Anzo Mencatat Dagangan Tertinggi Dalam Tempoh Tiga Tahun Memperlihatkan Kemasukan Pelabur Asing | Urusniaga Anzo Holdings Bhd di Bursa Malaysia telah digantung atas permintaan pihak syarikat berkuatkuasa pada jam 4.22 petang hari ini, walau bagaimanapun tiada sebarang pengumuman telah dibuat. Menurut sumber yang berpengetahuan, tindakan tersebut mungkin ada kaitan dengan usaha sama yang dikatakan akan berlangsung dalam minggu ini  dan berkemungkinan juga sebagai percaturan buat Anzo.

Biarpun wabak Covid-19 melanda, Anzo dilihat aktif melebarkan sayap perniagaan bagi menambah aliran kewangan dan pendapatan. Semasa pemfailan di Bursa Malaysia, Anzo dikatakan telah merangka pelan perniagaan bagi mengurangkan sebarang potensi kesan negatif akibat Covid-19.



Anzo Mencatat Dagangan Tertinggi Dalam Tempoh Tiga Tahun Memperlihatkan Kemasukan Pelabur Asing


Syarikat tersebut menyiarkan keuntungan sebanyak RM8.37 juta pada suku ketiga yang berakhir pada 30 April 2020 dan Anzo menyatakan pada suku tahun tersebut. pendapatan sebanyak RM7.5 juta (2019: nil) berjaya diperolehi dari sektor perdagangan di bahagian pembinaan

Semasa tempoh PKP, bahagian perkayuan hanya mampu memperolehi RM900,000 (2019: RM1.5 juta). Berikutan dengan keadaan operasi yang semakin baik, Anzo hanya mengalami kerugian sebanyak RM2,000 sebelum cukai dari RM1.03 juta berbanding pada suku tahun lepas. Hasil dari perniagaan perdagangan yang bertambah baik, pendapatan dan keuntungan kasar syarikat masing-masing meningkat kepada RM15.51 juta dan RM1.38 juta dan hasilnya kerugian sebelum cukai dapat dikurangkan dari RM2.7 juta pada tahun 2019 kepada RM1.39 juta pada 2020. Menurut satu summer Anzo akan terus menjana keputusan lebih baik pada suku keempat yang berakhir 31 July 2020.

Urusniaga yang ditutup pada harga 2 sen atau 15.38 peratus lebih tinggi hari ni pada 15 sen meningkatkan pasaran modal kepada RM132.78 juta. Urusniaga yang ketujuh tertinggi dalam urusniaga saham tempatan.  Sebanyak 90.1 juta saham diniagakan sebelum penggantungan dan penutupan harga 15 sen itu merupakan urusniaga tertinggi buat Anzo dalam tempoh tiga tahun dan mengikut rekod saham Anzo diniagakan hanya sekitar 40 hingga 50 pada April 2017.

Anzo Mencatat Dagangan Tertinggi Dalam Tempoh Tiga Tahun Memperlihatkan Kemasukan Pelabur Asing
Anzo mengesahkan terdapat beberapa pelabur asing telah memperolehi kepentingan di dalam syarikat tersebut ketika memberi kenyataan kepada pihak Bursa Malaysia.

Artikel berkaitan :
Anzo Holdings Berhad