin C – Potent antioxidant. Proven skin lightening benefits. Fights free radicals and skin damage from UV and pollutant exposure.
  • Hyaluronic Acid – Super moisturising agent that hydrates & locks skin moisture up to 24 hours.
SAFI Youth Radiance For Youthful And Luminous Skin With Powerful Ingredients For Asian Skin

Directions
➥Pour the right amount of solution and spread evenly on your palm
➥Apply and pat the solution evenly on your face
➥Gently massage in circular motion until fully absorbed into the skin


Note  Please make sure you apply on freshly-cleansed skin & neck and please make sure to keep the cap stopper protection after application to ensure the porudct does not splill and stays fresh longer
    For optimum results, best use with SAFI YOUTH RADIANCE SERUM INFUSED MOISTURISER



    SAFI Youth Radiance For Youthful And Luminous Skin With Powerful Ingredients

    SAFI Youth Radiance For Youthful And Luminous Skin With Powerful Ingredients For Asian Skin

    SAFI YOUTH RADIANCE SERUM INFUSED MOISTURISER with Beetox Technology, Saffron Gold & Lipo Vit-C
    SAFI YOUTH RADIANCE Serum Infused Moisturiser  is enriched with 24K Nano Gold with the powerful premium ingredient of Saffron Extract, Beetox and Lipo Vit-C. It is formulated to be lightweight, non-sticky and non-oily for fast absorption into the skin.  The serum penetrates deeper to treat and moisturize your skin in one application.  Formulated at Safi Research Institute, the cream gel trnsforms into moisture water droplets upon application to provide soft, moisturized and velvety smooth skin.

    It contains a combination of premium ingredients:
    • Saffron Extract – Potent antioxidant and anti-aging benefits. Improves and brightens skin complexion.
    • Lipo Vitamin C – Potent antioxidant. Proven skin lightening benefits. Fights free radicals and skin damage from UV and pollutant exposure.
    • Vita-B3 – Effective skin restoring active that improves uneven skin tone, fine lines & dullness.

    SAFI Youth Radiance For Youthful And Luminous Skin With Powerful Ingredients For Asian Skin

    Directions
    ➥Pump 1 to 2 times onto palm.  Apply onto freshly cleansed face and neck
    ➥Gently massage in circular motion until it forms into water droplets
    ➥Continue to massage until fully absorbed into skin
    For optimum results, best use with SAFI YOUTH RADIANCE Anti-Aging and Whitening Essence


    SAFI Youth Radiance For Youthful And Luminous Skin With Powerful Ingredients For Asian Skin

    SAFI Youth Radiance For Youthful And Luminous Skin With Powerful Ingredients

    SAFI YOUTH RADIANCE is available in WATSONS, GUARDIAN and AEON WELLNESS nationwide. For further information and to know the latest promotion from SAFI, log on to the Facebook : SAFI.MY | Instagram : SAFIMalaysia 

    #SAFIYouthRadiance #RadiateYouth

    Caution : 
    Everyone has different skin conditions which may react differently to the product.  Discontinue use if irritation occurs.  Do not use products on broken or irritated skin.
    Read More

    6 December 2019

    Makan Tengahhari Di Akob Patin House 3 Kuantan

    December 06, 2019
    Makan Tengahhari Di Akob Patin House 3 Kuantan
    Makan Tengahhari Di Akob Patin House 3 Kuantan | Selesai appointment di Hospital Kuantan, perut dah mula berkeroncong walau separuh hati nak daftar masuk hotel dulu dan separuh lagi suruh cari kedai makan dulu hehee. Pastinya kena ikut kata hari yang separuh minta perut diisi bukan? 

    Jadinya en suami pun berkira-kira nak bawa kami makan di kedai yang pernah dia pergi dulu sewaktu bertugas..sedap dan banyak lauk pauknya tapi hampa bila kedai tu tutup la pulak mungkin sebab hari Jumaat dan sebab cuti sekolah diaorang pun ambil kesempatan bercuti..InsyaAllah lain kali la kot

    Akhirnya kami ke Akob Patin House 3 yang terletak di Putra Square 6, Kuantan atas syor kawan Kak Yang.  Apa yang pasti Cik Meya dan Cikapplepie memang tersengih la sebab memang diaorang nak makan ikan patin.  En suami? hehe dah jemu sampai tak lalu dah sebab terlalu kerap makan.

    Makan Tengahhari Di Akob Patin House 3 Kuantan

    Pada saya rasa ikan patin tempoyak ni sedap tapi saya lebih menyukai patin tempoyak di Patin Kancil sebab lebih pedas dan pekat atau lebih sedap yang saya pernah makan di Temerloh dulu. 

    Terdapat dua jenis patin yang disajikan iaitu patin buah (RM25 seketul) dan patin sangkar sungai (RM15 seketul) untuk dipilih dan harga memang tertera di sajian.

    Makan Tengahhari Di Akob Patin House 3 Kuantan

    Dah menjadi kesukaan sejak umur makin meningkat ni untuk makan banyak sayuran dan bila ternampak sayur kayu masak lemak ni memang saya tak pandang yang lain. Sedap tapi kurang pedas seperti mana yang saya pernah rasa sajian yang sama di Negeri Sembilan dan oleh kakak saya sendiri. Tapi kalau korang ke sini memang saya recommend korang cuba sayur ni.  Selain itu saya ada ambil sayur bendi goreng dan kentang ikan bilis yang sebenarnya kombinasi yang tidak serasi..hehehe sebab kentang tu manis

    Seperti di kedai biasa pelbagai jenis sajian terdapat kat sini termasuk ulam-ulaman dengan sambal belacan, sambal tempoyak, sambal kicap, sambal budu dan banyak lagi.


    Makan Tengahhari Di Akob Patin House 3 Kuantan
    Rupanya Akob Patin House ada dua lagi cawangan iaitu di Indera Mahkota dan Jalan Besar yang rupanya cukup berdekatan dengan Hotel Season View. Mungkin next trip kami boleh cuba sajian di sini la kot.

    Mengikut sumber Berita Harian Akob Patin House ini menyajikan patin sangkar sungai dan patin buah seperti yang saya tengok di ruangan sajian.  Selain patin tempoyak, Akob Patin House 3 ni turut menyajikan ikan patin goreng dan ikan kerai goreng tapi sewaktu saya sampai tak de la pulak mungkin dah habis atau saya yang tak kenal ikan kerai tu..hehe

    Akob Patin House 3 | No 24, Lot 150, End Lot, Contraction Town, Jalan Putra Square 6, Kuantan, Pahang (berhampiran East Coast Mall dan The Zenith Hotel Kuantan) | Waktu operasi : 08:30 pagi hingga 5:30 petang, setiap hari kecuali Isnin  

    Read More

    5 December 2019

    Apakah Agaknya Yang Boleh Dilakukan Sementara Menanti Tawaran Sambung Belajar

    December 05, 2019
    Apakah Agaknya Yang Boleh Dilakukan Sementara Menanti Tawaran Sambung Belajar
    Apakah Agaknya Yang Boleh Dilakukan Sementara Menanti Tawaran Sambung Belajar | Rasanya anak-anak dah fikirkan dan dah ada perancangan untuk membuat apa usai tamat peperiksaan SPM ataupun STPM yang lalu. Mungkin ada yagn sedang bercuti di luar negara, mungkin ada yang hendak rehat seminggu dua atau sebulan selepas penat bertungkus lumus mengulangkaji sejak awal tahun.  Apa pun sementara menunggu keputusan dan sementara menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi, kita perlu ada perancangan jangka pendek atau jangka panjang supaya apa yang kita buat memberi faedah dan menguntungkan diri kita selain dapat membantu meringankan beban kewangan ibu bapa selain menjadi remaja yang berdikari.



    Ok saya nak kongsi tip dan beberapa peluang untuk korang fikirkan dan semoga ianya bermanafaat untuk diambil kira.


    Cari pengalaman kerja
    Ada yang lepas tamat pelajaran dan habis periksa je terus cari kerja  dan ada yang dalam dok dalam peperiksaan dah mula cari kerja macam book tempat dulu sebab tak nak buang masa melepak kerana teringin nak pegang duit sendiri kan.  Memang bijak kalau macam tu kerana selain memperolehi pendapatan boleh juga dapat pengalaman.  Mungkin boleh jadi jurujual di pasaraya, pelayan di restoran makanan segera atau mungkin agen pemasaran jenama Coway atau Cuckoo

    Belajar Memasak
    Pasti ada yang berminat untuk belajar memasak dan kini adalah masanya untuk mendapat ilmu dari ibu sekiranya ibu korang seorang surirumah.  Tak mustahil seorang anak lelaki turut berminat jadi diharap  si ibu dapat membantu sebab chef terkenal dunia dan dalam negara pun orang lelaki juga kan.  Kalau dah minat boleh teruskan boleh la cuba mengambil bidang kulineri di pusat pengajian dan mana tahu bintang di bidang kulineri cerah dan boleh menggantikan Chef Wan, Chef Ismai, Chef Nabila dan lain-lain Chef sering muncul di kaca televisyen.

    Berniaga secara dalam talian
    Ramai juga anak sekolah dah mula berniaga dalam talian dengan menjadi dropshipper atau agen barangan kecantikan dan ada yang membuat stiker untuk dijual.  Mungkin bagi yang tidak mencuba, ianya kedengaran macam tak memberi hasil yang lumayan tapi kalau ada kesungguhan ini boleh bertukar menjadi perniagaan yang serius.  Sekarang ni orang ramai lebih suka membeli belah secara dalam talian jadi kalau dengan perancangan, usaha gigih yang berterusan tak mustahil.  Pasal modal, jangan risau bukan nak ada pejabat pun, hanya pastikan ada data dah mencukupi serta kesabaran yang tinggi

    Menjadi Pencetus Pengaruh di Media Sosial
    Mungkin ramai yang tidak tahu individu yang menjadi pencetus pengaruh ni mampu menjana pendapatan lebih RM10k sebulan! Mana taknya dia dibayar untuk mempromosi jenama produk dan dapat produk percuma.

    Sekiranya dilahirkan cantik atau kacak, pandai bercakap dan boleh edit video, memang tu pakej yang baik tapi pastikan produk yang nak di promosi tu produk yang bersesuaian dengan usia dan bukan yang lucah ya


    Apa pun semoga anak-anak bijak memilih dan merancang kehidupan dan tidak terjebak dengan perkara dan pergaulan yang akan merosakkan masa depan dan diri sendiri.

    Read More

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    December 05, 2019
    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe
    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu | Memang teruja nak berkongsi percutian singkat  kami selama satu malam di Ipoh baru-baru ini yang cukup padat dengan pengalaman menarik. Dah bertahun tak bercuti di Ipoh dan peluang kali ni kami gunapakai dengan sebaiknya dan terima kasih kepada pihak Putrade Allsuites @ Royal Perak Golf Club yang menaja penginapan dan lawatan ke destinasi yang cukup memberi kenangan indah buat kami sekeluarga sampai penuh memori telefon bimbit dengan gambar-gambar yang cantik. 

    Boleh baca kat sini.
    Memang santai walau program kami penuh namun tidak membebankan sekiranya korang ikut cara percutian kami dan dapat ke sebahagian lokasi menari di Ipoh ni.  Nanti percutian akan datang pun akan direka macam ni untuk menjimatkan masa dan yang pastinya perbelanjaan. Jom Cuti-Cuti Malaysia!

    Program Hari Pertama
    2:00 petang - daftar masuk ke hotel
    7 malam - makan malam
    8:00 malam - aktiviti ke Hot Spring di Lost World of Tambun



    Lost World Hot Springs & Night Park
    Kalau nak main air, LWOT ni la tempatnya dan kalau dulu kami masuk ke sini sebab anak-anak memang suka main air tapi kali ni kami ke LWOT di waktu malam.  Yup kami akan main air di waktu malam hee

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    Memang hajat nak berendam dalam hot spring awalnya  tapi punya la ramai orang sampai kami terasa malas la pulak mana taknya lepas tu nak kena tukar baju lagi..memang saya dan suami malas hehee. Jadinya kami cuma berjalan-jalan dan ambil gambar. Jejak ke kolam air pun tidak! Psst...saya ni penakut jadi kalau dah penakut tu buat cara penakut la ya..hahaa

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    Jenuh menunggu di Lost World Hot Spring & Spa Stage kekonon nak tonton show dan nak dapat seat tapi dek kerana hujan mula turun jadi kami ke Night Park tengok haiwan je dulu. Akhirnya pertunjukan yang sepatutnya pada jam 9 malan terpaksa dibatalkan bila hujan mulai lebat dan terus kami zasss ke arah Luminous Forest. Sebenarnya bila waktu malam ni memasuki zoo

    Kalau korang ke LW Hot Spring & Night Park ni pastikan korang masuk ke Luminous Forest ni yang sangat cantik dengan lampu-lampu bergantungan pasti buat korang teruja.  Antara tarikan yang pasti buat pengunjung teruja pastinya gabungan dunia mistik dengan bunga-bunga bercahaya, serangga yang besar dan banyak lagi.

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe


    Bridge of Luminosa
    Diperbuat dari rakit Malayana yang autentik, jambatan Luminosa menyambung dunia kita ke dunia mistik Lumnious Forest.  Makalani adalah ketua puak yang pertama menyeberang jambatan untuk memasuki hutan.

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe


    The Malayana Family
    Humalaya Malayana. Keluarga Malayana yang mengalu-alukan kedatangan ke Luminous Forest yang dijadikan rumh mereka.

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    Lights of Aiyanna
    Bunga istimewa yang dijadikan oleh Mother Sophea terletak jauh di dalam Luminous Forest. Lights of Aiyanna boleh menerangkan minda mereka yang duduk di atasnya, mengikis rasa dan fikiran jahat.

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    Mother Sophea
    Mother Sophea ni pokok yang boleh berkata-kata seusia dengan Luminous Forest sendiri. Dikatakan telah wujud 400 juta tahun yang lalu dan dia yang menyebarkan benih magik yang membuatkan Luminous Forest bersinar penuh magik. Mother Sophea juga yang membenarkan Makalani dan puak Malayana menghuni di dalam Luminous Forest.

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    The Malayana Warriors
    Pahlawan/Pengawal yang dilatih untuk menjaga dan memusnahkan kejahatan yang mengancam kesucian Luminous Forest. Mereka berani, gagah dan simbol kekuatan puak Malayana

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu #DekatJe

    Shadowfang
    Pengawal di Luminous Forest yang akan meludahkan racun membunuh sebarang kejahatan yang cuba mengancam kawasan hutan.

    Serius penat berjalan apatah lagi dalam hujan memang badan rasa lesu dan rimas, jadi dalam jam 1030 kot kami dah ke pintu utama menanti encik pemandu. Memang disyorkan sangat korang ke sini di waktu malam.

    Program Hari Kedua
    Sarapan pagi di hotel atau boleh saja bersarapan di Mee Mat Jasak atau di sekitar pekan Ipoh ni
    Wajib berkunjung ke Pasar Karat dalam sejam setengah atau dua jam. Mungkin boleh ronda sekitar pekan untuk bergambar di lokasi selfie yang sentiasa menjadi pilihan
    11 pagi - Gunung Lang
    12:30 tengahhari - Makan Tengahari di Restoran Haji Yahya atau Nasi Ganja


    Memoryland aka Pasar Karat
    Pastikan korang pandai tawar menawar! Dibuka setiap hari Ahad dari jam seawal 7 pagi sehingga 1 tenghahari, Memoryland atau  Pasar Karat atau dipanggil Loken menjadi tumpuan peminat barangan antik dan barangan lama.  Malahan bukan hanya pengunjung dari seluruh Malaysia tapi jugak dari Singapura dan luar negara yang akan mencari barangan lama untuk dijadikan koleksi simpanan dan ada juga yang membeli untuk dijual kembali dengan harga yang lebih tinggi kepada peminat barangan antik di Kuala Lumpur.

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu
    Di kiri dan kanan jalan, peniaga hanya membentangkan tikar serta berlindung dengan hanya berpayung dan meletakkan pelbagai barangan jualan.  Jangan terkejut kalau ada barangan yang mungkin kita buang ke tong sampah dijual disini antaranya majalah lama, pita VCD. cerek, sterika, pinggan mangkuk bermotif flora, beg tok mudim, jam antik dan terpakai, pakaian, barangan elektronik, kamera antik, radio, lampu gasolin, alat muzik, kasut, selipar, majalah, buku lama, duit syiling dan duit kertas Malaysia, matawang negara lain pun terdapat di sini yang dijual dengan harga yang tinggi berdasarkan tahun dikeluarkan, no siri dan perkataan lama yang terdapat pada wang tersebut.  Selain barangan antik, terdapat juga peniaga yang menjual ubatan herba dan jangan terkejut kalau barangan yang dijual sangat mahal harganya tapi kalau dah berkenan dan pandai menawar, nah barangan tu pasti jadi milik korang.

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu
    Jadi memang wajar Loken digelar syurga bagi pengumpul barangan antik kerana kat sini barangan elihat pelbagai barangan yang biasa dilihat di dalam cerita P Ramlee atau waktu saya masih kanak-kanak terdapat di sini. Memang asyik tengok sesetengah pembeli tawar menawar barangan yang berkenan di hati.

    Kalau lapar, jangan risau sebab kat sini pun kita boleh berhenti makan dan minum selepas penat berjalan dan yang pasti kalau keluar dari sini kat tangan tu pasti ada barangan yang dibeli..hehe


    Taman Rekreasi Gunung Lang
    Lokasi seterusnya adalah Gunung Lang yang selama ini tak terfikir pulak nak ke sini tapi memang sangat berbaloi untuk singgah ke sini dan boleh dijadikan 'stop over point' sekiranya korang berada di Lebuhraya Utara Selatan dan nak beristirehat boleh keluar ke susur keluar Ipoh Utara dan ikut arah papan tanda Taman Rekreasi Gunung Lang. Jarak dari pekan Ipoh ke Taman Rektreasi Gunung Lang ini lebih kurang lima kilomenter ja dan jangan risau sebab kawasn letak kereta pun banyak.


    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu
    Dari kejauhan kita boleh nampak air terjun buatan manusia yang tertinggi di Malaysia dan memang ramai orang kat situ untuk bergambar malah ada pasangan pengantin turut bergambar kenangan di situ..memang cantik!
    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu

    Agak jenuh jugak menunggu untuk menaik bot sebab hujung minggu dan tambahan pula cuti sekolah baru bermula jadi jangan naik angin sebab lokasi ni akan penuh sesak dengan pengunjung. Dan kami pun merasainya tambahan pulak jeti bot pulak dalam penyelengaraan sampai terdengar la rungutan pengunjung. Apa pun kalau pihak pengurusan letakkan pegawai supaya pengunjung yang sudah membeli tiket tahu giliran untuk naik bot dan bukan hanya menunggu tekong turun dari bot dan melepaskan pengunjung untuk menaiki bot.


    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu
    Memang seronok dapat menaiki bot ni dengan tiupan angin dan pemandangan hijau, perghh asyik dengan jarak ke pulau tu hanya kira-kira 300 meter jadi korang boleh la berenang..hehe.  Aishh jangan buat hal ya sebab rasanya memang tidak dibenarkan berenang!

    Ipoh Menjadi Destinasi Pilihan Hujung Minggu
    sumber Google
    Terdapat tiga buah tasik buatan dari bekas lombong bijih timah, laluan pejalan kaki yang meliputi keseluruhan taman, rumah tradisional Perak, dataran warisan, wakaf terapung, gerbang warisan, menara pandang jauh, surau serta tandas. Selain dari itu terdapat ladang rusa dan burung dan pelbagai spesis  dan air terjun buatan tertinggi di Malaysia yang cukup menarik untuk bergambar.  Pengunjung juga boleh memberi makan kepada ikan-ikan di tasik yang mengandungi pelbagai spesis ikan ari tawar

    Bayaran menaiki bot : RM3 untuk dewasa dan RM1.50 untuk kanak-kanak dan warga emas.

    Setiba kami di jeti kat seberang tu, kami sekeluarga dan satu keluarga lagi bersepakat untuk tidak turun ke pulau memandangkan ramai sungguh orang selain kami perlu mengejar masa untuk ke destinasi seterusnya selepas makan tengahhari.  Mungkin lain kali kami akan luangkan masa untuk ke sini lagi.

    Nak tahu lebih lanjut boleh jengah ke link di bawah

    Waktu operasi bot
    Isnin hingga Khamis : 8 pagi hingga 6 petang
    Jumaat : 8 pagi hingga 12 tengahhari
    Sabtu - Ahad dan cuti umum : 830 pagi hingga 6 petang


    Terima kasih tak terhingga kepada Putrade Allsuites @ Royal Perak Golf Club yang sudi menaja penginapan, makan dan lawatan ke lokasi yang cukup menarik ni.  Sepertimana saya jatuh cinta dengan hotel ni, korang pun pasti akan jatuh hati. 
    Read More