Ayat Kursi atau Ayatul Kursi merupakan ayat yang ke-255 dalam Surah Al-Baqarah, dan ayat ini digelar sebagai Penghulu Segala Ayat Al-Quran. Sebagai orang Islam, kita disarankan dan sewajarnya menghafal ayat kursi bila keluar dari rumah dan juga sebelum tidur sebagai pelindung dari anasir jahat dan menghindari dari gangguan jin, iblis dan syaitan.

Ayatul Kursi
gambar kredit : mengajionline.com


Maksud Ayat Kursi

Ayat Kursi mengisahkan tentang keagungan Allah SWT dan kekuasaan-Nya yang meliputi segala sesuatu di langit dan bumi yang tidak terbatas. Ayat ini disebut Ayatul Kursi kerana terdapat ayat 'KURSI', yang memberi maksud tempat duduk yang megah dan memiliki martabat tinggi, mencakup kebesaran Tuhan yang melibatkan 7 lapis langit dan 7 lapis bumi.




Baca Juga : Doa Selepas Solat


Bacaan Ayat Kursi Jawi/Arabic

اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاواتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ


Bacaan Ayat Kursi Rumi

Di bawah adalah bacaan ayat kursi di dalam rumi untuk kemudahan anda.

Bismillah hir-rehmaan nir-raheem

Allah hu laa illa ha illa hu wa All-Haiyull Qayoum

Laa tah khuzhu hu senatoun wala naowm

lahu ma fis-samawati wa ma fill-arz

Man zhalla zhi yash fahu indahu illah bi-izhnihi

Yah lamu ma baina aidihim wama khalfahum

wala yuhitouna bee shai immin ilmi hi illah bima sha a

Wasia kursiyu hus samawati wal arz

wala yaoudu hu hifzu huma Wa Huwal Ali yull Azheem


Maksud Ayat Kursi Rumi Terjemahan Melayu

"Allah, tiada Tuhan selain Dia, Yang Hidup Kekal, Yang Memelihara segala yang ada. Tiada rasa mengantuk menimpa-Nya dan tidak pula tidur. Kepunyaan-Nya apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafaat di sisi-Nya melainkan dengan izin-Nya? Dia mengetahui apa yang sebelum mereka dan apa yang akan datang sesudah mereka, dan mereka tidak mengetahui sesuatupun dari ilmu-Nya melainkan apa yang Dia kehendaki. Kursi-Nya meliputi langit dan bumi, dan pemeliharaannya tidak menjemukan-Nya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar."


Ayatul Kursi in English Translation

“Allah – there is no deity except Him, the Ever-Living, the Sustainer of [all] existence. Neither drowsiness overtakes Him nor sleep. To Him belongs whatever is in the heavens and whatever is on the earth. Who is it that can intercede with Him except by His permission? He knows what is [presently] before them and what will be after them, and they encompass not a thing of His knowledge except for what He wills. His Kursi extends over the heavens and the earth, and their preservation tires Him not. And He is the Highest, the Greatest."


Ayat Kursi Rumi menegaskan kebesaran Allah dan pentingnya beribadah kepada-Nya. Ini juga menyoroti pentingnya jihad dan melindungi nilai-nilai Islam. Dengan menekankan bahwa Allah tidak dapat dibandingkan, dan sempurna dalam segala hal, ayat ini menegaskan bahwa hanya Allah yang dapat diharapkan untuk petunjuk dan perlindungan.


Waktu & Masa Membaca Ayat Kursi

Ayat Kursi  boleh dibaca pada bila-bila masa sahaja, akan tetapi ada waktu-waktu tertentu yang dianggap paling afdal untuk membacanya, seperti:


  •  setelah menyelesaikan solat harian/ solat fardhu (Klik Doa Solat Fardhu)
  •  sebelum tidur di waktu malam
  •  masa meninggalkan/keluar dari rumah atau memasuki tempat baru
  •  ketika merasa cemas atau takut
  •  ketika mencari perlindungan dari bahaya atau kejahatan


Kelebihan Ayat Kursi

Kelebihan Ayatul Kursi atau Fadhilat Ayatul Kursi adalah seperti berikut:


1. Abi Umamah RA berkata bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa yang membaca ayat al-Kursi setiap selepas kali solat fardu, tidak akan terhalang baginya untuk memasuki syurga melainkan mati.” (Riwayat al-Thabarani dan al-Nasa’ie – dinilai sahih oleh Imam Ibn Hibban).


2. Syeikh Abul ‘Abas Al-Bunni menerangkan: “Sesiapa membaca ayat Kursi sebanyak hitungan kata-katanya (50 kali), lalu ditiupkan pada air hujan kemudian diminumnya, Insya Allah, dicerdaskan akal fikirannya dan dimudahkannya menerima ilmu pengetahuan.”


3. Mengikut keterangan dari kitab “Asraarul Mufidah” sesiapa mengamalkan membaca ayat kursi setiap hari sebanyak 18 kali; Insya Allah ia akan hidup berjiwa tauhid, dibukakan dadanya dengan berbagai hikmah, dimurahkan rezekinya, dinaikkan darjat dan martabatnya, diberikannya pengaruh sehingga semua orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana.


4. Syeikh Al-Bunni menerangkan: Sesiapa yang membaca ayat Kursi sebanyak hitungan hurufnya (170 huruf), maka Insya Allah, Tuhan akan memberi pertolongan dalam segala hal dan menunaikan segala hajatnya, dan melapangkan fikirannya, diluluskan rezekinya, dihilangkan kedukaannya dan diberikan apa yang dituntutnya.


5. Syeikh Buni menerangkan: Sesiapa yang takut terhadap serangan musuh hendaklah ia membuat garis lingkaran dengan isyarat nafas sambil membaca ayat Kursi. Kemudian ia masuk bersama jamaahnya ke dalam garis lingkaran tersebut menghadap ke arah musuh, sambil membaca ayat Kursi sebanyak 50 kali, atau sebanyak 170 kali, Insya Allah musuh tidak akan melihatnya dan tidak akan memudharatkannya.


6. Syeikul Kabir Muhyiddin Ibnul Arabi menerangkan bahawa; sesiapa yang membaca ayat Kursi sebanyak 1000 kali dalam sehari semalam selama 40 hari, maka demi Allah, demi Rasul, demi al-Quran yang mulia, Tuhan akan membukakan baginya pandangan rohani, dihasilkan yang dimaksud dan diberi pengaruh kepada manusia. (dari kitab Khawasul Qur’an).


7. Imam Jaafar Shadiq r.a. mengatakan: Sesiapa membaca sekali, nescaya Allah akan menghindar darinya 1,000 kesukaran duniawi, yang terkecil sekali ialah kemiskinan dan kepapaan, dan 1000 kesukaran ukhrawi, yang terkecil sekali ialah azab neraka.


8. Salah seorang ulama Hindi mendengar dari salah seorang guru besarnya dari Abi Lababah r.a, membaca ayat Kursi sebanyak anggota sujud (7 kali) setiap hari ada benteng pertahanan Rasulallah SAW.


9. Sesiapa membaca ayat Kursi ketika hendak tidur, maka Abdurahman bin Auf menerangkan bahawa, ia apabila masuk kerumahnya dibaca ayat Kursi pada empat penjuru rumahnya dan mengharapkan dengan itu menjadi penjaga dan pelindung syaitan.


10. Mereka yang mengamalkan membaca 7 kali ayat Kursi dan 7 kali bagi setiap 3 Qul selepas selesai Solat Jumaat, Insya Allah akan mendapat hikmah dan kelebihan yang tidak terduga.


11. Setiap lelaki dan wanita (baik buat isteri-isteri) yang mengamalkan membaca ayat kursi 7 kali sebelum keluar rumah atau semasa perjalanan ke tempat kerja atau kemana sekalipun kecuali bukan niat melakukan maksiat pada Allah SWT maka dia terselamat daripada segala kejahatan yang datang dari syaitan, jin dan manusia antaranya:

Terselamat dari terkena sihir; seperti ubat pengasih (mengasih seseorang tanpa kehendak hatinya), penganiayaan (santau ), penipuan dan sebagainya kerana semua ini ada bersangkutan dengan jin dan syaitan.


sumber : akuislam