Gulai Tunjang, Urat Keting Masak Minang | Dah lama tak makan urat keting atau tunjang ni sebab payah betul nak dapat. Mana taknya selalunya dah awal-awal di book peniaga.  Jadi minggu sudah, umi pun booking awal kat budak jual daging tu. Harga sekilo RM38 tapi sebab lama tak makan, beli jer la


Bagi peminat makanan minang atau padang, mesti pernah merasa gulai urat keting atau dipanggil urat tunjang ni. Selalunya gulai ni ada dijual di kedai-kedai nasi padang atau masakan minang dan memang sedap sangat. Tapi harganya agak mahal sebab ianya mengambil masa untuk disediakan terutama untuk urat keting ini menjadi lembut.



Ada sekali tu, umi buat gulai tunjang dengan kuah agak pekat sebab terlebih letak buah keras. Jadi, pastikan anda tak letak terlebih buat keras tau.


Gulai Urat Keting Masak Minang


Bahan-bahan

600 gm urat tunjang/keting

1/2 kilo santan segar

1 helai daun kunyit, dihiris

2 keping asam gelugur

1 batang serai, dititik

2 helai daun limau purut

Air secukupnya


Bahan kisar:

6 tangkai cili merah

5 tangkai cili api

7 ulas bawang merah

5 ulas bawang putih

4 cm lengkuas

2 biji buah keras

2 cm kunyit hidup

Garam secukupnya


Cara memasak:


1. Urat  Keting, dicuci bersih dan direbus hingga lembut. Kalau guna periuk biasa, urat keting akan mengambil masa agak lama untuk lembut dengan api sederhana dan ditambah air 2-3 kali supaya urat keting menjadi lembut. Kalau terlalu lembut pun tak sedap dan tak feel makan.


Kalau nak cepat, guna pressure cooker, laju jer dia lembut.


2. Angkat dan toskan. Setelah sejuk, potong ikut selera masing-masing. Ketepikan.


3. Di dalam periuk lain, bahan kisar serta serai yang dititik, renih hingga hampir kering dan masukkan urat keting. Kacau biar sekata dan mesra. Masukkan asam gelugur, daun limau purut juga bahan lain dan santan. Masak hingga santan mendidih dengan api sederhana.


4. Akhir sekali masukkan garam secukupnya. Kecilkan api dan kacau sehingga santan pecah minyak. Kuah akan jadi pekat dari buah keras dan lemak dari urat keting.  Angkat dan sedia dihidang.


Agak-agaknya bila lagi tak nak dapat urat keting ni tah dan agaknya berapa harga sekilo pulak time tu.


Nota :

#umianakenam #tukangmasakamatur