blog.iamfuzy™

19 November 2019

Pynocare Penyelesai Masalah Tona Kulit Tak Sekata

November 19, 2019
Pynocare Penyelesai Masalah Tona Kulit Tak Sekata
Kulit muka tak sekata pastinya buat sesiapa pun tak keruan, baik lelaki apatah lagi kaum wanita.  Bukan hanya tona muka tak sekata, boleh pulak kenampakan bintik hitam atau pigmentasi timbul yang mula-mula terang dan tup-tup boleh pulak semakin nampak di muka seiring usia yang semakin meningkat malah semakin nampak membesar..ahh stess kan!

Pynocare Penyelesai Masalah Tona Kulit Tak Sekata

Apa itu melanin
Melanin adalah pigmen yang terhasil daripada sel-sel melanosit yang memberi warna kepada kulit kita,  Penghasilan melanin terjadi di lapisan kulit yang paling dalam dengan bantuan beberapa jenis enzim.  Melanosit kemudiannya membawa melanin ke permukaan kulit dan ini menyumbang kepada warna kulit setiap indvidu.

Bintik-bintik hitam & tona kulit yang tidak sekata adalah disebabkan oleh penghasilan melanin yang berlebihan pada kawasan yang terdedah kepada pancaran matarhi terutamanya di bahagian pipi, atas bibir, hdung dan dagu

Pynocare Penyelesai Masalah Tona Kulit Tak Sekata

Pynocare Penyelesai Masalah Tona Kulit Tak Sekata

Mungkin ramai yang masih tidak mengetahui tentang Pynocare yang mungkin dapat membantu mereka yang mengalami masalah ini.

Pynocare adalah produk supplement dari Bio-Life Malaysia yang direka khusus untuk memulihakn dan meremajakan kulit.  Ianya mudah diserap oleh kulit untuk membantu mengurangkan tanda penuaan, kekeringan wajah, pigmentation dan mencerahkan kulit.


Apakah punca-punca masalah kulit 
  • Pancaran matahari merupakan faktor utama
  • Perubahan hormon seperti kehamilan dan pil kontraseptif;
  • Masalah Endoktrin seperti tirod dan ovari;
  • Kosmetik yang bertoksik pada cahaya seperti merkuri dan asid salisilik;
  • Ubat-ubatan yang bertoksi pada cahaya antibiotik, ubat anti keradangan.

Pynocare Penyelesai Masalah Tona Kulit Tak Sekata

Pynocare - Esen untuk tona kulit  yang sekata bagaikan kristal
Meningkatkan bioavailability untuk penyerapan yang lebih baik (meningkatkan manfaat)

  • Pertahanan dari radikal bebas - membekalkan antioksidan yang berkuasa untuk melawan radikal bebal yang menjadi pencetus utama tona kulit tidak sekata


  • Pelindung UV - Antioksidan juga meningkatkan pertahanan terhadap kerosakan kulit yang disebabkan kulit oleh cahaya UV


Kandungan Pynocare membekalkan dengan kandungan yang cukup untuk membantu memulihkan masalah kulit

Ektrak Kulit Kayu Pain Maritim Perancis - 40 mg
  • Kaya dengan procyanidin oligomerik antioksidan bioflavonoid yang berfungsi sebagai antioksidan untuk menghapuskan radikal bebas
  • Berupaay untuk membentuk lebih banyak struktur antioksidan dengan mengitar semula vitamin C dan menghasilkan vitamin E

Vitamin C (Asorbic acid) - 60 mg
  • Merupakan antioksidan semulajadi
  • Melindungi kulit daripada UVA UVB dan cahaya yang boleh dilihat
  • Menghalang penghasilan dan pembentukan melanin
  • Bekerjasama dengan vitamin E

Ekstrak D.Salina - 20 mg
  • Membekalkan sumber semula jadi yang kaya dengan karotenoid, beta-karotena (6 mg)
  • Merupakan antioksidan semulajadi yang melindungi membran sel daari pengoksidaan lipid dan kerosakan yang disebabkan oleh cahaya UV

Vitamin E asli - 15 IU
  • Sebagai antioksidan larut lemak utama yang menghalang pengoksidaan lipid dan menghapuskan radikal bebas
  • Memberi perlindungan UV serta mengurangkan kesan-kesan foto-penuaan

Pynocare Penyelesai Masalah Tona Kulit Tak Sekata

Nota :  foto-penuaan adalah penuaan pra-matang kulilt yang disebabkan oleh pendedahan kepada radiasi UV yang berulang-ulang

Buat korang yang berminat untuk mendapatkan kulit cantik, sebaiknya penjagaan awal adalah disarankan dan inginkan produk Pynocare penyelesai masalah tona kulit tak sekata ni, boleh dapatkan secara online mahupun pergi saja ke kaunter-kaunter yang berikut

• Lazada: http://Biolife.2.vu/Lazada-Pynocare
• CARiNG: http://Biolife.2.vu/CARiNG-Pynocare
• Watsons: http://Biolife.2.vu/Watsons-Pynocare
Read More

17 November 2019

Resepi Kuih Tepung Bungkus Sedap

November 17, 2019
Resepi Kuih Tepung Bungkus Sedap
Memang teringin dah lama nak buat kuih tepung bungkus ni tapi sampai sekarang ni tak sempat buat.  Resepi dah lama kot dicatat tapi buatnya tak lagi dan tau tak kuih tepung bungkus ni ada beberapa versi tapi saya suka versi yang ini sebabnya sangat mudah dan cepat.


Kuih Tepung Bungkus ni memang sedap dihidangkan di waktu petang dengan kopi o atau pun teh o lebih-lebih lagi waktu hujan turun.

Resepi Kuih Tepung Bungkus Sedap 


Resepi Kuih Tepung Bungkus 

Bahan-bahan:
3 cawan tepung beras (cap 2 gajah)
2 cawan santan campur sedikit garam
2 sudu gula
Daun pisang


Cara penyediaan:
Masukkan air, gula dan santan di dalam kuali dan kacau sehingga mendidih. Bancuh tepung dengan 2 cawan air, dikacau sehingga sebati, masukkan adunan ke dalam kuali dan dikacau sehingga tepung nampak masak, likat dan berkilat. Tutup api dan biarkan ianya sejuk.


Bahan untuk inti:
1/2 biji kelapa yang putih
2 cawan gula melaka
sedikit garam
2 sudu gula
2 cawan air
1 helai daun pandan disimpul


Cara penyediaan
Masak gula melaka dengan 2 cawan air hingga larut, biarkan sejuk seketika dan ditapis serta dimasukkan kedalam kuali yang berisi kelapa, daun pandan dan sedikit garam.  Dimasak hingga ianya kering kelembapan. Bila sejuk bulat-bulatkan inti dalam saiz 5 sen setiap satu.

Resepi Kuih Tepung Bungkus Sedap 


Cara membuatnya
  • Daun pisang dilayur diatas api dan dipotong ikut saiz kuih yang diingini dan dilap.
  • Letakkan 2 sudu bancuhan tepung ke atas daun pisang dan letak 2 biji inti dan kemudian letakkan sekali lagi bancuhan tepung bagi menutupi inti.
  • Lipat di bahagian hujung kiri dan kanan.
  • Kukus selama 20 hingga 25 min

Selamat mencuba

Read More

12 November 2019

Tabiat Pemakanan Kanak-kanak Malaysia Mungkin Kurang Nutrisi Menurut Kajian SEANUTS I

November 12, 2019
Tabiat Pemakanan Kanak-kanak Malaysia Mungkin Kurang Nutrisi Menurut Kajian SEANUTS I
Menurut tinjauan di Malaysia menunjukkan satu daripada lima orang kanak-kanak mempunyai berat badan berlebihan atau obes hampir satu daripada 10 kanak-kanak terbantut untuk usia mereka dan dalam 20 kanak-kanak mempunyai masalah kurang berat badan hampir separauh daripada kanak-kanak tidak mendapat Vitamin D dan kalsium yang mencukupi dan sebahagian besar kanak-kanak berumur antara 7 hingga 12 tahun adalah tidak aktif secara fizikal.



Kajian baharu untuk terus mendapatkan maklumat lanjut dalam usaha menangani kekurangan zat makanan di rantau ini
"Lebih membimbangkan lagi ialah penemuan yang menunjukkan bahawa, secara purata kanak-kanak Malaysia hanya minum setengah hidangan susu setiap hari, dan hanya 5% kanak-kanak sebenarnya meminum dua hidangan susu setiap hari,iaitu jumlah yang disarankan untuk membantu mereka mendapatkan keperluan harian kalsium dan vitamin D. Sarapan perlu menyediakan 20% hingga 25% daripada keperluan pemakanan harian kita. Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak dan remaja yang biasa makan sarapan lebih cenderung untuk memiliki pengambilan mikro dan makronutrien yang lebih baik, kurang kemungkinan mempunyai berat badan berlebihan atau obes, dan lebih cenderung mempunyai tahap aktiviti fizikal yang lebih tinggi" Professor Dr Poh Bee Koon, Penyelidik utama bagi Kajian Nutrisi Asia Tenggara 1
Profesor Poh juga menyarankan supaya tabiat minum susu sebagai sebahagian daripada amalan sarapan pagi sebagai salah satu cara untuk meningkatkan tahap nutrisi kanak-kanak Malaysia.

Penyelidik utama bagi Kajian Nutrisi Asia Tenggara I (SEANUTS I) di Malaysia, Profesor Dr. Poh Bee Koon dari Fakulti Sains Kesihatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) percaya bahawa kanak-kanak di rantau ini, terutama kanak-kanak Malaysia, masih terkesan dengan tabiat pemakanan yang kurang nutrisi.



Walaupun kajian SEANUTS I telah selesai pada tahun 2011, Profesor Poh ketika berucap di majlis tandatangan kerjasama antara syarikat induk Dutch Lady Milk Industries Berhad (DLMI) FrieslandCampina dan UKM bagi merasmikan permulaan SEANUTS II berkata, bahawa kanak-kanak tempatan dan di rantau ini masih belum mendapat nutrisi yang cukup dalam diet mereka.
Menurutnya lagi, tinjauan di Malaysia menunjukkan satu daripada lima orang kanak-kanak mempunyai berat badan berlebihan atau obes, hampir satu daripada 10 kanak-kanak terbantut untuk usia mereka, dan satu dalam 20 kanak-kanak mempunyai masalah kurang berat badan, hampir separuh daripada kanak-kanak tidak mendapat Vitamin D dan kalsium yang mencukupi, dan sebahagian besar kanak-kanak berumur antara 7 hingga 12 tahun adalah tidak aktif secara fizikal.
"Sarapan perlu menyediakan 20% hingga 25% daripada keperluan pemakanan harian kita Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak dan remaja yang biasa makan sarapan lebih cenderung untuk memiliki pengambilan mikro dan makronutrien yang lebih baik, kurang kemungkinan mempunyai berat badan berlebihan atau obes, dan lebih cenderung mempunyai tahap aktiviti fizikal yang lebih tinggi," katanya.
Profesor Poh juga menyarankan supaya tabiat minum susu sebagai sebahagian daripada amalan sarapan pagi sebagai salah satu cara untuk meningkatkan tahap nutrisi kanak-kanak Malaysia.

"Hasil kajian SEANUTS I juga berjaya diterjemahkan ke dalam program pemakanan dan gaya hidup sihat untuk kanak-kanak sekolah seperti DrinkMoveBeStrong, yang menggalakkan pengambilan dua gelas susu dan satu jam aktiviti fizikal sehari di bawah program anugerah sekolah kerajaan. Kesedaran akan jurang nutrisi juga menggalakkan DLMI menganjurkan kempen sarapan setiap tahun sejak 2016. Ini dilakukan untuk menggalakkan keluarga Malaysia mengambil lebih banyak susu. Sarapan adalah makanan pertama yang diambil selepas 8 hingga 12 jam berpuasa dari makanan terakhir. Sarapan memberi tenaga kepada badan dan otak kita dengan menyediakan nutrisi yang kita perlukan untuk menjalankan kehidupan harian kita. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) juga mengiktiraf susu sebagai sumber makanan lestari atau makanan lengkap, membantu mengelakkan penyakit tidak berjangkit di kalangan orang dewasa dan kanak-kanak. Inilah sebabnya sebagai syarikat tenusu terkemuka di Malaysia, kami terus menggalakkan pengguna untuk mengambil sarapan pagi kegemaran warga Malaysia, misalnya nasi goreng, sandwic atau nasi lemak bersama susu untuk sarapan pagi yang lengkap. - Tarang Gupta

SEANUTS I merupakan satu kajian penting yang membantu membentuk fokus DLMI di Malaysia. Pengarah Urusan DLMI, Tarang Gupta berkata tinjauan yang diperoleh daripada penyelidikan ini membawa banyak pembaharuan dalam produk tenusu untuk menangani jurang nutrisi yang terdapat di kalangan kanak-kanak Malaysia. Ini termasuk peningkatan dalam tahap Vitamin D yang diperkayakan dan mengurang atau tidak menggunakan sukrosa atau gula tambahan.

"Memandangkan susu mengandungi beberapa mikronutrien termasuk kalsium dan Vitamin D, makan sarapan bernutrisi yang merangkumi susu membantu orang dewasa dan kanak-kanak memenuhi keperluan mikronutrien harian mereka.
"Dutch Lady Milk Industries Berhad membekalkan susu kepada kanak-kanak di Terengganu dan Kelantan di bawah Program Susu Sekolah Kementerian Pendidikan dari tahun 2010 hingga 2017; dan kami ingin terus membekalkan susu kepada kanak-kanak yang masih bersekolah menerusi Program Sarapan Pagi yang dijadualkan bermula tahun depan." Sarapan pagi yang sihat yang merangkumi susu bukan sahaja membantu menangani tiga masalah kekurangan zat seperti yang dilaporkan dalam SEANUTS I, ia juga akan membekalkan nutrisi penting lain yang mana ramai kanak-kanak Malaysia tidak mendapatkannya dengan cukup daripada pengambilan makanan mereka," Tarang Gupta
Tinjauan yang didapati daripada SEANUTS I amat penting dalam mengenal pasti jurang nutrisi yang wujud di rantau ini. Walau bagaimanapun, lebih banyak data diperlukan untuk membantu semua pihak berkepentingan dalam merangka strategi untuk menangani isu-isu ini. Oleh itu, FrieslandCampina dan UKM hari ini menandatangani perjanjian yang membuka jalan bagi kajian kedua yang akan dijalankan, iaitu SEANUTS II.Selain daripada Tarang dan Profesor Poh, majlis Memorandum Persefahaman tersebut turut dihadiri oleh Profesor Dr. Suzana Shahar, Dekan, Fakulti Sains Kesihatan, UKM, Profesor Dr. Hidayatul Fathi Othman, Timbalan Dekan (Jaringan & Penjanaan), UKM, dan Professor Dr Siti Balkis Budin, Timbalan Dekan  (Kajian and Inovasi), UKM, serta Panam Parikh, Pakar Utama, Pembangunan Nutrisi Global, FrieslandCampina & Koordinator Program, SEANUTS I & II.

Menurut Panam, SEANUTS I sudah menjadi kajian nutrisi dan kesihatan yang terbesar dan paling menyeluruh yang pernah dijalankan di Asia Tenggara, di mana sejumlah 16,744 kanak-kanak berumur antara enam bulan hingga 12 tahun dikaji. Panam berkata FrieslandCampina bekerja rapat dengan institut dan universiti terkemuka di Indonesia, Thailand, dan Vietnam, dan dengan UKM di Malaysia untuk menyelesaikan kajian tersebut pada tahun 2011.

"Kami gembira untuk bekerjasama dengan UKM sekali lagi bagi SEANUTS II Malaysia. Edisi kedua kajian serantau ini akan melibatkan kira-kira 18,000 kanak-kanak termasuk 4,000 kanak-kanak dari Malaysia. Pemahaman tentang nutrisi yang baik adalah faktor penting dalam pertumbuhan, kesihatan dan perkembangan kanak-kanak" Panam
"FrieslandCampina telah bekerjasama dengan kerajaan, NGO dan pakar pemakanan dan profesional penjagaan kesihatan untuk mendidik dan memberi inspirasi kepada keluarga tentang nutrisi yang baik dan gaya hidup yang sihat untuk menyokong perkembangan kanak-kanak. Kami berharap dapat meneruskan dialog ini dan melanjutkan kerjasama dengan SEANUTS II. Kajian ini akan memberi kita  lebih pengetahuan mengenai jurang nutris kanak-kanak di rantau ini dan membantu kami untuk terus mengembangkan produk tenusu dan gaya hidup yang memenuhi keperluan mereka," Panam.

Bagi SEANUTS II, maklumat yang akan dikumpulkan adalah berkaitan dengan status nutrisi, pertumbuhan, pengambilan makanan, aktiviti fizikal dan parameter biokimia kanak-kanak berusia enam bulan hingga 12 tahun. Oleh kerana masalah kekurangan zat makanan yang teruk di rantau ini, kaji selidik tersebut akan memberi tumpuan tambahan untuk mendapatkan pemahaman mengenai penggunaan protein dan khasiat, kerana protein adalah zat asas yang kritikal untuk pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak. Keputusan dijangka akan diperoleh pada tahun 2021 dan akan digunakan untuk membangunkan kaedah campur tangan khusus sesebuah negara, memperkukuhkan pengetahuan saintifik dan menyokong dasar kerajaan.

SEANUTS II adalah kajian susulan SEANUTS I yang dijalankan pada 2010-2011. Hasil dari tinjauan pertama mengesahkan wujudnya masalah ‘lapar tersembunyi’, iaitu isu pemakanan dan kesihatan yang penting di Asia Tenggara. Istilah 'lapar tersembunyi' menggambarkan masalah kekurangan khasiat yang tidak nampak dengan jelas. Secara keseluruhannya, kanak-kanak mungkin kelihatan sihat atau bahkan terlebih makan tetapi mereka mungkin masih mengalami kekurangan mikronutrien seperti vitamin D dan kalsium, yang merupakan komponen penting untuk pertumbuhan dan perkembangan mereka. Keputusan SEANUTS I berjaya diterjemahkan ke dalam program nutrisi dan gaya hidup untuk menyokong dasar kerajaan. Tinjauan yang diperoleh telah digunakan untuk membangunkan Piawai Nutrisi FrieslandCampina dan membawa kepada pembaharuan banyak produk.
Read More

7 November 2019

Resepi Mentarang Masak Lemak Cili Api

November 07, 2019
Resepi Mentarang Masak Lemak Cili Api
Memang tak sabar nak buat entri pasal mentarang ni. Kenapa buat masak lemak cili api? walhal kalau orang kampung DH pasti akan buat sayur manis mentarang. Saya mencari mentarang ni sebab mak dah lama teringin makan dek kerana pertama kali merasa mentarang masak lemak cili api di restoran Faridah Mentarang Bakar semasa ikut kami jemput Cik Meya dulu, nak tahu baca Rambang mata dengan makanan laut segar di Sungai Besar

Resepi Mentarang Masak Lemak Cili Api
Alhamdulillah, dapat juga saya beli dengan harga RM20 sekilo tapi bukan dari gerai Wak yang kami pernah beli.  Mujur juga tak beli kat restoran pertama yang meletak harga RM30 sekilo! mak aihh.  Menurut kakak yang menjual ni, mentarang ni semua dari Johor bukan Sg Besar sebab tu harga dia mahal, malah dia bagitau kalau hujung minggu harga mentarang ni dia jual RM25 sekilo.

Resepi Mentarang Masak Lemak Cili Api

Bahan-bahan:
1 kilo mentarang
15 tangkai cili api*
3 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*
2 batang serai, diketuk
3 keping asam gelugur
2 helai daun kunyit atau daun cekur
2 cawan santan cair
1½ cawan santan pekat
Garam secukup rasa

Nota : Bahan bertanda * dikisar ataupun ditumbuk


Cara membersih mentarang
Rendam mentarang di dalam besen/bekas berisi air dan masukkan garam selama lebih kurang 2 jam.  Kadang-kadang tu mentarang yang dibeli tu penuh selut, kena la basuh buang selut dan rendam.  Kena buat pelahan-lahan sebab cengkerang mentarang ni agak rapuh dan di dalam isi mentarang tu kena ada benda tajam yang dikatakan gigi mentarang.


Cara memasaknya:

  • Masukkan bahan yang di kisar, serai yang diketuk didalam periuk berisi air dan renih sehingga masak dan agak kering.
  • Masukkan santan cair dan dikacau hingga sebati dan mendidih kemudian masukkan daun kunyit hingga mengelegak
  • Masukkan mentarang dan asam keping, dikacau hingga sebati dengan api perlahan
  • Akhir sekali masukkan santan pekat, dikacau dan dalam 5 hingga 7 minit, tutup api dan masukkan garam secukup rasa.



Resepi Mentarang Masak Lemak Cili Api

Nota : saya tidak masukkan bawang merah ke dalam masakan sebab warna masak lemak cili api akan berubah tapi kalau ada yang suka, silakan ya.  Kalau tiada kunyit hidup, boleh la guna serbuk kunyit.


Read More

6 November 2019

Sisters Ilyn Loh And Elyn Loh Raised Jalur Gemilang High In Spain

November 06, 2019
Sisters Ilyn Loh And Elyn Loh Raised Jalur Gemilang High In Spain
Sisters Ilyn Loh And Elyn Loh Raised Jalur Gemilang High In Spain | Sisters Ilyn and Elyn Loh made Malaysia proud and raised our Jalur Gemilang high at the recent Little Miss & Mister United World 2019 world finals which was held from 2nd to 8 October at the beautiful island of Tenerife in Spain. A press conference was held at Ampang Glasshouse and a Halloween themed event was held later in the evening to show appreciation to all those who actively contributed and supported the
girls amazing journey from preparation to victory in Tenerife.

Sisters Ilyn Loh And Elyn Loh Raised Jalur Gemilang High In Spain
"Words cannot trully describe my emotions at seeing both my girls succed together at the same time by winning the International Model grand Prix 2019 and Mini Miss United Workd - Group Champion respectively.  This is truly the biggest reward in my life to be able to witness both of them schieveing the hightesthonorable tittles at the world stage. I am truly grateful to all that has happened. Its every mum's dream come true" Swan Lum, mother of the duo

11 year old Ilyn is the proud winner of the International Model Grand Prix 2019 and it is the very first time for a Malaysian delegate to achieve such a high achievement in the prestigious children's competition.  Ilyn also snagged the Best Photo Model and Best Art Costume subsidiary titles and made it as a Golden Laurel Olympiad Top 10 Talent finalist while Elyn Loh, 7 year old was crowned Mini Miss United World 2019 - Group Champion (ages 7 - 9), while also securing the Best International Model Catwalk and bEst Video subsidiary titles. She is also a top ten finalist of the Goldern Laurel Olympiad.

Sisters Ilyn Loh And Elyn Loh Raised Jalur Gemilang High In Spain
The estatic young pair from SJK(C) Tsun Jin not only gained prestigious awards but also made many new friendships from around the globe, during the international competition which saw 47 delegates from 20 countries challenging each others for honors.

To reach this level of achievement, the pair were grateful for the loving guidance and unwavering mentoring provided by their dedicated teachers Jessie Foo Mooi-Chun and Cher Win, both of whom are from Dance V Me dancing academy. Academy principal Jessie Foo, is a professional Latin America & Ballroom instructor and international adjudicator. She is also the founder and organizer of Little Miss Malaysia and also the National Director of Little Miss and Mister United World.

With Jessie’ properly regulated and structured program, Ilyn & Elyn managed to prepared themselves for the competition in under 4 months.

Sisters Ilyn Loh And Elyn Loh Raised Jalur Gemilang High In Spain
Ilyn and Elyn gained entry to the Little Miss & Mister United World competition by participating in the Little Miss Malaysia2017/18 and winning the Miss Glamour and mini Princes title respectively. No strangers to children’s competitions, the hardworking pair also participated in the Prince and Princess International 2018 competition in Phuket and won two awards.
“A mother’s love has no boundaries” , shared Swan Lum as she described their painstaking journey in preparing her daughters for the competition.

That is why every effort was made to ensure the girls were properly groomed and well taken care off ahead of the competition, but in balanced way.

During the competitions in Spain, the girls were privileged to wear stylish, beautiful and elegant outfits specially created by young and fast rising Penang based designer Micheal Ooi. Many late nights were spent creating the total of 10 outfits that were featured by Ilyn and Elyn at the competition. Ilyn’s outstanding costume by Micheal earned her the Best Art Costume subsidiary title.

To achieve their success, the young girl had to go through and endure all sort of assessments and experiences, from being subjected to challenging interviews, discovering new friendships, participating in cultural exchanges, going through intense training, while undergoing various rehearsals from catwalk to talent.

Little Miss & Mister United World, originally known as the International Children’s Festival “Little Miss World” , was founded by Natalya Kovalyova as Festival for girls and boys from 5 to 14 years of age, it was established at the turn of the millennium in 2000 and was formed with the goal of creating a new nation of talented, educated, friendly and motivated children. Its objective was to gather representatives from all over the world for the annual children’s festival, in order to strengthen the friendly ties between their various countries, to discover and explore the world’s cultural heritage and to present the delegates individual talents.

The festival is unique because of its harmonious symbiosis of personal qualities, creativity and active ecological position. One of the main rounds of the festival is the talent presentation. Another key round is the presentation of an ecological project by each contestant, which was assessed by a professional international jury.

Each of the countries sharing our planet has significant cultural heritage. Little Miss & Mister United World unites the diversity and beauty of these heritage from every corner of our globe. ”Children are able to touch the deepest strings of our hearts. Their talent conquers and disarms, gives joy and delight.”

All festival participants receive personal nomination, crowns, crystal trophies, gifts from the various partners of the festival. The winner also receive money tranches to develop their talents and environmental projects in their country.

This year the competitions was held on the scenic volcanic island of Tenerife, which is located in the breathtaking Canary Islands, the beautiful and contrasting tropical island is replete with all sorts of beaches: wild or well equipped, with white or black volcanic sand and pebbles, and national parks with incredible views and fabulous mountain gorges altitude of almost 4000 meters, say that to go there, is as if you are touching the sky. The island is also known for whale and dolphin watching and was the perfect setting for the Little Miss and Mister United World’s this year.

The first day of competition entitled Friendship Day saw all delegates along with their parents being presented in a colorful celebration of love, joy and camaraderie, as they proudly showcased their countries.

Performances Day on the second day saw all delegates presenting their talents in various categories that included vocals, dance etc. both Ilyn and Elyn performed the Paso Doble in well-choreographed routines that was among the audiences favorites , in their respective categories.

Pirate Day was probably the most fun day for the delegates as they got to sail the seven seas on board on actual 17th century replica of sailing ship, in actual pirate costumes and recreate scenes from Pirates of Caribbean, but themed as Pirate of Canary Islands.

The grandest moments for the delegates was, of course, the spectacular Awards Gala Night, which saw our outstanding young Malaysian delegates creating history.

Read More

5 November 2019

OSIM Memperkenalkan Kerusi Urut Mampu Milik Bagi Memenuhi Impian Setiap Orang

November 05, 2019
OSIM Memperkenalkan Kerusi Urut Mampu Milik Bagi Memenuhi Impian Setiap Orang
OSIM dengan bangganya memperkenalkan kerusi urut Dream Series serba baharu iaitu OSIM uDivine V.  Direka untuk generasi pengguna baharu yang bercita-cita tinggi dan mahu menikmati kehidupan dengan sepenuhnya dengan kaedah terbaharu uDivine V.  Ia dapat mencapai kesegaran yang lebih nyata menerusi teknologi mengurut terkini seperti teknologi V Hand™ dengan bebola penggelek 720º, Urutan 4-Tangan (4 Hands Massage), program-program urutan yang boleh dimuat turun serta stau suite program yang menawarkan pilihan urutan profesional atau manual yang dapat disesuaikan dengan kehendak pengguna, semuanya digabungkan dalam satu kerusi urut.


Untuk menandakan pelancaran Dream Series, OSIM berbesar hati memperkenalkan selebriti warga Singapura pertama juga punya berbilang bakat, JJ Lin sebagai duta global uDivine V yang sebelum ini disertai oleh Andy Lau, Sammi Cheng dan Lee Min Ho.  Sebagai selebriti antarabangsa dengan jualan album dan persembahan konsert yang memecahkan rekod, JJ Lin menjadi inspirasi kepada semua bahawa impian dapat menjadi kenyataan.  Ciri ini menjadi aspirasi yang paling sesuia untuk dDivine V dalam Dream Series.

"uDivine V direka khas untuk para individu era digital yang sentiasa sibuk untuk memberikan mereka kualiti kehidupan yang lebih baik dengan menghapuskan tekanan yang datang dari beban kerja yang bertambah, penggunaan peranti digital dan sebagainya yagn sebenarynya bukan hanya membebankan mata tetapi juga mencetuskan ketengangan otot terutamanya di kawasan bahu dan leher.  OSIM komited untuk membantu generasi baharu pengejar impian untuk memulihkan tubuh, minda dan jiwa mereka.  Dengan tubuh dan jiwa yang mendapat rehat yang secukupnya, seseorang itu dapat berusaha dan mencapai impian terbesar dalam hidup mereka" Cik Chia Sook Fun, Pengurus Besar OSIM Malaysia.

uDivine V : Mengubah Impian Menjadi Pemilik Realiti
Memiliki sebuah kerusi urut bukan lagi satu impian dengan OSIM uDivine V.  Ia menawarkan pada harga mampu mili yang menarik bagi para dewas muda bercita-cita tinggi yang mahu mendapatkan pemulihan sergera untuk kembali beraksi

Teknologi V Hand™ dengan bola Penggelek 720º
Penambahbaikan teknologi urut telah menghasilkan Teknologi V Hand dengan Bola Penggelek 720º yang mensimulasikan teknik dan pengerakan tangan pengurut yang mahir untuk kesan yagn realistik.  Bola Penggelek 720º berputar 360 dalam kedua-dua arah dan bergolek pda kontur tubuh dan mengurutkan setiap bahgian otot yang keletihan, meningkatkan kesegaran dan kepuasan para pengguna.

Teknologi urut 4 tangan
Bersama dengan teknologi V Hand dengan Bola Penggelek 720, OSIM uDivine V turut dibina dengan cara premium teknologi urut 4 tangan yagn mengabmil contoh ciri urutan 4 tangan secara segerak yang ditawarkan di spa mewah.  Ciri ini menyegarkan bahagian atas dan juga bahagian bawah tubuh untuk memberikan rasa nyaman dan tenang secara dalaman. Direka untuk tahap keselesaan, kesejahteraan dan pemulihan tubuh yang sepenuhnya.

Kerusi Urut Pintar Yang Meningkatkan Gaya Hidup Digital Anda

Memuat turun program urutan baharu secara kerap
Progam urut yang direka khusus untuk para penguna moden. Ciri Pengesan Bahu Auto Pintar memastikan urutan yang diperibadikan bredasarkan ketinggian dan berar individu.  Pengguna juga boleh menikmati pelbagai pilihan program urut baharu yang semakin bertambah untuk meningkatkan lagi pengalaman urutan dengan hanya memuat turun dan menyelaraskan program urut yang baharu pada kerusi mereka menerusi aplikasi OSIM uDivine V.
Sempena dengan pelancaran uDivine V, 4 prgam mengurut yang baharu disediakan untuk muat turun

(1) uDivine V Signataure : Signature V adalah urutan yagn memberikan kepuasan seluruh tubuh
(2) Sleep : Urutan lembut dari hujung kepala ke hujjung kaki untuk merehatkan tubuh & minda
(3) Energise : Urutan yang menyegarkan untuk memulihkan tubuh & minda
(4) Deep Tissue : Urutan yang memberangsangkan untuk melegakan tekanan pada tubuh

Pilihan Program Urutan Automatik yang direka oleh Sato Tsuyoshi
OSIM uDivine V turut menawarkan pilihan program urut profesional yang direka oleh Pakar Urut Kiropraktik Jepun, Sato Tsyuoshi,. Pengalama beliau selama bertahun-tahun dalam rawatan urut telah memberikannya pengetahuan tentang keperluan pengguna, dan pengetahuan untuk merekabentuk program urut gaya hidup yang berkesan yang tidak hanya menyasarkan titik kesakitan anda untuk menyampaikan urutan yang tepat tetapi juga urutan yang menyeronokkan.



Kelegaan Seluruh Tubuh Yang Disasarkan
(1) Tengkuk & Bahu
(2) Lumbar & Pinggul
(3) Pinggul & Paha

Program urut gaya hidup
(1) Sweet Dreams
(2) Strech
(3) Sports 
(4) Happy Hour 
(5) Beauty

KERUSI DENGAN KOMBINASI URUT TANPA HAD 
Kerusi ini menawarkan penjagaan dari kepala hingga ke kaki dengan rawatan mengurut yang lengkap alam intensiti urutan, teknik urut dan kedudukan roller yang berbeza, bagi menyediakan kombinasi urut tanpa had melalui tetapan urut manual. Urutan peribadi disediakan dengan sempurna, sandarkan penyandar uDivine V ke sudut yang selesa atau laraskan panel sisi dan pengarutkaki boleh ubah untuk menyesuaikan saiz fizikal badan yang berbeza dalam keluarga.


PENGURUT MATA ISTIMEWA UNTUK MELEGAKAN KELETIHAN MATA DIGITAL
Penggunaan peranti elektronik digital secara berlebihan sering menyebabkan ketegangan dan keletihan pada mata kita, dan masalah ini boleh dilegakan dengan pengurut mata yang berkesan dengan alat mengurut mata yang disediakan bersama uDivine V. Ini boleh dilakukan secara serentak ketika anda menikmati sesi urut seluruh tubuh dari kepala hingga ke kaki.

Di samping itu, uDivine V juga dilengkapi dengan ciri kehangatan yang menenangkan di bahagian belakang yang membantu melegakan otot dan sendi yang tegang.


CIRI NILAI TAMBAH YANG LAIN
Kualiti Bunyi Sebenar dengan sistem audio binaan dalam

Sisitem audio binaan dalam membolehkan penggunaan menikmati urutan yang disertai dengan muzik merdu. Anda boleh memilih lagu dari senarai main kegemaran aanda atau dari Perpustakaan Muzik OSIM yang direka khas untuk anda berehat sambil menikmati urut badan penuh oleh OSIM uDivine V.

Ciri Keselamatan Pintar
OSIM uDivine V dilengkapi dengan pengesan keselamatan pintar untuk mencegah objek yang menghalang semasa kerusi dibaringkan, bahagian yang bergerak seperti sandaran dan tempat duduk akan berhenti untuk memastikan keselamatn pengguna serta kanak-kanak atau haiwan peliharaan di dalam rumah.

Warna anda, personaliti tersendiri
Reka bentuk yag minimalis dan tersusun diserlahkan dengan krom moden yang digilap dan kulit warna berbentukl V, mewujudkan rasa moden yang mewakili generasi baru. udivineV disediakan dalam 5 warna, Biru, Kuning, Ungu, Tembaga dan Kelabu.

OSIM uDivine V melegakan tubuh dan minda untuk rehat yang lebih baik dan memberikan rasa segar dan bersemangat untuk mengatasi segala cabaran hidup.



Harga Promosi Prebiu pada RM10,888 hanya terhad kepada 200 unit pertama sahaja 
(harga asal: RM12,888).

**Pelan ansuran 36 bulan disediakan mulai RM303 sebulan.


Tentang OSIM Malaysia
OSIM ialah peneraju global dalam produk gaya hidup sihat berjenama. Dittubuhkan pada tahun 1980, OSIM merupakan sebuah syarikat pengurusan jenama dan pemasaran terkemuka dengan tumpuan kepada kesejahteraan pengguna.  Kumpulan ini didorogn oleh inovasi dan merupakan pemaju IP (harta intelek) OSIM menggunakan konsep peruncitan yagn inovatif dan sentaisa meningkatkan keupayaan penyelidikan dan pembangunannya untuk menghasilkan produk kesejahteraaan yagn paling berjaya dengan reka bentuk, teknologi dan kualiti yang unggul.  Sebagai pemaju IP, OSIM mengawal jenama, reka bentuk, teknology dan konsep.

Sebagai jenama Asia Nombor 1 dalam produk gaya hidup sihat, OSIM mengendalikan jualan yagn luas dengan lebih daripada 407 cawangan di lebih daripada 84 bandar di 19 megara do Asia, Oceania, Timur Tengah, Eropah dan Amerika Utara.

Untuk mengetahui lebih lanjut, layari www.OSIM.com
Read More

4 November 2019

Kedai Buku Pertama di Malaysia Yang Berkonsepkan Terowong Buku Dibuka di BookXcess Sunsuria Forum

November 04, 2019
Kedai Buku Pertama di Malaysia Yang Berkonsepkan Terowong Buku Dibuka di BookXcess Sunsuria Forum
Kedai Buku Pertama di Malaysia Yang Berkonsepkan Terowong Buku Dibuka di BookXcess Sunsuria Forum | Bagi peminat buku pasti teruja sekiranya ke BookXcess Sunsuria Forum, kedai buku pertama yang berkonsepkan terowong buku di Malaysia di mana pengunjung berpeluang menerokai dunia pembacaan sambil ditemani setengah juta buku. Kedai yang terletak di SB-1, Sunsuria Forum @ 7th Avenue, Setia Alam berkeluasan 16,000 kaki persegi ini menawarkan buku dengan diskaun antara 50% hingga 80% berbanding harga runcit yang disyorkan. Ia dibuka setiap hari mulai 10:00 pagi hingga 10:00 malam.


Para pengunjung yang datang ke sini pasti kagum apabila melihat terowong buku yang tersergam indah di bahagian pintu masuk kedai buku ini. Sebaik sahaja melalui terowong buku berkenaan, para pengunjung akan mendapati bahawa mereka telah dibawa ke satu dunia berbeza sambil menerokai kedai buku tersebut. Para pencinta buku boleh menemukan beraneka jenis buku daripada seni dan reka bentuk hinggalah kesusasteraan, fiksyen, bukan fiksyen, novel remaja, buku kanak-kanak dan banyak lagi karya hebat yang tersembunyi. Kedai buku ini turut menyediakan ruang kerja dan sudut membaca yang selesa untuk para pengunjung meneliti sampel buku yang disediakan. Para pembaca
yang gemar membaca sambil menikmati kopi boleh mendapatkan secawan kopi premium yang dibru segar serta aneka juadah ringan di kafe milik BookXcess di dalam kedai buku berkenaan.


Para ibu bapa pasti menyukai bahagian kanak-kanak di mana si manja mereka boleh bermain di dalam mini-maze yang disediakan dan mencari buku yang diidamkan daripada pelbagai koleksi buku kanak-kanak yang kami tawarkan. Ibu bapa yang mempunyai anak kecil juga boleh mendapatkan Buku Ajaib yang dilengkapi dengan teknologi Augmented Reality (AR) yang dijual secara eksklusif di BookXcess.

Kanak-kanak boleh membaca, bermain dan belajar dengan Buku Ajaib berkenaan kerana ia menggunakan teknologi canggih bagi merevolusikan pembacaan untuk generasi akan datang dengan mewujudkan pengalaman membaca yang serba interaktif lagi mengasyikkan. Menampilkan lima belas judul, si manja anda boleh melihat watak-watak kegemaran mereka dihidupkan di dalam cerita Little Red Riding Hood, Cinderella atau The Night Before Christmas.


“Kami mahu memupuk minat suka membaca di kalangan rakyat Malaysia dengan pembukaan kedai buku kami yang kelapan di Malaysia dan kedai buku ketiga dalam tahun ini. Kami sentiasa mencari cara baru bagi menggalakkan amalan suka membaca dalam kalangan masyarakat dan pewujudan konsep baru seperti terowong buku ini adalah sebahagian daripada usaha berkenaan. Struktur dan konsep unik ini akan menarik para pembaca serta bukan pembaca ke kedai buku ini, dan dengan harga hebat yang ditawarkan, kami berharap dapat mengubah fikiran mereka untuk membawa pulang senaskah atau dua naskah buku. Buku dan ilmu pengetahuan merupakan faktor utama untuk mengubah dunia. Kami amat berbesar hati kerana mendapat sokongan daripada Sunsuria Berhad, yang merupakan pemaju hartanah terkemuka, untuk menjadikan kedai buku kami sebagai penyewa utama Sunsuria Forum @ 7th Avenue. Ia pasti menjadi lokasi tumpuan ramai dan semoga masyarakat sekeliling teruja dengan kehadiran kami dan meluangkan masa berkualiti bersama-sama dengan keluarga serta rakan mereka sambil mencari buku kegemaran mereka di sini,” kata Ketua Pegawai Pemasaran BookXcess, Dipak Madhavan.
‘‘Dengan penerapan konsep pengayaan kanak-kanak dan elemen berorientasikan kekeluargaan dalam Sunsuria Forum, kami percaya bahawa tempat ini akan menjadi pusat bualan masyarakat yang hangat diperkatakan. Selain daripada aneka kemudahan serta pilihan makanan dan minuman, kami pasti BookXcess akan mendapat faedah yang besar dari komuniti sekitar terutamanya dari keluarga muda yang lebih mengutamakan kepentingan membaca dalam kehidupan seharian. Pembukaan BookXcess di Sunsuria telah menjadi satu pengiktirafan kepada kami dalam arah pembangunan berintegrasi yang mempunyai kawasan membeli-belah, suite SOHO, pejabat korporat dan kediaman berservis yang dalam pembinaan,’’ kata Wong Chiew Meng, Pengarah Kanan Projek Sunsuria Berhad. 

Red Readerhood, sayap Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) BookXcess di BookXcess Sunsuria Forum akan memadankan sumbangannya dengan setiap naskah buku yang diderma oleh para pelanggan. Dimulakan pada 2011, Red Readerhood menghulur bantuan kepada masyarakat dengan kerjasama pertubuhan tempatan bagi memberikan buku kepada mereka yang memerlukan. Inisiatif ini dilaksanakan kerana ia percaya bahawa semua orang perlu mempunyai akses terhadap buku dan pembelajaran, tanpa mengira status mereka. Para pelanggan boleh memilih buku untuk didermakan dari sudut Red Readerhood yang dikhususkan di kedai buku ini. Kanak-kanak kurang bernasib baik dari Rumah Amal Bistari dan Cahaya Kasih Bestari akan menerima sumbangan buku berkenaan dengan harapan kanak-kanak di rumah tersebut akan mendapat ilmu pengetahuan menerusi inisiatif ini dan berinspirasi untuk mengejar impian mereka.

Para pengunjung boleh menikmati potongan tambahan sebanyak 20% di atas harga diskaun yang ditawarkan sepanjang minggu pembukaan mulai 31 Oktober hingga 3 November 2019. Semasa minggu pembukaan tersebut, pengunjung yang berbelanja lebih RM50, RM100 dan RM150 akan layak menyertai promosi terpilih seperti keahlian BookXcess percuma, kopi atau teh percuma di Café Wolf serta mendapat potongan RM10 atau RM20 untuk pembelian mereka yang seterusnya. 
Kunjungi laman media sosial BookXcess untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Read More

Aris Ariwatan Penyanyi Favorite Dari Dulu Hingga Kini

November 04, 2019
Aris Ariwatan Penyanyi Favorite Dari Dulu Hingga Kini
Aris Ariwatan Penyanyi Favorite Dari Dulu Hingga Kini | Antara penyanyi yang cukup diminati kerana lagunya yang cukup menusuk ke jiwa bukan sebab kes frust bercinta tapi nyanyian dia tu yang payah nak describe perasaan sendiri bila dengar suara dia..hehe. Bukan crush dan bukan kerana dia tampan atau handsome tapi memang jatuh cinta dengan suara Aris Ariwatan..kata orang suara jantan hehee. Tapi kann memang agak jatuh cinta gak dengan dia dengan imej rambut panjang dan wajah tenang dia tu...ewahhh

Aris Ariwatan Penyanyi Favorite Dari Dulu Hingga Kini
sempat snap pix Aris selepas dia berduet dengan Wann
Pentas Gegar Vaganza 2019 tadi yang menampilkan Aris sebagai penyanyi duet Wann ni mengimbau kenangan bila teringat lagu favorite antaranya Lamunan Terhenti, Di Kala Asmara Lepaskan Layarnya, Permaidani, Cinta Tak Kenal Siapa dan 1 2 3 4.

Dilahirkan pada 5 Oktober 1964 dengan nama Harris Fadzillah Bin Daud tapi lebih dikenali sebagai Aris Ariwatan (Ariwatan tu nama kumpulan dia).  Sebenarnya tak berapa tahun pasal kumpulan tu sebabnya cuma kenal dia dengan lagu-lagu dia je.


Katanya dia punya enam cahaya mata tapi saya tak pernah kisah perihal artis ni sebab cuma meminati suara dia  dan dia antara artis yang bersih dari gosip liar atau saya yang tak ambil kesah? hehee

Di Kala Asmara Lepaskan Layarnya
Kisah lama mendayu membawaku ke kamarmu
Bila bunga kasih mewangi mengulitkan irama nan syahdu
Belaian sehalus sutera mempersona sehingga ku terlena
Putaran masa berlalu tak ku terasa
Bagaikan satu mimpi

Kini tinggal 
terdampar 
menyepi di pesisir rindu
Hanya sanggup aku tersenyum 
membayangkan wayang nan silam

Di kala asmara lepaskan layarnya
Bahtera cintaku membelai laut birumu
Malam menghias 
sejuta warna 
menjanjikan sejahtera

Di kala asmara lepaskan layarnya
Bahtera cintaku merentas laut sembilan
Malam menghias 
sejuta warna 
mengungkitkan kesan abadi

Belaian sehalus sutera mempersona 
sehingga ku terlena hingga masa berlalu
Tak ku terasa bagaikan satu mimpi

Putaran masa berlalu tak ku terasa
Bagaikan satu mimpi

Di kala asmara lepaskan layarnya
Bahtera cintaku membelai laut birumu
Malam menghias sejuta warna menjanjikan sejahtera

********************

Lamunan Terhenti
Entah mengapakah hatiku bergetaran
Bila bertemu lagi oh kekasih lama
ku cuba selindungkan api keresahan
namun perasaan ini berapi di dalam

Ku kira engkau sudah melupakan 
kerana itulah lengkau nampak tenang
lainlah aku walau ketika ini
masih membara ingatakan ku terhadapmu

Ku singkap kenangan dulu
sewaktu kasih berputik
ku gengam erat tanganmu
ku tunduk sembunyikan wajah
namun dapat aku meneka hatimu
sehati denganku

Lalu kau mendongak berbalas renungan
dan dengan perlahan tangan kau lepaskan
kau pun berlalu dalam pekatan malam 
tinggal aku seorang

Ku singkap kenangan dulu (ku singkap oh)
sewaktu cinta berputik
ku gengam erat tanganmu ( ku gengam oh)
ku tunduk sembunyikan wajah
namun dapat aku meneka hatimu
sehati denganku


********************

Permaidani
Rimbun dan redup kasihMu

Kau tempat ku berpayung
Di manakah lagi dapat ku rebahkan
Rasa gundah ini
Nun Kau teguh di sana

Pengasih dan penyayang
Pun ku masih terleka
Meneguk ihsanMu
Walau ku sedari
Oh... nyamannya

Bila diperlukan rinduMu
Mengimbaulah sentosa
Bentangkan ku permaidani

Dari baldu berwarna putih
Moga tak ku terasakan
Cubaan yang ku galas ini
Kepada Mu titianku
Hijrahkanlah diri ini
Nun Kau teguh di sana

Pengasih dan penyayang
Pun ku masih terleka
Meneguk ihsanMu
Walau

********************

1, 2, 3, 4
Satu...kasih yang abadi
tiada tandingi dia yang satu
Dua...sayang berpanjangan
membawa ke syurga kasihnya ibu
Tiga..lapar dan dahaga
rela berpayahan setianya ayah
Empat..mudah kau ketemu
berhati selalu beza antara
kasih dan kekasih

(ulang rangkap diatas)

Ibu, ku ingat dahulu
menyisir rambutkau, kemas selalu
Ayah, menghantar ke sekolah
bergunalah ilmu bila dewasa

Sayang, dengar lagu ini
untuk kau sandarkan buat pedoman
jangan manis terus ditelan
pahit terus dibuang..itu bidalan
harus kau renungkan

andai, kau beroleh bahagia
ingat itu bukan untuk selamanya
andai, kau dalam sengsara
ingat itu bukan selamanya
hidup ini sementara


Read More