Resepi Gulai Ikan Nyok-Nyok Istimewa Sedap Guna Daun Kesum

Resepi Gulai Ikan Nyok-Nyok Istimewa Sedap Guna Daun Kesum | Semalam seperti hari Sabtu biasa memang hari wet marketing, DH beli 2 ikan Nyok-Nyok sederhana besar, ada rasanya sebesar tapak tangan dia. Bila nampak ikan tu, memang menggulailah menu kami. 

Ahh..memang rindu masakan gulai bonda tapi apakan daya bonda dah tak larat memasak tapi saya boleh memasak lebih kurang macam masakan bonda kan. Maka terjadilah gulai ikan dengan kacang buncis sebagai penyeri dan dimasak dengan daun kesum sebagai kelainan. 

 

Resepi Gulai Ikan Nyok-Nyok Dapur Umi Fuzy
Resepi Gulai Ikan Nyok-Nyok Istimewa Sedap Guna Daun Kesum


Kalau tak pernah cuba, cubalah tapi suka diingatkan, wangi daun kesum dan daun kari jauh bezanya tapi tak salah untuk improvice dan membuat kelainan, asalkan sedap dan boleh dimakan. Nakpelbagai resepi lain, boleh jengah ke blog dapur sweetsourleyra.


Bahan-bahan:

1 ekor nyok-nyok dipotong (ikan kembung, ikan selar atau ikan apa saja pun boleh)

1 bungkus santan segar (RM2)

11/2 mangkuk air asam jawa

2 biji tomato, dibelah empat

4 batang kacang buncis, dikerat pendek

daun kesum


Pes kari (dicampur sebati)

3 sudu serbuk kari ikan Cik Siti (kalau nak guna lain boleh juga)

1 sudu cili kisar (optional untuk rasa lebih pedas dan merah)

1 mangkuk air

Campurkan kesemuanya hingga jadi pes tapi jangan terlalu pekat


Bahan tumisan:

3 ulas bawang merah

2 ulas bawang putih

1/2 inci halia

1/2 sudu kecil halba campur

1 tangkai daun kari

Resepi Gulai Ikan Nyok-Nyok Dapur Umi Fuzy
Resepi Gulai Ikan Nyok-Nyok Istimewa Sedap Guna Daun Kesum


Cara memasak:

  • Panaskan minyak, tumis bahan tumisan hingga naik bau dan masukkan daun kari (kalau tak letak pun boleh).
  • Masukkan pes kari yang dibancuh, tumis hingga garing tapi jangan hangit, hingga pecah minyak. Kalau terlalu kering, masukkan air supaya rempah kari tu benar-benar masak.
  • Bila dah elok garing, masukkan air asam jawa. Saya guna air asam jawa dari kampung, jadi rasa dia lebih sedap.  Kacau hingga mendidih, lepastu masukkan santan. Kacau supaya sebati dan mendidih.
  • Bila kuah sudah nampak mendidih, masukkan daun kesum dan bahagian kepala ikan nyok-nyok dan bahagian isi.  Bila nampak agak masak, masukkan tomato dan kacang buncis. Perlahankan api supaya isi ikan dimasak sempurna. Akhir sekali masukkan garam secukup rasa.


Nota:

  • Isi ikan nyok-nyok ni lembut, jadi jangan dikacau terlalu kuat, kalau tidak nanti lekang.
  • Kalau gulai ikan ni, kena lebih masam dan tidak terlalu pekat, kalau tidak akan jadi kari ikan mamak.

Resepi Gulai Ikan Nyok-Nyok Istimewa Sedap Guna Daun Kesum Resepi Gulai Ikan Nyok-Nyok Istimewa Sedap Guna Daun Kesum Reviewed by Fuzy Hamid on September 05, 2021 Rating: 5

4 comments:

  1. Nampak sedap
    kalau wak cari kepala dialah

    ReplyDelete
  2. dah lama tak masak ikan nyok-nyok... suka dengan isi dia yang agak padat

    ReplyDelete
  3. Next time CCL nak cuba resepi umie . Selalu kalau menu gulai memang wajib la bau aroma daun kari time menumis tu .

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! Kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah. Komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!

Powered by Blogger.